Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania si-a prezentat astazi raportul de activitate pe ultimele sase luni, anuntand totodata o noua schimbare in cadrul boardului: Stefan Iordache, membru al boardului UAPR si COO Leo Burnett este, incepand de astazi, noul presedinte interimar al UAPR, preluand stafeta de la Catalina Cernica, Managing Director Graffiti BBDO. Printre punctele de discutie s-au aflat si Salary Survey, AdMarket, Effie si Ad'Or.
Discutia a fost deschisa de Catalina Cernica, cea care a ocupat pana astazi functia de presedinte al UAPR, care a subliniat schimbarea de identitatea vizuala si de denumire a asociatiei care s-a petrecut din dorinta de a da organizatiei o abordare cat mai "romaneasca". Au urmat la prezentare Stefan Iordache, COO Leo Burnett, Adrian Botan, Creative Director Regional McCann Erickson si Adrian Tuluca, Managing Director Propaganda, acestia fiind completati de interventiile lui Peter Jansen, Victor Dobre si Felix Tataru, prezenti in sala.
Agentiile romanesti platesc triplu fata de Cehia, Slovacia si Ungaria
Unul dintre proiectele de interes pe care UAPR le-a derulat in aceasta perioada a fost Salary Survey, un raport de cercetare care se realizeaza de doi ani impreuna cu PricewaterhouseCoopers. Raportul a acoperit si industria de publicitate din 2006 si a cuprins doua studii suplimentare, fata de anul precedent in care a fost efectuat: cresterea salariala anuala si rate-cardurile agentiilor. Stefan Iordache a precizat ca una din observatiile rezultate din acest studiu este ca numele pozitiilor nu corespund, fiecare agentie avand denumiri diferite pentru posturi similare si ca este nevoie de o aliniere a acestor denumiri de pozitii.
Studiul salarial a stabilit 39 de pozitii dintr-o agentie de publicitate pentru care s-a identificat nivelul salarial care in Romania a avut o crestere tripla fata de Cehia, Slovacia si Ungaria. De asemenea, studiul a aratat ca cea mai mare crestere din industria de publicitate din Romania a inregistrat-o PR-ul, pe cand media a avut cea mai slaba crestere.
In ceea ce priveste tariful orar mediu in publicitate (rate-cardul), Stefan Iordache a spus ca acesta este determinat de o serie de factori cum ar fi vechimea angajatului, gradul de responsabilitate sau tipul de agentie. COO-ul Leo Burnett nu a dat nicio cifra referitoare la salariile publicitarilor, singura suma pomenita fiind 1000 RON pentru entry level.
Creatia ramane favorita
Scoala ADC*RO a fost un alt proiect detaliat in cadrul conferintei. Adrian Botan, Creative Director Regional McCann Erickson, a explicat conditiile de inscriere si modalitatea de examinare dupa terminarea celor 3 luni de cursuri, exprimandu-si convingerea ca "talentul se poate invata" si declarand ca "scopul Scolii este acela de a scoate oameni cu portofolii la entry level". Un alt obiectiv vizat de Scoala de creatie este dinamizarea departamentului de creatie prin cultivarea talentului oamenilor pasionati de domeniul publicitatii, astfel ca posibilitatile de recrutare sunt deschise oricui este pasionat de aceasta industrie.
Dupa absolvirea Scolii, "studentii" vor avea diverse oportunitati de angajare. "Absolventii se pot angaja oriunde. Nu trebuie neaparat sa lucreze la creatie, peste tot e nevoie de un Account care sa stie cum se face un ad", a tinut sa precizeze Stefan Iordache. "Orice agentie isi doreste ca fiecare om al ei sa fie la baza un creativ. Creatia este inima unei agentii", a continuat acesta. "E ca la McDonald's. Toata lumea trebuie sa treaca pe la bucatarie. In publicitate, bucataria este creatia", a completat Botan.
AdMarket 2008
Adrian Tuluca, Managing Director Propaganda, a prezentat in continuare detalii despre urmatorul studiu AdMarket, declarand ca principal obiectiv al acestuia obtinerea unei imagini mai clare si relevante asupra agentiilor de publicitate prin corelarea perceptiei pe care o au clientii despre o agentie cu criterii rationale de apreciere a unei agentii: cresterea anuala, cifra de afaceri, premii de creatie, EFFIE.
In interventiile lor pe acest subiect, Botan si Iordache au explicat ca nu se urmareste alcatuirea unui top, ci se incearca o echilibrare a perceptiilor clientilor, astfel incat imaginea pe care acestia o au despre o agentie sa corespunda unor detalii obiective precum cele enumerate mai sus. Studiul AdMarket este realizat in colaborare cu D&D Research si se asteapta sa apara inainte de festivalul Effie.
Tot in cursul intalnirii de astazi, s-a anuntat faptul ca urmatoarea editie de festivalului Ad'Or va avea loc in 2009, printre motive numarandu-se mutarea festivalului Effie in luna mai dar si faptul ca pana in prezent nu s-a gasit o modalitate de a impiedica agentiile sa inscrie ghost-uri.
Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) este o organizatie profesionala al carei rol este sa apere si sa reprezinte agentiile de publicitate. Boardul UAPR este format din Stefan Iordache (COO Leo Burnett), Adrian Botan (Regional Creative Director la McCann-Erickson), Adrian Tuluca (General Manager la Propaganda), Catalina Cernica (Managing Director Graffiti BBDO), Victor Dobre (Director executiv al IAA), Felix Tataru (Director General al GMP), Cristi Grigorescu (Director de Media la Next Advertising) si Peter Jansen (Partner la Cohn&Jansen | Ashley&Holmes).