The Body Shop – un brand verde

Interviu cu Alina Florea, Marketing&PR Manager, The Body Shop Romania

Cand ne referim la The Body Shop, vorbim despre un brand puternic, care a stiut sa se dezvolte ca business, fara sa se promoveze prin campanii publicitare. Alina Florea, Marketing&PR Manager, The Body Shop Romania, povesteste despre traiectoria brandului si campaniile sociale pe care filiala romaneasca le-a dezvoltat in ultimii ani.

IQads: Care este istoria brandului The Body Shop?
Alina Florea: Povestea brandului incepe foarte simplu, de la o filosofie care nu era nici macar o mare filosofie la vremea respectiva, cand Anita Roddick a deschis primul magazine, in 1976. Ea a deschis acest magazin din pura nevoie de a-si intretine familia. Era, la momentul respectiv, singura, cu doua fete – sotul ei alesese sa faca o calatorie pe cal, pana in America de Sud. Dupa un an, sotul ei s-a intors si a contribuit la tot ceea ce a insemnat brandul, dar si business-ul, a contribuit la dezvoltarea francizelor. Revenind, ea a deschis acest magazin cu filosofia – pe care a reusit sa si-o pastreze timp de 30 de ani, pana la moartea ei, din toamna anului trecut – a fost ideea ca oamenii vor sa faca front comun cu o companie ale carei principii le admira si le respecta.

IQads: Care ar fi aceste principii directoare ale The Body Shop?
Alina Florea: Ideea care a condus brandul este aceea ca Anita si-a propus sa arate o femeie – punctul central al cosmeticelor si vanzarilor noastre fiind femeia – care este foarte impacata cu ea insasi, femeie care nu are nevoie de niste produse de infrumusetare, de imbunatatire a look-ului – abordare aleasa de alte companii. Si atunci a zis “iubeste-te pe tine asa cum esti, respecta-ti corpul asa cum este”. A pornit afacerea de la niste sticlute reutilizabile, in forma in care se gaseau la vremea respectiva, ea a avut in minte ideea asta de reciclare si faptul ca a stiut sa-si umple spatiul dedicat magazinul, sa il decoreze astfel incat sa nu para gol, faptul ca magazinul se gasea langa un magazin de servicii funerare si a colorat totul verde, dand senzatia de viata, ca sa contrabalanseze negrul trist asa ca verdele, care a ajuns sa fie asociat cu brandul Body Shop, a venit atunci nu din ideea de a fi ecologist, pentru ca la vremea aia nu era asta o prioritate.

IQads: Cum a pornit business-ul si cum a reusit sa atraga clientele?
Alina Florea: A pornit de la ingrediente simple, naturale, asta este un mare avantaj pe care l-a avut Body Shop si pe care il are in continuare, chiar daca pe piata au aparut si alte companii cu produse naturiste, dezvoltand programul “Community Trade” cu anumite comunutati defavorizate din peste 20 de tari. Poate ar fi util acum sa spun ca exista acum 2500 de magazine, in peste 55 de state, in 25 de limbi diferite. Ceea ce inseamna acum valorile companiei, care au ramas neatinse chiar si dupa preluarea L’Oreal, sunt protectia planetei – tot ceea ce tine de campanii sociale, incepand de la campania cu Green Peace din 1985 – apararea drepturilor omului, “support community trade” – acest program de aprovizionare – activarea respectului de sine, si bine-cunoscutul “against animal testing”.

IQads: De ce a ales implicarea in campanii sociale pentru promovare si nu calea campaniilor de publicitate?
Alina Florea: Anita nu a vrut niciodata ca un produs sa ajunga la consumator prin advertising si nu a vrut sa suporte niste costuri suplimentare de packaging si publicitate. Ea a vrut sa il promoveze mult mai direct, a vrut ca targetul sau sa simta si sa interactioneze cu produsul. Au fost cei trei R pe care i-a inventat Anita pentru conceptul Body Shop: Re-use, Refill, Recycle. Ceea ce a insemnat ca manifestare publica a fost aceasta responsabilitate sociala de-a lungul timpului, pornind de la Green Peace si celelalte proiecte pe care le-a dezvoltat Anita cu diverse organizatii. Anita nu credea in publicitate. Credea ca acestea sunt niste costuri in plus, pe care consumatorul n-ar trebui sa le plateasca. Ea miza pe faptul ca femeii nu trebuie sa i se dea sfaturi despre cum ar trebui sa fie, ci, pur si simplu, trebuie sa se accepte asa cum este.

IQads: A existat, de-a lungul istoriei The Body Shop, vreo campanie publicitara traditionala?
Alina Florea: Exista campanii publicitare The Body Shop in alte tari, in Romania nu a existat niciodata si nici nu exista un buget de publicitate. Cred ca Anita Roddick a facut foarte bine ca a incercat sa-si impuna aceste convingeri anti-publicitare si cazul The Body Shop este inca studiat in scoli ca model de business.

IQads: De ce un brand cu atata personalitate, ca The Body Shop a acceptat sa fie preluat de L’Oreal? Exista valori comune intre cele doua entitati?
Alina Florea: S-au pus foarte multe intrebari pe seama deciziei de preluare a The Body Shop de catre L’Oreal. Brandul nostru venea cu aceasta idee “against animal testing”, iar L’Oreal este concentrat pe mass production, cu bugete imense de publicitate. Preluarea s-a intamplat, dar Anita a insistat ca Body Shop sa ramana o entitate separata, incercand, pe de alta parte, sa propuna multe produse naturiste si sa faca si L’Orealul putin mai verde. Totusi, am fost surprinsa sa aflu ca, intr-un top al companiilor eco, L’Oreal este pe primul loc.

IQads: Cum a ajuns The Body Shop in Romania?
Alina Florea: In momentul asta, in Romania sunt sase magazine si, in curand, vom avea sapte. Functionam sub franciza, 60% Ginkgo(o companie greceasca) si 40% Sarantis (tot ce tine de distributia in tara). Magazinele sunt locul in care noi ne promovam, practic si spatiul in care se tin toate campaniile sociale. Cred ca fiecare are o istorie aparte in spate, iar la noi implicarea in campaniile sociale face parte din coerenta si traditia brandului.

IQads: Care ar fi proiectele sociale in care The Body Shop s-a implicat cel mai mult?
Alina Florea: La The Body Shop, tot ce s-a facut pana acum si se contruieste in continuare referitor la imaginea brandului si in legatura cu relatia cu consumatorul se face prin campaniile sociale. Incepand din 2003, de cand s-a lansat global campania “Stop violentei in familie”, care continua si acum, The Body Shop sustine, prin anumite produse, special concepute pentru campanie, care se gasesc la casa de marcat din fiecare magazin. S-au strans aproximativ sapte mii de euro, care au mers catre fundatia “Sanse egale pentru femei” din Iasi, care are un program after school pentru copiii victime ale violentei in familie. Acum sustinem un proiect al fundatiei “Salvati Copiii”, fondurile vor contribui la editarea unor carti de educare pentru parinti. La sfarsitul lunii martie, vom lansa o campanie, numita “Move your lips”, impreuna cu MTV Romania prin care vom incerca sa atragem atentia asupra SIDA. Nu avem foarte multe campanii pe an, dar sunt foarte importante. Din manifestarile eco, se urmareste ca, pana in 2010 sa devenim carbon neutral si, in ideea asta, incercam sa economisim energie, sa devenim foarte ecologici.

IQads: Care este cifra de afaceri a “The Body Shop” Romania?
Alina Florea: Cifra de afaceri in 2007 a fost de 8,1 miliarde de lei, in crestere cu 24% fata de cifra inregistrata anul trecut. Pentru 2008 ne propunem o crestere a cifrei de afaceri cu 25% comparativ cu 2007 si reamenajarea tuturor magazinelor existente conform noilor standarde The Body Shop, iar costurile se ridica la aproximativ 400.000 lei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related