Aproximativ 600 de milioane de euro. Aceasta e cifra pe care o estimeaza pentru piata de publicitate in 2008 Felix Tataru, Director General GMP Advertising. Tataru apreciaza totodata ca anul acesta toate agentiile vor avea de castigat, indiferent de marimea lor, ca sa-l citam pe el toata lumea va fi fericita.
Plimbarea prin agentii continua
Da, e adevarat. E un cerc vicios. Pentru ca e mai usor sa schimbi locul de munca decat pe tine insuti si sa ai rabdare sa cresti sanatos. Sunt multi care nu rezista ispitei de a incerca si altceva, nerealizand ca la sfarsitul ziliei nu sunt (si) mai buni. Angajatii vor cauta salarii mai mari si confort, iar angajatorii vor cauta sa plateasca valoare pe bune. De aceea cred ca mutarile vor continua.
Salariile pierd in favoarea valorii
Cred ca se va domoli cresterea din 2 motive: clientii nu sunt dispusi sa plateasca fee-uri marite si angajatorii vor pune accentul pe asigurarea dezvoltarii personale a individului, adica pe calitate, si nu pe cantitate. Cred ca va incepe drumul invers. Adica oamenii se vor muta intr-o agentie, chiar pe un salariu mai mic decat cel avut, cautand sa dea si, mai ales, sa primeasca valoare.
Vor avea agentiile mici cum sa preia conturi foarte mari fara sa riste sufocarea?
Este greu, dar se poate. Dupa cum vedem, peste 50-60% din agentiile din Romania au dimensiune medie (20-50 angajati). Asa ca impartirea in mici si mari nu prea tine atata timp cat majoritatea sunt medii. Ori o agentie medie poate duce si conturi mari si conturi mici.
Cine va avea mai mult de castigat in 2008
Toate agentiile. E business pentru toata lumea. Se consolideaza agentiile mijlocii., apar noi agentii mici, agentiile mari vor fi si mai mari. Deci toata lumea va fi fericita (vorba unei prietene: de unde atata vrajba ?
Se poate face creatie in agentiile de media, dar nu si pe termen lung
Piata de media e in continua crestere. Diversificarea servicilor este obligatorie. Acum 5 ani, se comunica pe 5 tipuri de mijloace media. Acum sunt 10. In viitor vor fi si mai multe. De aceea este necesar ca agentiile de media sa adauge valoare prin propuneri creative pentru solutiile de media. Cat despre incercarea de a face creatie intr-o agentie de media, poate fi o oportunitate pentru ele, de ce nu, dar nu cred ca e o treaba serioasa si de durata.
Online si ATL
La inceputul lui 2007 am prevazut dublarea online-ului. S-a intamplat si a ajuns aproape de 10 milioane. Prevad ca se va dubla si anul asta, adica 20. Cat inseamna 20 din 550? Cam atat de mult va fi influentat ATL-ul.
Ce campanii vom avea anul acesta
Safe si eficiente, promotii, dar si creative. Cred ca si anul acesta Romania va lua ceva la Cannes.Important e sa incepem sa vedem lucruri frumoase si la TV, nu doar pe IQads. Ne-am tot antrenat prin festivaluri, acum e cazul sa incepem sa facem si pe bune lucrurile pe care le-am invatat. Effie a dovedit succesul creativitatii in cresterea brandurilor si a vanzarilor. Pe de alta parte nu este rau sa vezi campanii safe, ci campanii foarte slabe care cred ca e greu de imaginat ca au si rezultate. E oarecum firesc sa vedem aceste lucruri, atata timp cat forta de munca este insuficienta si slab pregatita. Apar gafe si greseli.
Piata de publicitate in 2008
Cel putin 550-600 milioane Euro. Vor creste TV-ul, OOH-ul si online-ul, iar presa si radioul vor creste, dar sub media pietei.