Interviu cu William Arruda, President, Reach Communication
Pentru Creative Director wannabes, pentru cei care vor sa-i calce pe urme lui Steve Jobs, pentru cei care vor sa-i umple sosonii lui Bill Gates si pentru bloggerul care zace in fiecare dintre noi, iata sfaturi de la William Arruda, personal branding guru, invitat de Money Express la Bucuresti.
IQads: Profesia ta devine vreodata plictisitoare?
William Arruda: Niciodata. Pentru ca lucrez cu oameni diferiti, din tipuri diferite de organizatii. Brandul fiecaruia este unic, deci nu intalnesc niciodata acelasi set de circumstante. In fiecare zi e un job nou.
IQads: E greu sa-ti motivezi clientii sa lucreze la brandul lor personal? Trebuie sa-i motivezi?
William Arruda: Mai degraba decat sa-i motivez, trebuie sa-i ajut sa cerceteze cine sunt cu adevarat, astfel incat sa se auto-motiveze. Pentru ca in momentul in care eu plec, ei trebuie sa lucreze constant la brandul lor. Asa ca trebuie sa gaseasca energia in interiorul lor; mare parte din jobul meu e sa aflu de unde vine acea energie si ce i-ar motiva sa lucreze singuri la brandul lor personal.
IQads: Care a fost un succes neasteptat in cariera ta?
William Arruda: Am lucrat cu un domn care avea multe atribute de brand negative: era arogant, exigent, non-tolerant. Si gandindu-ma cum sa adaug valoare acestor atribute ale brandului sau, am aflat ca avea multe atribute pozitive. Desi toti angajatii lui credeau ca nu face decat sa lucreze toata ziua, el era pasionat de vinuri, era un degustator de vin expert. Am inceput sa aflam lucruri care i-ar induiosa pe oameni. Si eu am descoperit ca incepuse sa-mi devina simpatic: el putea vorbi despre lucruri interesante, dar ca nu voia sa le impartaseasca. Si cand am reusit sa-l facem sa le dezvaluie mai mult din viata lui personala oamenilor de la serviciu, acestia au inceput sa-l placa. Eu credeam la inceput ca o sa fie imposibil si ca nu are nici o sansa, dar acum el e mai fericit, oamenii cu care lucreaza sunt mai fericiti si eu sunt cel mai fericit, pentru ca eram sigur ca proiectul nu va reusi.
IQads: Trebuie sa ai o pregatire psihologica pentru profesia ta?
William Arruda: Cred ca mai degraba e vorba de inteligenta emotionala. Trebuie sa fii empatic, sa poti comunica lucruri care nu sunt atat de pozitive astfel incat sa poata fi primite de destinatar. Am luat cursuri de psihologie, dar nu folosesc un anumit tip de psihologie in meseria mea. E mai mult despre a putea relationa cu oamenii. Trebuie sa fi intuitiv si empatic ca sa poti sa ai succes in personal branding.
IQads: Care este trademark-ul tau?
William Arruda: Entuziasmul si energia mea. Pentru ca fac ceea ce ma pasioneaza, am foarte multa energie si o absorb de la oamenii care ma inconjoara. Asta e cel mai vizibil atribut de brand al meu.
IQads: Ce sfat ai pentru copywriterii care vor sa lucreze la brandul lor personal ca sa ajunga directori de creatie?
William Arruda: Cred ca sunt milioane de copywriteri pe lume si trebuie sa te intrebi ce te face pe tine mai valoros si mai potrivit pentru jobul de director de creatie: copy-urile tale sunt inteligente, stii exact ce vrea clientul si ii oferi ce vrea din prima incercare, faci echipa buna cu art directorul si copy-ul se integreaza perfect in design...Trebuie sa gasesti elementul care te face unic si cum sa subliniezi intotdeauna acel element, in tot ceea ce faci. Trebuie sa te asiguri ca cei din pozitiile de decizie stiu ca esti un copywriter bun, ca stii sa asculti, ca atunci cand primesti un brief stii exact cum sa-l interpretezi si sa faci munca de creatie. E o chestie personala, nu poti sa-ti impui sa ai un anumit atribut, ci trebuie sa constriesti in functie de calitatile tale reale, care te vor face diferit de toti ceilalti oameni care fac aceleasi lucruri cu tine si care vor si ei aceeasi functie ca tine.
IQads: Crezi ca scandalul iPhone a avut un impact asupra brandului personal al lui Steve Jobs?
William Arruda: Niciodata nu are un impact negativ daca te recuperezi bine. Steve Jobs si Apple sunt branduri sinonime. Cand se intampla ceva rau cu Apple, se intampla si cu el. Unul dintre cele mai bune moduri de a vedea daca un brand este puternic e sa urmaresti cum reactioneaza in fata unei mari provocari. Cred ca Steve Jobs si Apple s-au descurcat destul de bine prin scaderea pretului pentru iPhone, ceea ce a dus la calmarea nemultumitilor.
IQads: Crezi ca in cazul lui Bill Gates, brandul personal l-a construit pe cel al corporatiei sau invers?
William Arruda: Ambele, in cazul lui. De fapt, cred ca si acum, cand nu mai are un rol de director la Microsoft, brandul inca mai e sinonim cu el. Cand spun Microsoft, oamenii spun Bil Gates, nu Steve Ballmer, care e noul CEO. Deci cred ca Bill Gates asocierea intrr cele doua branduri e incredibila, dar cred ca daca n-ar fi creat niciodata Microsoft, ar fi fost un nimeni. Intregul lui brand si toata faima lui sunt bazate pe faptul ca a reusit sa construiasca intr-o perioada atat de scurta aceasta companie de IT incredibila.
IQads: Poti sa compari brandurile Steve Jobs si Bill Gates sau sunt doua lucruri diferite care ar trebui tratate separat?
William Arruda: Ba da, ar trebui sa fie comparati si sunt complet diferiti. Steve Jobs si-a dobandit succesul prin creativitate, inovatie, pasiune pentru design. Cand s-a intors la Apple a creat computerele colorate, pentru ca e atat de pasionat de design. Bill Gates e complet diferit: el stie sa identifice potentialul afacerilor si sa creeze produse care se vand. El e pasioant de tehnologie, e un "nerd" si acesta este unul din atributele brandului sau. Chiar daca Steve Jobs e foarte tehnic , el e entuziasmat de aspectele creative. Deci sunt doua branduri diferite, ambele de succes, in acelasi domeniu de activitate.
IQads: Care crezi ca a fost impactul asupra brandului Steve Jobs cand a fost dat afara de la Apple?
William Arruda: Brandurile puternice au suisuri si coborasuri: Martha Stewart a fost la inchisoare, Donald Trump avea un succes imens in afacerile cu proprietati imobiliare, a trecut prin colapsul din '80 si si-a revenit. Toate brandurile puternice isi pot reveni daca raman fidele atributelor care le-au facut celebre. Martha Stewart s-a intors ca creativa, entertaining, mai mult decat fusese vreodata si e acelasi lucru cu Steve Jobs: el a mers in continuare cu Pixar, care este o alta companie creativa si apoi, cand a fost chemat din nou la Apple, a revenit in forta. El are cateva atribute negative: e perfectionist, exigent, e greu sa lucrezi pentru el, intotdeauna trebuie sa fie ca el, dar oamenii accepta asta pentru ca celelalte atribute ale brandului sau sunt pozitive si ii aduc succes.
IQads: A avea blog - poate fi daunator pentru propriul brand personal?
William Arruda: Da, se poate. Daca persoana respectiva comunica prost, negativ, inconsistent - daca brandul tau e despre 50 de lucruri diferite, atunci nu comunica un mesaj clar despre tine, ci face oamenii sa nu intelege cine esti. Singurul mod in care blogul tau e bun pentru brandul tau, e sa alegi un subiect, sa scrii foarte bine si consistent despre el si sa-l updatezi in mod regulat.
IQads: Te expune prea mult un blog? Poti sa te abtii sa nu scrii prea mult despre ideile tale, despre gandurile tale?
William Arruda: Daca iesi in public, te expui unui risc. Poti sa te ascunzi in dulap si sa nu te vada nimeni si nu risti nimic, dar nici nu castigi nimic. Si mie mi s-a intamplat ca oamenii sa scoata lucruri pe care le-am spus din context, sa ia lucruri pe care le-am spus si sa spuna ca sunt ale lor, dar daca nu m-as fi expus riscului, nu as fi ajuns unde sunt astazi. Atata timp cat esti onest in ceea ce faci si iti folosesti propriile ganduri, idei si nu vorbesti pe blog despre tine, ci despre ideile si gandurile tale, nu cred ca supraexpunerea e o problema.