Pentru o piata de advertising cu multe variabile, Teddy Dumitrescu, presedintele si CEO-ul grupului Publicis prevede, pe 2008, alte cateva trenduri: migratia oamenilor de la o agentie la alta va continua, salariile vor oscila si de-acum inainte, cu o tendinta de crestere, iar eficienta va da tonul.
Lumea se plimba prin agentii si in 2008
Se pare ca "miscarea browniana" a oamenilor din agentii va continua. Piata este in continua crestere, si, din pacate, nu exista suficienti oameni specializati in marketing/communication. Dealtfel, aceasta criza de oameni specializati se resimte si la clienti, nu doar la agentii. Deci, ma astept ca in continuare agentiile sa faca oferte oamenilor din alte agentii, si uite asa, toata lumea se plimba.
Salariile din agentii merg pe un trend ascendent
Cred ca in 2008 se va pastra trend-ul de crestere a salariilor, in primul rand datorita problemei de la punctul unu. Pe de alta parte, aceasta crestere continua nu este sustenabila, in conditiile in care clientii pun presiune din ce in ce mai mare pe eficientizare si implicit pe reducerea remunerarii agentiilor. Va fi un paradox interesant de urmarit...
Preluarea conturilor mari de catre agentiile mici?...
Aici e greu de spus. Fiecare agentie are propria ei strategie de business. Insa as fi mai degraba tentat sa spun ca nu. E o problema de business planning. O agentie mica trebuie sa creasca foarte repede daca preia un cont foarte mare. Iar a creste foarte repede inseamna mai multi oameni (de unde?) mai mult spatiu (deci probabil schimbarea birourilor?) reorganizarea proceselor interne de lucru (de unde know-how?). Un client foarte mare poate crea probleme foarte mari unei agentii mici. E usor sa bati un cui mic cu un ciocan mic. E usor sa bati un cui mare cu un ciocan mare. E foarte incomod sa bati un cui mic cu un ciocan mare, si aproape imposibil sa bati un cui mare cu un ciocan mic... Sigur ca orice agentie mica isi doreste sa castige un client foarte mare, dar stii cum se spune: ai mare grija ce iti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample...
Agentiile mijlocii - cele mai avantajate
Piata de advertising este in crestere, contextul economic e favorabil, o sa avem Euro2008 si Jocuri Olimpice. Toate agentiile vor creste. Insa, cea mai mare crestere o vor avea agentiile mijlocii, pe fondul cresterii numarului de clienti cu bugete mijlocii. Si, sa nu uitam un lucru: o sa avem si Alegeri. Deci vor creste foarte mult si agentiile de PR/marketing politic.
Creatia in agentiile de media nu e o solutie
Peste tot in lume, agentiile de media incearca sa se pozitioneze ca un partener strategic al clientului. Companiile de Consultanta la fel. Agentiile de Brand la fel. Fiecare doreste sa fie "detinatorul de contract" sau "prima mana" in relatia cu Clientul, pentru a securiza relatia pe termen lung. Deocamdata, nimeni nu a castigat aceasta batalie in mod clar. Eu personal nu am multa incredere in ideea unui departament de creatie in-house la o agentie de media, dar oamenii sunt liberi sa viseze, nu?
ATL clasic in continuare la putere in fata online-ului
Cu siguranta online-ul va creste sensibil in 2008, dar acest lucru nu va afecta bugete de ATL. Piata totala de online advertising a fost in 2007 cam 8 milioane EUR. Chiar si daca ar creste cu 50% in 2008, valoarea in cifre absolute ramane mica...
Effie-ul bate Creatia
In 2007 s-a vazut mai clar ce isi doresc clientii: campanii eficiente care produc rezultate, nu creativitate chioara. Eu banuiesc ca acest trend va continua, si un premiu Effie va fi mult mai valoros decat un premiu de Creatie. Si da, uneori o campanie foarte eficienta poate parea "safe" ca si executie creativa. Dar, cum ar spune un Director de Marketing multinational, englez si pragmatic: we are here to do the job, not to humor ourselves.