Dinamica miscarilor de oameni intre agentii va continua si in 2008, iar agentiile mici si milocii vor reusi sa patrunda pe conturi mari, spune Sorin Popescu, Managing Director Next. Referitor la creativitatea campaniilor, Popescu spune ca piata romaneasca de publicitate nu sta deloc rau la acest capitol.
Mutarile din agentii vor continua
Este oarecum logic. Industria asta se bazeaza pe oameni, oameni buni sunt putini si aia care sunt vor sa se vanda cat mai scump. Daca nu reusesc acolo unde lucreaza la un moment dat, incearca in alta parte. Si cum piata va creste si la anul, iar oameni noi (si buni) nu apar pe banda, probabil ca fenomenul va continua. Slava Domnului ca pe noi pana acum nu ne-a prea atins: in 2007 ne-a plecat un singur om.
Ideile bune trebuie remunerate ca atare
E o situatie interesanta. Cum spuneam, oamenii buni sunt putini (si scumpi), e din ce in ce mai greu sa te vezi in calup, deci trebuie sa vii cu idei din ce in ce mai tari, iar clientii, pe de alta parte, vor sa dea cat mai putini bani pe aceste idei, ca au bugete limitate si media costa cat costa. Iar ideile sunt greu de masurat, daca ne gandim ca uneori iti pot iesi in 5 minute. Ce nu se intelege e ca pentru a ajunge la acele 5 minute e nevoie de talent, munca si experienta, iar de multe ori acele 5 minute au puterea sa schimbe totul pentru un client. Si atunci trebuie remunerate ca atare.
Conturile sub 100 000 de euro - profitabile pentru agentiile mici si medii
Nu suntem o agentie mare, asa ca nu ma pot pronunta pentru ei. In ceea ce ne priveste, un asemenea cont poate fi profitabil daca ideea creativa e supertare si vine din prima, iar implementarea necesita resurse minime.
Agentiile mici preiau conturi mari fara sa riste sufocarea
Simplu nu e, lista de pericole e lunga, dar de vreme ce a mers in cazul Cohn&Jansen si Cosmote, inseamna ca se poate. Cred insa ca vor fi mai degraba exceptii decat regula.
In 2008, exista business pentru toata lumea
Cred ca toata lumea va castiga in 2008. Pe piata apar mereu clienti noi, atat locali, cat si straini, iar in ambele categorii exista atat clienti cu bugete semnificative si dorinta de a face lucruri mari, cat si companii care nu-si permit sa joace in stil mare de la inceput si vor incepe mai timid. Si unii, si altii vor avea nevoie de publicitate, asa ca va fi business pentru toate agentiile, indiferent de marime.
Intre media si creatie nu se transfera know-how-ul
Media e din ce in ce mai scumpa, iar cererea clientilor e in continuare mare, deci exista un business infloritor pentru agentiile de media. Acest lucru le poate incuraja sa se dezvolte, inclusiv pe partea de creatie. Este insa mai degraba o optiune de investitie, decat un trend, si nu vad sa se intample in multe cazuri. Business-ul de media si cel de creatie se completeaza, dar sunt total diferite in esenta si nu se poate transfera know-how dinspre unul inspre celalalt. Cu alte cuvinte, nu inseamna ca daca ai o agentie de media prospera, vei avea si o agentie de creatie puternica.
ATL-ului clasic ramane stabil
In mod sigur online-ul va continua sa creasca, dar nu va ajunge in 2008 sa ameninte ATL-ul clasic. Deja nu mai exista prezentare de creatie fara idei de on-line si multe briefuri de la client au deja astfel de cerinte. Cand jumatate din oamenii de peste 14 ani din mediul urban foloseste internetul (si probabil ca cifra va continua sa creasca), nu poti sa nu fii intr-un mediu care creste atat de rapid. Totusi, desi e clar ca peisajul media se transforma incet-incet, nu cred ca lucrurile au ajuns inca acolo incat sa ne gandim la internet ca la canalul pe care lansezi un brand. Cu siguranta, trebuie folosit si internetul, dar nu el va face cotele de notorietate de care e nevoie (inca).
Creativitate exista
Dupa mine si anul trecut au fost campanii creative. Greu de spus daca vor fi mai multe sau mai putine in 2008, dar am ceva speranta, atata timp cat exista clienti locali care sa aprobe o campanie precum Zaraza si multinationale capabile de surprize (vezi ING, Aegon).
Crestere constanta a pietei
Banuiesc ca piata va creste cu vreo 20% fata de anul trecut.