Nu a trecut decat o luna de la ultimul interviu acordat de Adrian Preda IQads, insa intre timp cariera sa a luat o turnura interesanta. De doua zile e noul Co-Creative Director Leo Burnett, asa ca l-am intrebat ce a stat la baza deciziei de a reveni in tara, ce o sa lucreze aici si, cel mai important, cu ce bagaj creativ a venit de la McCann Zagreb.
IQads: De ce ai decis sa te intorci in tara, si cum de nu ai venit la McCann, daca tot lucrasei la McCann Zagreb?
Adrian Preda: La un moment dat m-am trezit intr-o luni dimineata si mi-a trecut prin minte sa opresc ceasul si sa nu ma mai duc la agentie. Pot sa spun ca m-am speriat. Iubesc cu pasiune meseria asta si de fiecare data vin la lucru sa fac lucruri noi si interesante. Sunt un "advertising junkie".
Asa ca m-am dus la top management, mi-am cerut scuze si le-am dat preavizul. Motivul major a fost un confort la care ajunsesem si care ma impiedica sa fac lucruri mai bune: stiam pe ce conturi se poate face creatie si unde era inutil sa incerc. Iar confortul este cel mai mare dusman al creativitatii.
Un alt motiv a fost mult mai personal: nu puteam sa mai stau departe de familie si sa-i vad numai pe Skype.
Am ales Leo Burnett pentru ceea ce reprezinta. O agentie care pune accent pe excelenta creativa si care a demonstrat in practica truismul advertising creativ = advertising eficient. Plus ca toti prietenii mei care lucreaza in Leo mi-au spus ca se simt excelent.
McCann are deja doi directori de creatie exceptionali Boti si Tzugu (si am mai spus-o, cred ca Botzi este unul dintre cei mai buni directori de creatie pe care i-am intalnit).
IQads: Ce presupune functia de Co-Creative Director la Leo?
Adrian Preda: Numarul mare de conturi Leo (plus noul new business castigat in 2007) face ca sa fie nevoie de mai mult de un om care sa coordoneze activitatea creativa. Emilian mi-a cerut ajutorul, iar lucrul asta m-a onorat.
IQads: Ce agentii te-au mai ofertat sau ce variante ai mai avut in minte, atunci cand ai decis sa te intorci?
Adrian Preda: Nu cred ca a stiut cineva ca ma intorc. Cu exceptia Leo Burnett si McCann.
IQads: Pe ce conturi o sa lucrezi sau pe ce ti-ar placea sa lucrezi?
Adrian Preda: Cred ca este prea devreme pentru intrebarea asta. In mod sigur pe conturi importante. Deocamdata vreau sa-mi cunosc noii colegi si pe copiii din creatie (de care am auzit numai lucruri bune).
IQads: Ce obiective ti-ai fixat pentru perioada urmatoare?
Adrian Preda: Fun, creatie foarte buna, bani si premii.
IQads: Ai vreun tool nou pe care l-ai adus din Croatia si ai vrea sa-l implementezi aici?
Adrian Preda: Nu pot sa spun ca am vazut chestii incredibile din punct de vedere publicitar. Am devenit insa un fan al web 2.0 sau care ii mai este numele acum. Daca reusesti sa vezi la ce reactioneaza acest Goliath care e Mintea Colectiva (uneori lucruri complet cretine, cum ar fi androginul Chris Crocker si al sau faimos "Leave Britney alone"), atunci poti face acelasi lucru si in publicitate.
IQads: Mi se pare ca acolo ai facut campanii foarte indraznete, nu-ti va lipsi asta aici, avand in vedere ca advertisingul autohton e foarte "safe" in prezent?
Adrian Preda: Multumesc pentru aprecieri, dar acestea au fost varful aisbergului. Restul de 90 la suta au fost sange, lacrimi, sudoare si adaptari.
Marea problema a advertisingului "safe" este neputinta de a creea idei mari. Atunci apar aberatii ca "suntem o agentie interesanta in eficienta, nu creativitate". Tipul asta de atitudine e total gresita. Abordarea "daca clientul vrea niste mizerii, hai sa i le facem, la urma urmei el plateste", eu o numesc psihologie de lautar, iar cu ea nu voi fi niciodata de acord.
Si, daca credeti ca publicitatea autohtona este slaba, pot oricand sa va trimit spotul unui hipermarket croat facut pentru perioada Campionatului Mondial de fotbal, in care produsele animate jucau fotbal si aveau preturile pe post de numere de pe tricou. Probabil ca a fost facut de catre o agentie interesanta in eficienta, nu creativitate.
Comentarii