Nu ma mai surprind de foarte mult timp reclamele la telefonia mobila romaneasca, mai ales cu atata multinationalizare si atata preocupare pentru comunicarea preasigurantei de sine. Si totusi, am avut o experienta placuta cu celebrul slogan propus de Vodafone "Supertare, am luat 2", acel raspuns dat de adolescent parintelui care citeste.
Doi domni, unul pe la vreo 35 de ani, celalalt trecut binisor peste 50, imi instalau televiziune digitala si, cum nu prea mergea raspandirea cablurilor prin casa, unul dintre ei a trebuit sa coboare sa caute o anumita "scula" prin masina. S-a intors cu o fata lunga. Tanarul l-a intrebat: "Ei, ce-ai facut?". Iar varstnicul, un mucalit desavarsit, a raspuns: "Supertare, am luat doi!". Am realizat atunci forta benefica a unei propozitii "idioate" bine plasate. A intrat rapid in galeria "Nu ma innebuni, nea Nicu'!?", iar lucrurile nu stau intamplator asa.
Avem ingrediente clasice: tatal blazat, dar preocupat de progenitura in ciuda aparentelor, excesul de energie indecent al copilului si, iarasi, moaca tatalui complet lipsit de vointa coercitiva ramas cu puterea de a nu da cheile masinii unui om cu nota "2". Si, nu in ultimul rand, cuvantul "super", "bovinizat" tot de publicitari si intrat de 4-5 ani in limbajul de zi cu zi al tinerilor.
Ma irita mai mult detaliile ultracliseistice, "indicatoare" ale tineretii. Graffiti-ul, de exemplu. E plictiseala completa, "floricelele" de pe pereti nu mai sunt de mult fresh, asta daca nu sunt facute de vreun artist-activist cu ceva mesaje noi si interesante de imprimat. In rest insa, graffiti-ul in publicitate urla, de fapt, criza de imaginatie. La fel, skateboard-ul. Si puteti continua lista. Am gasit pe blogul lui Adrian Monoranu o observatie extrem de pertinenta - in ultimele campanii pentru tineri, si Orange, si Vodafone folosesc imagini cu graffitti. E probabil cea mai trista coincidenta publicitara din acest moment, o chestie care indica intr-un fel completa desprindere de epoca in care clientii tineri trebuiau cuceriti si intrarea in era perceptiei schematice. Reclama Vodafone e salvata de un "supertare, am luat 2". Reclama de la Orange e fada de la un cap la altul cu tot cu animatia ei. Poate data viitoare nu mai apare sclipirea "supertare" la Vodafone si ramanem doar cu trei ziduri mazgalite si oferte rancede. Am asa o frica de viitorul reclamei pentru segmentul "tineri" , segment care cade, de obicei, primul rapus de locul comun
Pana una alta, un indemn pentru amatorii de graffiti: mai lasati-ma cu aparenta ieftina. E in flagranta contradictie cu nota mea de plata la telefonia mobila.
Comentarii
Tine-o tare domne!