Chiar imi doream si eu sa vad un spot bun facut in Romania si, daca nu cer prea mult, sa nu fie un extreme, un absurd sau alta reteta previzibila. Mi-a placut ultimul Sprite, dar in acest articol este vorba de unul mult mai bun, din toate punctele de vedere. Acolo unde Sprite gasea o situatie facila, dar amuzanta, acesta este dramatic, prin alegerea unei perspective noi. Acolo unde Tabu excela prin efort de inventivitate, acesta il intrece prin nemaipomenti de eficienta folosire a resurselor. Si asa dupa cum anul trecut Olboy a luat "numai" Marele Premiu al Juriului la Cannes, iar Palme d'Or a primit Fahrenheit 9/11, la Ad'Or acest spot a primit "numai" un "Premiu special al juriului- special craft award - best direction".
O mica rezerva
O sa incep cu o mica rezerva pe care o am in fata ideii, pentru ca sa ma pot lasa apoi in voia laudelor la adresa acestui spot social.
Aceasta abordare a problemei fumatului imi pare putin ingusta. Avem, ce-i drept, un alt fel de argument. Nu face trimitere la sanatate, ci la cit de mult costa acest viciu. Pentru dramatizare a fost aleasa o familie cu mijloace reduse si careia ii lipsesc citeva lucruri esentiale pe motiv de fumat, in speta o masina de spalat, un televizor si mincarea simbolizata prin acel peste de pe masa din bucatarie.
Aceasta cred ca ar fi singurul minus, foarte mic, de altfel, al spotului. Miza luptei impotriva tutunului este mai mare. Mult mai mare.
Dar, pe de alta parte, se poate ca o strategie mai buna in lupta cu un balaur sa fie formata din mai multe atacuri punctuale din mai multe parti. Altfel spus, nu mai spunem ca fumatul face rau sanatatii, ci oferim mai multe perspective pentru a face sa rezoneze coarda care se potriveste cel mai bine. Unii sint convinsi de sanatate, altii de economii, altii de amenzi (in alte tari deocamdata), important este ca mesajul sa fie inteles.
Bine gindit
Probabil ca gresesc in cele spuse mai sus. Avem in fata o pozitionare creativa. Exact ceea ce lipseste din majoritatea reclamelor din Romania. Adica, o abordare a problemei din unghiul sanatatii ar fi fost "obiectiva", dar gasirea acestui unghi nou, da prospetime ideii si, bineinteles, ii da forta. Intotdeauna o idee noua, un punct de vedere la care altii nu s-au gindit, face un spot sa fie memorabil.
Ce e si mai bine in acest caz e ca spotul este si foarte bine regizat. In mod evident avem in fata un spot de idee si de regie, asa cum trebuie sa fie un spot bun si mai ales unul social.
foarte bine construit
Se vad mijloacele reduse, dar mult mai clar se vede un regizor care stie ce face. Nici nu ma intereseaza daca e incepator sau nu. Cert este ca stie ce face si e atit de evident asta, incit inteleg de ce a primit un premiu special si sint convins ca il mai asteapta si alte premii.
Primul cadru fixeaza oarecum nivelul social la care se petrece actiunea si faptul ca e vorba despre o situatie dramatica. Muzica lui Portishead si imaginile cu culori sumbre desaturate incep deja sa creeze o tensiune. Ochii incercanati ai femeii si privirea pierduta in deznadejde si fara speranta asigura un inceput magistral.
Urmeaza trei cadre detaliu cu diverse aranjamente de tigari, fara insa a ne da o imagine suficient de larga pentru a intelege ce e cu ele. Tensiunea creste. Simtim ca e vorba despre ceva important si dramatic, fara insa a intelege.
Urmeaza apoi un cadru larg cu femeia care spala intr-un lighean, iar in locul masinii de spalat din baie, vedem un obiect de aceeasi forma, dar compus din o multime de tigari.
Acum intelegem despre ce e vorba. Si pentru a fi sigur de asta, dupa un scurt detaliu pe tigari, spotul continua cu inca doua cadre in care tatal familiei se uita la un televizor din tigari si bunica sta si curata cartofi in fata unui platou cu un peste din tigari. Mesajul este figurat atit in sens spatial (din baie lipseste masina de spalat, din sufragerie televizorul, din bucatarie mincarea), cit si in sensul responsabilitatii si, in acelasi timp al efectului (toti membrii familiei au de pierdut si, in general, toti fie fumeaza, fie nu).
Mi-a placut mult si felul in care headline-ul "Tigarile te costa mai mult decit crezi" dispare ca un fum; subtil, dar sesizabil.
Inainte de final
As vrea sa vad acest spot la televizor, pentru ca sa nu uitam, e vorba despre o reclama, nu despre un film de scurt metraj. E bine si pe internet, dar scopul lui nu este si nu ar trebui sa devina luatul de premii, ci atentionarea oamenilor. Prin urmare cred ca se cuvine mai mult efort pentru difuzarea lui la tv si nu pe posturi fara audienta si la ore la care nu se uita nimeni.
In incheiere imi permit sa ma intreb cite spoturi bune se puteau face cu banii aruncati de alti clienti pe fereastra. Mai imi doresc un singur lucru in legatura cu acest spot. Sa stiu ca nu e imprumutat de prin vreo arhiva.
Bravo. Bravo. Bravo.
P.S. Dar mai bine l-ati mai vedea inca o data.