Interviu cu Cristina Purcarea si Costin Popescu, Managing Partners, CAP
O agentie mica, dar cu o vizibilitate mare. Anul 2007 a reprezentat pentru Cap atragerea multor clienti noi, fapt care nu le-a schimbat strategia de a ramane la aceiasi oameni, despre care cei doi managing partners Cristina Purcarea si Costin Popescu spun ca sunt foarte eficienti. Despre dezvoltarea Cap de anul acesta si alte proiecte speciale, in interviul care urmeaza.
IQads: Care a fost evolutia agentiei anul trecut? A existat o crestere a Cap in 2007?
Cristina Purcarea: Da, nu neaparat ca numar de angajati, cat ca portofoliu de clienti. Nu un numar foarte mare, dar, zicem noi, niste clienti importanti, cu rezultate semnificative in cazul fiecaruia.
IQads: Ati creat, practic, doua branduri Bonpana si Betty Ice anul trecut...ce alte campanii ar mai fi de mentionat?
Cristina Purcarea: Bonpana, Bongrana au fost create de la zero anul trecut, Betty Ice exista deja, dar nu a mai comunicat pana acum. Am facut lucruri noi si luate de la capat cam pentru toti clientii independenti in 2007. Un alt exemplu ar fi campania anti-coruptie, pe care am construit-o si care este vizibila in momentul asta.
Costin Popescu: Cu Murfatlar lucram prin firma Marketing Clan, care se ocupa de marketingul grupului de firme din care face parte Murfatlar. Sunt trei parti distincte: partea de sucuri si ape minerale, partea de mezeluri si partea de alcool cu vinuri si distilate. Noi ne ocupam de ceea ce inseamna imaginea Murfatlar, vinurile detinute de ei, pe partea de distilate avem Sankt Petersburg, Unirea si Hanu Ars si cateva alte branduri de care nu se stie nimic la momentul asta, gen Corabia, gen La baioneta, dar care au fost construite si ele de la zero, cu nume si identitate. Pe partea de ape, se stie de Biborteni si Limo si vor mai exista niste proiecte aici, iar pe partea de mezeluri, se stie de Salonta si, mai nou, de Matache Macelaru.
IQads: Ce clienti noi ati reusit sa atrageti in 2007?
Cristina Purcarea: In afara de grupul Murfatlar si Flanco, Dobrogea era clientul nostru de la jumatatea lui 2006. In rest, cam toti pentru ING am inceput campania din ianuarie, MCS, proiectul anti-coruptie, castigat in decembrie 2006, dar demarat la inceputul lui 2007, apoi Delaco, Betty Ice.
IQads: In piata sunteti inca perceputi ca o agentie mica. Cum vreti sa va dezvoltati in 2008?
Cristina Purcarea: Ca numar de oameni, suntem cam la fel ca la sfarsitul anului trecut. O persoana in plus. Suntem o agentie mica, numai ca, fara falsa modestie, majoritatea oamenilor de la noi sunt seniori oricum, oameni cu ceva experienta in publicitate si sunt foarte eficienti.
Costin Popescu: Tu stii de obsesia noastra cu eficienta, sa nu crestem, sa tinem la ceea ce facem, la munca noastra. Important este ca, performantele astea de care vorbeam, s-au realizat cam cu acelasi numar de oameni. Noi vorbim de 16 oameni, cu tot cu partea administrativa. Nu lucram in weekend si nici peste program.In afara de ING si Ministerul Justitiei, Delaco, Betty, Dobrogea sunt antreprenori locali, cu care lucram foarte bine. Asta nu inseamna ca nu lucram bine cu ceilalti.
IQads: Campania Anti-Spaga e prima campanie sociala la care ati participat?
Costin Popescu: Campanii sociale s-au mai facut, dar nu la nivelul asta. Am lucrat pentru RAA si alte cateva fundatii. Campania asta s-a intins pe aproape un an.
Cristina Purcarea: Interventiile asupra campaniei au fost minore. Cam ce-am prezentat, cam asta au aprobat cei de la minister. Daca intr-o relatie clasica, cu un client comercial, totul se intampla intre client si tine mai apar si niste furnizori aici lucrurile sunt mult mai complexe, din cauza procedurilor pe care a trebuit sa le respectam.
IQads: Cum se poate verifica, la o campanie de genul asta, eficienta, efectul asupra oamenilor?
Cristina Purcarea: Ideea era sa-i facem pe oameni mai constienti, sa-i facem sa-si mai inchida putin buzunarul. Exista un studiu inainte de campanie, si se va face unul dupa. Dar, apropo de perceptie, nu ai cum sa stii, nu ai cum sa controlezi ce se intampla in mintea publicului dupa o campanie de genul asta. Rolul nostru a fost sa crestem awareness-ul, sa ii facem sa fie constienti de consecintele mitei. Campania asta nu poate sa rezolve niste lucruri. Exista niste institutii care se ocupa cu treaba asta. Nu mai functioneaza abordarea didactica, asa ca am incercat sa-i aratam cum, sa vada consecintele atitudinii lui. Iti dai seama, cu o floare nu faci primavara. In general, nici o campanie educativa nu-ti poate rezolva problema, am incercat totusi sa facem niste spoturi, niste ad-uri de impact.
IQads: Cum va plasati in raportul eficienta-creativitate si cum va vedeti comparativ cu celelalte agentii mici din piata?
Cristina Purcarea: Probabil ca suntem vazuti ca aroganti, dar suntem la fel de obisnuiti sa luam si suturi, adica, pentru ca au fost campanii vizibile, de impact, controversate, bune sau rele, dar care sunt observate. Si atunci, pe langa laude, primim si foarte multe comentarii negative.
Costin Popescu: Importante sunt rezultatele, asta e tot ce conteaza pentru noi. Rezultatele pe 2007 nu ti le pot spune la inceputul lui ianuarie 2008. Dar, din ce-ti pot spune, pe ING, Delaco, Betty, Dobrogea, sunt rezultate satisfacatoare. O sa se reflecte in premiile pentru eficienta. Important este sa nu facem lucruri pe banda, sa ne pastram standardul asta despre cum arata creatia si cum arata munca noastra, cum se reflecta in campanii si asta spune ceva si despre relatia noastra cu clientii. Nu am putea face lucruri la comanda, este foarte important sa avem o mare libertate de miscare, sa se respecte teritoriile, important este sa se aiba incredere in noi. Din fericire, am avut noroc de clienti si am putut sa ne pastram relatiile, pentru ca daca nu vorbim aceeasi limba, lucrurile nu au cum sa functioneze.
IQads: Cum ati descrie relatia pe care o aveti cu clientii vostri?
Cristina Purcarea: Cred ca astea sunt avantajele si dezavantajele unei agentii de genul CAP, faptul ca reusim sa stabilim o relatie, o selectie. Mai degraba, clientii vin la tine. Nu in sensul ca se roaga clientii de noi sa lucram cu ei, dar in sensul ca stiu la ce sa se astepte si ne aleg pentru anumite criterii. Si atunci, daca te cunosc si vin din start pentru ca asta si-au dorit e mai simplu daca vorbesti aceeasi limba de la inceput si nu incerci, pe parcurs, sa ajustezi. Noi, in general, suntem foarte sinceri. Mai ales in primele intalniri, suntem brutal de sinceri, tocmai ca lucrurile sa fie clare de la inceput.
IQads: Participati la multe pitch-uri sau aveti alte metode de selectie a clientilor?
Cristina Purcarea: Nu prea participam la pitch-uri. Bine, n-avem 30 de clienti, avem un numar destul de mic, dar preferam sa facem lucrul asta si, pentru fiecare, sa avem un volum de business in regula, decat sa avem un numar mare de clienti, dar cu bugete mai mici. Portofoliul e destul de echilibrat, din punctul asta de vedere. Nu pot sa zic ca 90% din business se face cu un client. Si asta nu pentru ca a scazut business-ul cu acest client mare, ci pentru ca s-au dezvoltat business-urile clientilor mai mici.
Costin Popescu: Vorbim despre 2007. In 2006 era o situatie opusa mare parte din business se facea cu un client. Exista un client mai mare si cativa mai mici. Acceptam new business doar in momentul in care vedem ferestre, oportunitati de dezvoltare, ca sa spun asa. Cifra de afaceri este in jur de 500% fata de 2006.
IQads: Care este cifra de afaceri a CAP in momentul asta?
Costin Popescu: O sa fie facuta publica e in jur de 2,5 milioane de euro, fata de 500 de mii in 2006. Oarecum, cu acelasi numar e oameni unul sau doi in plus.
IQads: Vreti sa aveti putini oameni tocmai pentru a mentine sub control conturile?
Costin Popescu: In primul rand, cred ca e vorba de perspectiva, e vorba de control, de calitate.
Cristina Purcarea: Durerile schimbarii se simt intr-un loc mic. Intr-o agentie de o suta de oameni, cand vin doi oameni noi, nu simte nimeni asta daca nu sunt in pozitie cheie.
IQads: Totusi, la o crestere a cifrei de afaceri de 500%, nu credeti ca aveti nevoie de capital uman pentru a sustine business-ul?
Cristina Purcarea: Noi intentionam sa mai crestem, dar intr-un ritm foarte lent, din punctul asta de vedere. Nu ne propunem nici ca cifra de afaceri sa avem o crestere spectaculoasa, nu e asta scopul nostru. Preferam sa continuam sa crestem, incet-incet, in asa fel incat sa nu stricam lucrurile bune stranse aici in timp. Adica sa continuam sa dam campanii foarte bune, sa ne faca placere. La cum a crescut piata anul trecut si la ce conturi avem, fara modestie, simt ca puteam creste mult mai mult de-atat, daca ne-am fi dublat oamenii. Ne gandim cu groaza ca in loc de 15 sa fi fost 30. Si noi credem ca exista loc pe piata pentru agentiile de genul asta. Nu cred sa ne inghita vreo multinationala in viitorul apropiat, nu cred sa dam faliment.
Costin Popescu: Sa facem comunicare cu zambetul pe buze, sa existe un echilibru. Ne sunt suficienti banii in cont, nu avem o disperare de a atrage conturi noi.
IQads: Au aparut schimbari in structura agentiei?
Cristina Purcarea: Pai, inainte nu aveam client service, acum avem client service de fapt, de vreun an si jumatate, din vara lui 2006, atunci cand am venit eu in agentie. M-am ocupat, la inceput, impreuna cu colegii, de clientul CAP si de new business. De pe la sfarsitul lui 2006 am inceput sa ma ocup si de clienti. Pe Murfatlar si Flanco se lucreaza cu Next.
IQads: Pentru publicul larg, inca se mai face confuzia NextCap, Cap si Next. De ce credeti ca se produce aceasta confuzie?
Cristina Purcarea: E drept, inca suntem confundati cu Next, sau lumea, pur si simplu, crede ca e vorba de NextCap si, folosind o prescurtare, spune Next. Ideea e ca fiecare s-a dezvoltat in paralel, continuam sa colaboram pe Murfatlar, tot ce inseamna brandurile acestui grup, si pe Flanco am mai colaborat anul asta. In rest, portofoliile independente sunt semnificative, situatia e foarte echilibrata din punctul asta de vedere.
Comentarii