Stefan Voloaca, cu volumul la maxim despre Golden Drum

Discutiile despre Golden Drum s-au linistit. Pana la urma, din toate disputele raman premiile si senzatia ca in Romania chiar se face publicitate creativa. Starlink a fost premiata anul acesta pentru printul "Volume", si am vrut sa vedem cum vad ei, la prima participare, festivalul. Stefan Voloaca, Creative Director Starlink Group, a raspuns insa si la cateva intrebari suplimentare, despre cum sunt tinerii din publicitate sau ce inseamna sa fii creativ in publicitatea romaneasca.

IQads: Au trecut aproape trei saptamani de cand s-a incheiat Golden Drum, cum vezi acum toate discutiile din jurul lui?
Stefan Voloaca: Am mai dat cateva declaratii pe tema asta. In ultima vreme s-au vehiculat idei si de o parte si de alta. Parerea mea e ca un pic de adevar este in tot ceea ce se zice. Am mai spus-o, principala cauza legata de scaderea calitatii lucrarilor din festival este legata de seminarii si de ce puteai sa inveti acolo. Pentru ca sunt legate lucrurile astea. Daca un om care are cinci ani de experienta in publicitate se uita la program si la speakeri si vede ca nu are nimic de invatat de la nimeni de acolo, se gandeste de doua ori daca sa mearga. Asta pe termen un pic mai lung are efect si in ce priveste prezenta acolo, fie ca e vorba de petreceri sau de inscrieri. Pe de alta parte, nici sa nu cadem in extrema cealalta. Au fost lucrari bune in festival, dar personal mi se pare ca exista o diferenta foarte mare intre nivelul lucrarilor de la categoriile Print si TV. Cele de la Print au fost mult mai bune. Putem fi politicosi si sa spunem ca pentru a face o lucrare buna pentru print e nevoie de mult mai putin timp decat pentru a face o lucrare buna pentru TV, acum, depinde din ce punct de vedere privesti.

IQads: Totusi, presedintele Grand Jury, Ami Hasan, zicea ca situatia era invers, ca de fapt spoturile TV ar fi fost mult mai bune decat tot ce a vazut in celelalte categorii pe care lea- jurizat…
Stefan Voloaca: El e presedintele juriului, ce sa zica... Eu am luat si masa cu el intr-o zi si am discutat pe tema asta. El imi spunea, mai degraba, ca din masa entry-urilor erau foarte, foarte multe slabe, dar ca nu garanteaza nici pentru shortlist. Dar ca, ce i se pare de un nivel foarte ridicat sunt lucrarile care au castigat premii. Ba mai mult, unul din lucrurile pe care le-a spus a fost "stii cum e, cand te uiti la foarte multe lucrari si nu vezi nimic interesant, atunci cand apare una cu o bruma de idee, apesi imdiat pe buton si intra in shortlist". Dupa aia, daca ea castiga sau nu premiu, asta e partea a doua. Totusi, nu stiu daca a fost "politically correct" sau nu el, cred ca pe print lucrarile inscrise au fost mult mai bune. Dar cand intrai in lobby si te uitai la lucrari se vedea imediat ca erau multe bune. Strict din punct de verere creativ, din Romania chiar am vazut foarte multe lucrari bune.

IQads: Ati avut mai multe lucrari nominalizate, va asteptati la mai multe premii?
Stefan Voloaca: Ne asteptam sa castigam cu cealalta lucrare care a luat premii si la alte festivaluri, "Chiuveta", pentru Greenpeace. A castigat la Moscova si la Ad'Or. In continuare cred c-ar fi meritat sa castige, dar exista multe explicatii pentru asta.

IQads: Ce a avantajat lucrarea premiata "Volume" - Altipo fata de lucrarile din categorie?
Stefan Voloaca: In primul rand cred ca a avut si un pic de noroc, in sensul in care in categoria asta nu erau printuri senzationale. Chiar era cea mai buna din categorie si merita sa castige. E o lucrare foarte buna, e simpla, are un beneficiu foarte clar si exprimat foarte simplu, pe langa asta si un pic de sansa…

IQads: Cum vezi ghost-urile din festival, sau te plictiseste discutia despre asta?
Stefan Voloaca: Nu neaparat…am discutat cu foarte multa lume, inclusiv cu presedintele juriului. Pana la urma, ce inseamna un ghost? Daca o lucrare serveste interesele brandului nu mai conteaza de cate ori a fost difuzata. Din punctul meu de vedere, nu pot sa zic daca au fost multe sau putine. In acceptia noastra traditionala, oricum altii au invatat de la Romania, si Romania a avut mai putine ghost-uri decat alte tari, asta pot sa spun clar. Am vazut spoturi acolo pe shortlist care aveau doua minute si jumatate. Nu exista nici un spot pe lumea asta care sa aiba doua minute si jumatate, si sa nu fie al unui brand de care a auzit pana si unchiul meu de la tara!

IQads: Erau si multe lucrari editate pentru festival…
Stefan Voloaca: Da, "pimp it for the festival". Dar asta nu e neaparat ceva rau. Daca ai un spot, de exemplu, pentru medicamente, si renunti la avertismentul de pe final, asta inseamna ca nu e acelasi spot? Hai sa fim seriosi, asta n-are nici o relevanta. Daca alterezi fundamental spotul, asa cum a fost el difuzat, atunci vorbim de o problema, dar nu cred ca e cazul.

IQads: O sa repet o intrebare pe care am pus-o mai multor oameni importanti din industrie. Ce parere ai despre juriul festivalului?
Stefan Voloaca: Au fost tot felul de pareri. Eu sunt convins ca valoarea oamenilor era ok. Pe de alta parte, la orice festival oricine se asteapta sa recunoasca niste nume. Adica, vrei sa vezi si tu acolo niste nume faimoase, niste oameni care sunt recunoscuti pentru ceva. E o asigurare pe care ti-o iei, in momentul in care inscrii lucrari in festival. Eu cred ca ei sunt niste profesionisti foarte buni, doar ca nu-l cunosc pe nici unul dintre ei. Despre asta e vorba.

IQads: Bogdan Naumovici spunea ca nu mai participa anul viitor. Voi ce faceti?
Stefan Voloaca: La prima participare, cu o nominalizare si cu un premiu, eu zic ca am fi fraieri sa nu mai participam. E primul an si ne propunem cat mai mult. Dupa ce o sa castigam si noi de cinci ori la rand un festival, o sa ne mai gandim daca participam sau nu. Noi ne-am propus sa punctam la toate festivalurile internationale, si pana acum am reusit.

IQads: Care ar fi urmatoarele competitii pentru voi?
Stefan Voloaca: Cel mai apropiat festival este AdPrint-ul. Am inscris si la Epica si mai vedem. Nu avem un program stabilit, pus pe puncte, cu festivaluri, dar daca avem lucrari bune vreau sa le inscriem si sa castigam premii cu ele. E bine atat pentru agentie ca promovare, cat si pentru oamenii care lucreaza aici, pentru ca simt o recunoastere a valorii lor, mai mult decat palma prietenoasa peste spate, "lasa ba, ai facut bine". E mai bine sa urci pe un postament, sa pupi o animatoare frumoasa si sa ridici o statueta deasupra capului.
Noi nu ne propunem sa fim o agentie creativa, de dragul creativitatii. Acum, creativitatea asta nu inseamna ceva care sa fie in deserviciul brandului, nici macar daca faci creatie pentru festival. Nici macar acolo, daca faci o gaselnita creativa si nu serveste unui beneficiu, nu castiga, oricat de multi bani s-ar baga in sedinta foto. Din punctul asta de vedere, noi intotdeuna cautam sa subliniem ceva legat de produsul respectiv. Ca uneori ne dam seama ca putem sa facem mai mult decat in alte cazuri, asta cred ca oricine stie. Nu incercam sa bagam cu de-a sila vreunui client o lucrare, doar ca sa participam cu ea la festival.

IQads: Clientii pe care-i aveti in momentul asta va dau mana libera pe creatie?
Stefan Voloaca: Eu zic ca in general nu ne e rusine cu ce a iesit de la noi din agentie. Incercam sa respectam un standard pe absolut orice, si nu neaparat din orgoliul nostru, ci pentru ca piata e destul de competitiva, si nu neaparat orice ai pune pe ecran se va vinde automat. Trebuie sa fii destept si noi incercam sa fim destepti de fiecare data.

IQads: Ce plan de bataie aveti in perioada urmatoare?
Stefan Voloaca: Crestem. Deja am sarit de 80 de oameni. La creatie aducem oameni in permanenta, daca e cineva care e interesat si interesant e bine venit sa discute cu noi. Am avut o crestere foarte dinamica, si toata lumea din comunitate mi-a zis ca "din afara se vede extraordinar". Eu nu prea-mi dau seama, dar daca privesc detasat imi dau seama ca intr-un an jumatate ne-am dublat si oamenii, si sediul, si calculatoarele si masinile. Din punct de vedere al creatiei am incercat sa adun oameni foarte buni, am incercat sa creez si un spirit bun. Nu prea a plecat nimeni de aici, ceea ce e mare lucru, totusi nu suntem o agentie cu fite si cu renume.

IQads: Care a fost ultimul client castigat?
Stefan Voloaca: A fost un proiect rezidential, Planorama. Ultimul lucru important pe care l-am facut a fost campania pentru fondul de pensii de la BancPost. Dar castigam, cred, in fiecare saptamana cate un client.

IQads: Cum sunt tinerii care vin la voi, am auzit multi creativi seniori plangandu-se de faptul ca cei care vin nu sunt chiar foarte bine pregatiti si plini de imaginatie?
Stefan Voloaca: Problema asta nu e chiar asa. Cred ca nu stiu cei la care vin tinerii ce sa faca cu ei. La noi de exemplu, copywriterul care a castigat cu Altipo si Greenpeace are experienta un an si un pic. Eu zic ca e bine. Deja a primit oferte de la mai multe agentii.

IQads: Te aliezi vocilor care spun ca publicitatea de anul asta a scazut foarte mult din punct de vedere creativ?
Stefan Voloaca: Nici in '95 cand m-am angajat eu nu era asa creativa. Probabil va exista o evolutie. Acum multi ani nu prea conta ce pui pe post. Daca puneai o banda mare pe care scria Ariel, probabil se vindea foarte bine. Din cauza asta, creativii erau foarte frustrati si agentiile de media foarte bucuroase. Situatia nu s-a schimbat foarte mult, in sensul ca in continuare competitia pe piata asta nu e atat de mare. Un produs daca iese pe TV, are sanse sa creasca in vanzari si in notorietate. Totusi, exista multe categorii, GSM, detergent , retail, banci, in care exista competitie. Iar aceste categorii au impins piata inainte. Sunt foarte multi directori de creatie care au un cuvant foarte greu de zis, vezi Botan, Naumovici. Sunt foarte multe spoturi pe TV care se vor foarte creative, care nu au nici o treaba de fapt cu adevarata esenta a publicitatii, sa vinzi si sa faci notorietate brandului respectiv, dar produsul se vinde pentru ca e pus pe sticla. Probabil in cativa ani o sa ajungem ca in Vest, unde competitia e prezenta pe toate categoriile. Unde felia de sunca trebuie sa cada impecabil si asta poate sa faca diferenta. Unde strategia va fi mult mai importanta decat este acum. Si legat de asta, jur ca daca te duci acum si te uiti pe toate canalele din Germania sau Marea Britanie, in Romania vei vedea reclame mult mai indraznete. La noi inca nu vezi 100 de spoturi cu felia aia de sunca extraordinara, si al 101-lea sa fie altfel. La noi, deja primul e altfel. Piata va evolua spre mai multa strategie, spre mai multa atentie in ceea ce priveste productia. Asta va face diferenta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related