Zece oameni de publicitate au participat ieri, in cadrul sectiunii "Marketing Arena", la un altfel de pitch, pus la cale de catre Evensys, compania organizatoare a conferintelor Inspire 2008. Publicitarii au fost provocati sa gaseasca o idee legata de noile tendinte din marketing si business pe care o vad pusa in practica in anul 2008. Regulamentul, prezentat la inceputul sesiunii de Stefan Stroe, Strategic Planning Director la Starcom si moderatorul acestei sectiuni, a permis fiecarui vorbitor sa-si expuna ideea timp de 10 minute, cei prezenti in sala avand la dispozitie un numar la care puteau trimite SMS-uri pentru a vota cele mai inspirate propuneri.
S-a inceput in ordine alfabetica, primul la catalog fiind Serban Alexandrescu, Creative Director Headvertising. Ideea prezentata de acesta, care a marturisit ca si-ar fi dorit sa o implementeze, insa nu a gasit cadrul favorabil, inca, este fezabila doar pentru brandurile puternice si propune ca mai multe marci sa fie promovate impreuna. Spre exemplu, doua marci complementare, de pe acelasi palier, una mai cunoscuta, cealalta mai putin, ar putea aparea in acelasi spot, in acest fel diminuandu-se efortul si investitiile financiare facute de fiecare brand, separat. Alexandrescu a incheiat spunand ca nu trebuie sa ne ferim de contagiunea dintre marci pentru ca creierul uman e capabil sa discearna intre mai multe branduri.
Numarul doi pe lista vorbitorilor a fost Daniel Gavrila, Managing Partner Glue, care a inceput prezentarea cu un exemplu de publicitate indoor gresit implementata. Prin acesta, Gavrila a vrut sa demonstreze ca starea de spirit pe care o ai in momentul in care vezi o reclama iti influenteaza perceptia mesajului pe care acea reclama il are de transmis. Propunerea lui Daniel Gavrila a fost ca briefurile sa fie centrate in jurul consumatorului, iar campaniile sa tina mai mult cont de locurile si situatiile in care acesta sa fie dispus sa recepteze mesajul in mod pozitiv.
Cristofor Iosub, Managing Director Ogilvy One, al treilea vorbitor in Marketing Arena, a venit pregatit cu trei idei pe care le-a prezentat audientei. Prima a starnit reactii diverse in sala, propunand "brieful de o propozitie" primit de agentie de la companie. Iosub a adus argumentul ca, daca ideea campaniei e destul de puternica, poate fi concentrata intr-o singura propozitie, economisindu-se astfel timp pretios. A doua propunere a vizat inlocuirea notiunii de "Key Visual" cu "Poveste" sau "Intriga", deoarece primul termen e foarte restrictiv si nu reflecta esenta unei idei de campanie, care presupune o atmosfera, o poveste care se contureaza si prinde viata. Ultima idee prezentata de Managing Directorul Ogilvy One, cea de-a treia, s-a referit la importanta recomandarii unui produs de catre cei din jurul nostru si la faptul ca aceasta recomandare ar trebui sa fie considerata un parametru important in orice campanie.
A patra interventie din sesiune a fost sustinuta de Ioana Manea, Managing Partner, Loco Branding & Communication, care a vorbit despre cum sa construim brandul "Romania", ce trasaturi nationale sa scoatem in evidenta pentru a cladi o imagine unitara despre tara noastra. Concluzia a fost ca strainii apreciaza cel mai mult oamenii din Romania, iar ideea pe care a propus-o Ioana Manea a fost crearea site-ului www.experienceromania.ro care sa contina bloguri scrise de oameni simpli, video-uri facute de amatori, link-uri relevante pentru toate domeniile vietii romanesti, astfel incat sa vorbim despre noi intr-un mod onest.
Numarul cinci i-a revenit lui Razvan Matasel, Head of Planning Leo Burnett, care si-a inceput prezentarea "Wise men, gorillas & politicians" cu un spot la Cadbury in care initial, dupa cum a marturisit, nu a vazut strategia. Ideea propusa de acesta, inspirata din spotul cu pricina, a fost aceea de A FACE ca modalitate de a livra un mesaj, in defavoarea lui A SPUNE, o tehnica specifica politicienilor. A dat ca exemplu Ziua Barbatului, campania realizata de Leo Burnett pentru Bergenbier si Flugtag, evenimentul RedBull organizat de Rock'n'Roll si a concluzionat spunand ca brandurile vor trebui sa coboare de pe sticla si sa se apropie de consumator prin alte metode.
A urmat Bogdan Naumovici, Creative Director 23, si prezentarea sa despre adevarata noua generatie de politicieni romani. Inceputul slide show-ului l-a avut ca protagonist pe Silviu Brucan, cel care a pus pariu la inceputul anilor '90 ca abia dupa douazeci de ani va exista in Romania o clasa de politicieni de calitate. Ideea lui Bogdan Naumovici a fost aceea de a coopta publicitari, profesionisti in comunicare, tineri cu initiativa care sa intre in Parlament pe listele unui partid, dat fiind ca au mai ramas doi ani din cei douazeci in care efortul de a construi o clasa politica se poate concretiza. Partidul Noua Generatie ar fi o solutie, mai ales daca luam in calcul naming-ul si locul patru (dupa PD, PSD si PNL) pe care acesta il ocupa in sondaje. Creative Director-ul 23 a spus ca acesta este momentul propice, deoarece partidul mentionat are nevoie de membri, iar urmatorul termen pentru alegeri este prea indepartat. Naumovici a tinut sa precizeze ca nu este un adept al lui Gigi Becali, insa partidul pe care acesta il conduce acum este cea mai scurta cale de a ajunge in forul legislativ.
A saptea interventie in Marketing Arena i-a apartinut lui Dan Petre, Managing Partner D&D Research, care a prezentat impreuna cu Marian Costache, Managing Partner MV.com, ideea "361". Inventator de profesie, Costache a vorbit despre Magink, o vopsea organica digitala care contine colesterol sintetic si care permite afisarea unui numar nelimitat de mesaje. Aceasta vopsea poate fi aplicata pe orice fel de suprafata neteda, astfel incat mesajele promotionale pot fi plasate in cele mai diverse locatii, in functie de interesele consumatorilor. Aceasta idee urmareste transmiterea de mesaje personalizate pentru fiecare panel de consumatori carora li s-a atribuit un SIM personalizat, eficienta acestei idei constand in precizia cu care mesajul unei reclame ajunge la consumator.
Ema Prisca, Creative Director Graffiti BBDO, a fost urmatoarea prezenta in sesiunea de prezentari. Ea a spus "Povestea unei imposibile prietenii", anume aceea dintre Marquez, cel mai bun povestitor din lume, si Pain_in_di_ez, omul nou, din gasca funkyshitilor, care se da pe net, care citeste, dar e mai interesat de barfe decat de literatura, de actori decat de personaje, care nu cauta decat ceea ce il intereseaza si care vrea putere de decizie. Ideea Emei Prisca s-a indreptat in directia apropierii celor doi, printr-un efort al lui Marquez de a se "vinde" unui astfel de consumator. Prezentarea a venit si cu solutia. Se poate face asta budget wise prin flyere, printuri si chiar prin trailere care sa ilustreze povestile lui Marquez, sa le faca mai interesante si mai atragatoare pentru Pain_in_di_ez si prietenii lui.
Cea de-a noua prezentare a fost cea a lui Sorin Psatta, Strategy & Research Director Graffiti BBDO care a marturisit de la inceput dificultatea cu care s-a confruntat in gasirea ideii de marketing. A plecat de la "advertising", fiind tentat sa pastreze ultima parte a termenului si sa-l completeze cu un cuvant trendy, dar ce a rezultat nu l-a convins. Apoi a cautat ce s-a intamplat in 2007 si 2006 si a ajuns la concluzia ca ideea de marketing a anului 2008 va fi Romania, pentru ca "suntem singura specie preocupata de trecut". Prin urmare, anul viitor va fi unul al ROvertising-ului.
Ultima prezentare din cadrul sectiunii Marketing Arena i-a apartinut Creative Director-ului Starlink, Stefan Voloaca. Ideea de marketing pentru 2008 propusa de acesta a fost crearea unei vedete virtuale care sa promoveze un produs virtual, dupa modelul Idoru, un fel de Britney Spears pentru japonezi. Dupa ce se creeaza buzz si cererea pentru produsul respectiv devine foarte mare, produsul virtual este fabricat. Endorsement-ul functioneaza in avans pentru un produs care are toate sansele sa ocupe un loc de frunte in piata.
Dupa incheierea ultimei prezentari, a urmat votul. Audienta a putut vota si in timpul prezentarilor, o singura data per speaker. In afara de votul celor prezenti in sala, ideile celor zece publicitari au fost evaluate de un juriu format din Calin Clej, CSD Marketing Manager PepsiCo International Romania, Dana Negoescu, Marketing & Communication Manager Cosmote, Ioana Paun, PR & Communication Director Unicredit Tiriac Bank, Monica Iavorschi, Sales & Marketing Director Arctic, Natalia Predut, Group Brand Manager Coca-Cola, Shachar Shaine, Presedinte URBB si Stefan Teodorescu, Senior Brand Manager Inbev.
Ideea de marketing pentru 2008 care a convins asistenta a fost "Povestea unei imposibile prietenii" a Emei Prisca, Creative Director Graffiti BBDO. Dupa aflarea castigatoarei, discutia a continuat cu intrebari din sala pentru invitati, pe marginea propunerilor facute in conferinta.