500 de euro. Acestia sunt banii pe care trebuie sa-i investesti daca ai trecut de examenul de admitere la prima scoala de creatie din Romania. De aici pana la jobul in agentie mai e nevoie insa de talent si munca. Odata cu infiintarea Art Directors Club, nu va mai putea nimeni sa spuna ca in publicitate se intra pe pile, ne asigura doi din membrii ADC, Liviu David (Creative Director Next Advertising) si Adrian Botan (Creative Director Regional McCann Erickson). Tot ei spun, in interviul de fata, de ce membership-ul ADC este unul restrans si cum va ajunge clubul select al creativilor sa introduca noi standarde in publicitatea de la noi.
IQads: Cine a avut ideea crearii Art Directors Club in Romania si de ce credeti ca a aparut asa tarziu?
Liviu David: Ideea a aparut mai demult de cateva ori, dar nu s-a concretizat in ceva serios. Acum, dupa ce l-am entuziasmat pe Botzi (n.red. Adrian Botan) cu scoala de creatie din Australia, el a facut primele demersuri sa ne afiliem la ADC, pentru ca primul proiect concret al ADC*Ro sa fie scoala de creatie din Romania.
Adrian Botan: In ceea ce ma priveste, ideea ADC*R a venit dupa ideea de a face o Scoala de Creatie. Eram la White Horse, la prima intalnire a mea cu Liviu dupa venirea sa din Australia. El imi povestea despre scoala pe care o facuse acolo, eu ma plangeam de lipsa de talent din agentiile de la noi. Nu mai stiu cine a avut ideea dar cred ca a fost mai intai doar o intrebare: noi de ce nu facem o scoala de creatie aici? In fine, atunci nu s-a intamplat nimic multa vreme, pana cand s-a ivit ocazia de a propune acest gand intr-un cadru institutional: la UAPR in sedinta de constituire a noului Board (unde sunt vicepresedinte). Art Directors Club Romania a venit apoi logic in momentul in care (cu ajutorul lui Andrei Bortun de la Millenium - managerul acestui proiect, multumim mult, mult!) ne-am strans la aceeasi masa cativa directori de creatie pentru a crea Scoala. Atunci ne-am dat seama ca avem nevoie de un cadru organizat care sa sustina acest gen de proiecte. De ce asa tarziu ? Ideea ADC e mai veche dar pana acum nimeni nu reusea sa-si defineasca de ce era nevoie de el. Cred ca fost nevoie sa gasim acest proiect generos, necompetitiv, constructiv ca sa ne demonstram ca e nevoie de un Club al creativilor.
IQads: ADC va fi integrat la nivel international in alte structuri, va avea vreo legatura cu ADC din New York sau Londra?
Liviu David: Art Directors Club de aici e acelasi brand ca cel de afara. Ca orice ADC local, are un statut propriu si independenta nationala, dar e afiliat la ADC Europe.
Adrian Botan: Nu o sa credeti, dar chiar Johannes Newrlka, presedintele ADC*Europe, ne-a indemnat sa cream un Club Romanesc. Apoi ne-a ajutat, punandu-ne la dispozitie tot knowledge-ul de care era nevoie, statut etc
Deci ADC*Romania s-a nascut direct afiliat si mosit de ADC*E.
IQads: De cand va incepe sa functioneze Art Directors Club si cine vor fi membrii sai?
Liviu David: ADC Romania a fost infiintat la inceputul acestui an. Fiind un club de elita care-si propune sa mentina un anumit standard si o anumita conduita, membrii lui vor fi cei care merita.
Adrian Botan: Vorbim de un Club, nu de o organizatie profesionala. De aceea membership-ul va fi restrans, intrarea facandu-se doar pe baza de invitatie si portofoliu, cu acordul celorlalti membrii. Ei pot fi directori de creatie, dar si designeri sau regizori, in general oricine a adus o contributie la dezvoltarea creativitatii in industrie.
IQads: ADC va patrona scoala de creatie din Romania, creata dupa un model australian. Ce-si propune aceasta scoala?
Liviu David: E foarte interesant de studiat prin comparatie cele doua piete, cea romaneasca si cea australiana. In Australia e o inflatie de talent care genereaza modestie si bun simt, pe cand in Romania lipsa acuta de resurse sustine impostura, incompetenta si tupeul. In Australia standardul si mentalitatea sunt hranite in mare parte si de Award School, scoala nemiloasa a creativilor. Era nevoie si in Ro de o scoala serioasa care sa toarne-n piata oameni pregatiti, si poate cateva generatii de absolventi vor incepe sa inlocuiasca incompetenta si tupeul cu talentul, pasiunea si eficienta.
Adrian Botan: Este o scoala de concept. Isi propune sa scoata creativi juniori care sa stie cu ce se mananca publicitatea: sa fie capabili sa constientizeze o idee, sa o exprime si apoi sa o puna in pagina. Scoala trebuie sa elibereze agentiile de costurile de pregatire a juniorilor. Iar aspirantilor la publicitate sa le arate drumul spre mult-ravnitul post intr-o agentie de creatie. As vrea sa nu mai vad scris pe forumuri ca in publicitate se intra cu pile. Acum o fie clar: se intra prin scoala. Esti bun, dai examen si poate, doar poate! intri. Nu esti, ne vedem pe forumuri.
IQads: Cand va incepe sa functioneze scoala?
Liviu David: Proiectul debuteaza la 1 februarie cu perioada de inscrieri, care se va incheia pe 10 martie. Cursurile Scolii vor incepe la 1 aprilie si vor dura 12 saptamani, pana la finalul lunii iunie. Ultima etapa a proiectului, care cuprinde jurizarea finala a portofoliilor studentilor si evenimentele de absolvire, se va desfasura in luna iulie.
IQads: Cei care vor tine cursurile, vor fi oameni de afara sau de la noi? Lectorii vor da vreun fel de test?
Liviu David: Haha. Vor da un test cei care intra, ca aia care predau tot dau teste de vreo zece ani incoace. Practic lectorii si tutorii scolii sunt directorii de creatie care au ceva de spus in publicitatea mioritica. Poate pe viitor strangem bani si pentru niste baieti de afara. Cine stie?
Adrian Botan: Nu. N-o sa fim atat de neconventionali: o sa dea test doar studentii, nu si profesorii. Sunt multi directori de creatie care de ani de zile pregatesc creativi pentru ca asta le cere munca. Ei au experienta de a invata pe altii si au facut-o cu rezultate de succes si la nivel international. Asta o dovedesc rezultatele din competitiile creative inclusiv Cannes, Golden Drum etc
Deci nu vad o nevoie de a aduce oameni din afara pentru a pregati juniori: e adevarat poate la un moment dat ar fi o idee buna sa avem un invitat international, dar asta costa bani si acum tocmai de bani ducem lipsa. Aviz sponsorilor! Apoi scoala va consta nu numai din cursuri dar, si asta e noutatea, din practica. Adica lucru in agentii cu directorii de creatie in conditii asemanatoare cu cele reale.
IQads: Cat vor costa aceste cursuri si in ce sediu se vor tine?
Liviu David: Studentii admisi vor plati o taxa de 500 euro pentru participarea la cursurile Scolii. Cursurile vor fi gazduite de UAPR, care, in calitate de partener principal, va oferi tot sprijinul institutional.
Adrian Botan: UAPR va pune la dispozitie salile de curs. Agentiile unde se va face practica isi vor pune la dispozitie sediile. Taxa arata ca e o treaba serioasa si pentru studenti si pentru tutori. Banii rezultati se vor investi tot in scoala si in proiecte de educatie conexe.
IQads: Credeti ca o scoala de creatie va reusi sa ridice standardele in publicitate? Si ca tot veni vorba de standarde, cum vi s-a parut anul publicitar trecut din punct de vedere creativ?
Liviu David: In Australia, Award School tine standardele sus de foarte multi ani si e un fel de status symbol pentru cei care au terminat-o in top. In Romania standardele sunt tinute sus de cativa oameni, nu de un intreg sistem. Sistemul, data fiind penuria de oameni, stimuleaza mediocritatea. E nevoie de o poarta care sa-i lase sa treaca doar pe cei care vor, care stiu si care pot, iar scoala va fi aceasta poarta. Cum mi s-a parut anul creativ 2007? Trist pe post, vesel in festivaluri.
Adrian Botan: Da. Scoala va ridica standardele. Daca va aduce cateva generatii de creativi competenti va elimina multi dintre impostorii bine platiti care se vantura din agentie in agentie in cautarea unui salariu si mai mare bazat pe portofolii inventate.
IQads: Ce functie va ocupa fiecare dintre voi in aceste doua institutii?
Liviu David: Niciuna. Ne-am gandit ca in primul an ADC-ul sa aiba un leader "tehnocrat", nu un director de creatie votat de consiliu. Cat despre scoala, ea apartine industriei, nu lui Botzanu si David, asa ca oricare dintre ceilalti directori de creatie poate sa-si asume leadership-ul acestui an, daca hotaram ca e nevoie de asa ceva. Acum toate drumurile duc la Millenium, centrul de comanda al scolii si ADC-ului. Multumim lui Andrei Bortun pentru sprijin si entuziasm.
Adrian Botan: Ei bine, niciuna! Nu exista seful creativilor din Romania. Suntem egali si e mai bine asa pentru ca toti doisprezece suntem membrii fondatori ADC*Ro si Scoala apartine tuturor celor care isi sacrifica timpul pentru ea. Pentru ca numai asa poate ea sa existe si sa fie reprezentativa: daca participa si David, Alexandrescu, Pila sau Naumovici.
IQads: Care sunt primele proiecte pe care v-ati propus sa le derulati in cadrul ADC si Scolii de Creatie?
Liviu David: Scoala de creatie e primul proiect al ADC-ului. Probabil ca in timp, daca publicul cere si scoala merge bine, vom adauga si alte module, mai specializate: copywriting, art direction, fotografie etc.
Adrian Botan: Scoala va invata doar concept la inceput. Pentru ca e nevoie si de mestesug - sa scrii copy, sau sa faci layout-uri - am vrea sa adaugam si alte cursuri, mai specializate in viitor. ADC va scoate un anuar al industriei care va promova excelenta creativa.
Comentarii