Piata de publicitate va creste mai putin in comparatie cu anul trecut, e de parere Radu Florescu, CEO Saatchi&Saatchi. El e de parere ca agentiile mari vor fi cele care vor prinde in continuare conturile mari, in timp ce pentru agentiile de media, spune el, va fi destul de dificil sa ofere servici de creatie in-house.
Salariile din industrie, pe merit sau nu
Presa vorbeste tot mai mult despre varsta frageda de la care tinerii romani aleg sa se angajeze. Paradoxal, foarte multi someri au varsta cuprinsa intre 20 si 25 de ani. Oamenii cu experienta sunt la mare cautare, de aceea foarte multi se muta de la o firma la alta. Insa acest fenomen nu se intampla numai in Romania. Cred ca pe masura ce salariile vor creste, se va reanaliza situatia oamenilor cu foarte multa experienta - merita ei banii sau nu? Poate ca ne vom orienta mai mult spre celelalte tari din UE. Am inceput sa facem asta anul trecut si cred ca in 2008 procesul se va accelera.
Salariile au crescut semnificativ in 2007 si acest lucru a avut un impact negativ direct. Cred ca in 2008 salariile vor continua sa creasca si dupa cum am spus si mai devreme, acest lucru va pune angajatorul pe ganduri: merita angajatul acesti bani sau nu?
Un management bun poate gestiona orice cont
Nu cred ca este o problema ca agentiile mici sa preia conturi mari, atata timp cat acolo exista un manager foarte bun. Acesta poate sa determine volumul de munca atat pentru clientii mici, cat si pentru cei mari. Nu este vorba atat de buget, cat de un bun project management.
Conturile mari vor merge tot la agentiile mari
Trendul in industrie se concentreaza asupra agentiilor mari. Acestea detin forta de munca necesara, resurse internationale obtinute prin reteaua din care fac parte si au un mare plus: ofera o gama larga de servicii, nu sunt specializate pe un unul singur. Eu cred ca exista suficiente oportunitati de afaceri pentru toate agentiile, de toate dimensiunile. Cred ca trendul este ca toate conturile mari sa continue sa lucreze cu agentii mari.
Creativitatea agentiilor de media, diferita de cea a agentiilor de publicitate
Bugetele de media se concentreaza pe volum. Creativitatea in media este o notiune ciudata, serviciile de creative media sunt cu totul si cu totul altceva si sunt chiar esentiale. Cred ca este destul de greu ca media sa ofere servicii de creatie in-house, un butic de creatie propriu nu se potriveste cu business-ul de media. Desigur, nu este imposibil ca o agentie de media sa-si faca propriul department de creatie, insa nu acesta este scopul agentiilor de media. Cred ca este esential sa fii creativ atunci faci implementare media, iar Zenith Media a excelat intotdeauna la acest capitol.
ATL-ul va miza pe alternativa online
Online-ul a inceput sa fie folosit foarte mult in 2007 si s-a dezvoltat foarte bine, insa in 2008 cresterea va fi si mai mare, iar ATL-ul se va concentra si mai mult pe online. Accentul se va pune pe online interactive, care va creste foarte mult si foarte repede. Cred ca sectorul digital va reprezenta 25% din veniturile totale ale pietei din Vest. O alta mare provocare o reprezinta aglomeratia de spoturi TV - sunt mult prea multe, pauzele publicitare dureaza prea mult, exista prea multe canale. Suntem fortati sa gasim alte alternative.
Crestere mai mica decat in 2007 pentru piata de publicitate
In 2007 piata de publicitate din Romania a avut o crestere de 30%, cred ca in 2008 cresterea va fi de aproximativ 25%. Anul trecut a fost un an foarte bun, mai ales ca Romania a aderat la UE. In momentul de fata, economia mondiala este in scadere, lucru care va afecta cu siguranta si Europa de Vest, Asia si bineinteles, Romania, intr-o oarecare masura. Ideal ar fi ca Romania sa inregistreze o crestere de 25%.
Comentarii
din seria:
iarna nu-i ca vara;
marketingul nu e management.