Stateam linistita pe canapea si cred ca nu visam la nimic, cand am vazut la televizor una dintre reclamele alea care te calca pe nervi, pentru ca nu stii la ce sunt. Un nebun visa la nici mai mult nici mai putin de 1000 de kilometri de autostrada. Si nu oriunde, in Romania! Hai sa fim seriosi, ce roman cu mintea intreaga fantezeaza la 1000 de km de autostrada? In zilele in care au urmat am vazut alte spoturi in care diversi indivizi (toti tineri) visau sa ia premiul pentru regie la Cannes, sa ajunga vedete la Hollywood sau sa transforme Casa Poporului in cel mai mare muzeu din lume. La sfarsitul reclamei copywriter-ul care concepuse reclama ma intreba si pe mine la ce visez. Buna intrebare!
Trebuie sa admit ca seria de "vise televizate" m-a pus un pic pe ganduri. Si nu cred ca exista vreun om care sa fi vazut filmuletele fara sa se intrebe macar in secundele in care se derulau imaginile la ce viseaza.
Intr-un final la fel de neasteptat ca in basme am inteles ca este vorba de o campanie initiata de Connex. Scopul? Relansarea brandului printr-o schimbare de atitudine. Compania de telefonie mobila vrea sa renunte la deja celebrul slogan cu care a fidelizat. De acum inainte viitorul n-o sa mai sune asa de bine, in schimb o sa fie facut de tine.
Noul slogan, "tu faci viitorul" este o gaselnita fericita. Viitorul o fi sunat bine timp de atatia ani, dar unde se regasea consumatorul, platitorul de facturi de telefon? Dintr-odata abonatul Connex (potential sau deja material) este in centrul atentiei.
Procesul de comunicare nu mai este unidirectional (adica exclusiv dinspre companie spre utilizator) ci bidirectional, si in consecinta personalizat. Poate chiar excesiv de personalizat. Bucurestiul cel putin, geme de panouri imense, incarcate de post-it-uri voios colorate pe care sunt mazgalite vise stereotip.
Campania pe print nu este la fel de reusita ca cea de pe TV. Ma intreb cati copywriter-i se vor fi chinuit sa-si aduca aminte la ce visau cand erau mici ei si prietenii lor. Dar nu asta e important. Ci faptul ca punctul de pornire este genial ales. Urmariti ca intr-un grafic relatia care se creeaza intre urmatoarele elemente: companie de telefonie mobila-tehnologie-viitor-aspiratie-vise. Toate determinatele se leaga impecabil. Visul este aspiratie si nimeni nu-si poate imagina viitorul in absenta aspiratiilor.
Este intr-adevar un cliseu al firmelor de telefonie mobila sa puna in centrul tuturor campaniilor aspectul aspirational. Ganditi-va putin: singura diferenta dintre abonatul Connex si abonatul Orange era ca pentru primul viitorul suna bine, iar pentru al doilea viitorul ramane, cel putin pana la repozitionarea brandului, luminos si "portocaliu". Probabil ca nu merita atata bataie de cap sa incerci sa gasesti un slogan pentru o companie de telefonie mobila, care sa nu contina cuvantul viitor. Atata vreme cat campania are success, ce sens are tot efortul imaginativ?
Si totusi, trebuie sa recunosc. Campania "Tu faci viitorul" si-a facut efectul: visez sa fug in Argentina, poate acolo factura Connex nu mai inseamna jumatate din salariu.