Interviu cu Razvan Varabiescu, Managing Director, Media Direction
Avem raspunsuri de la cel care a mijlocit prima campanie pe bloguri. Cititi mai jos despre ce au de castigat/pierdut bloggerii din publicitate, dar si despre riscurile pe care si le asuma brandurile care apar pe bloguri. De final, cateva impresii despre Internetics.
IQads:De ce au esuat pana acum tentativele de a vinde publicitate pe bloguri?
Razvan Varabiescu: Motivele invocate pot fi diverse, depinzand de la campanie la campanie, de la client la client. Incepand cu nerelevanta audientei din punct de vedere al dimensiunii acesteia (daca vorbim de produse de masa), continuand cu "riscurile" strategice pe care o campanie pe bloguri si le asuma prin imposibilitatea controlarii comentariilor si posturilor care s-ar putea isca, si terminand chiar cu reticenta directorilor de marketing vis-a-vis de acest canal de comunicare ce provine din underground.
IQads:A fost greu sa convingeti Dacia sa plateasca spatiu de banner pe bloguri?
Razvan Varabiescu: Nu. Spre norocul nostru Dacia a inteles foarte repede oportunitatea de a-si asuma prima campanie pe bloguri si a marjat foarte repede.
IQads:Cum ati ales blogurile pentru campania LoganKissFm?
Razvan Varabiescu: Am incercat sa fac un mix bazandu-ma pe traficul blogurilor respective, pe notorietatea bloggerului in comunitate si relevanta acestuia si m-am limitat bineinteles la persoanele pe care le cunosc sau la care pot ajunge prin maxim 2 pasi, deoarece nu exista deocamdata o companie care sa ofere in mod regulat spatii de vanzare pe aceste site-uri.
IQads:Observi o evolutie a bugetelor pentru campaniile online fata de anul trecut?
Razvan Varabiescu: Evident. Intreg on line-ul s-a dublat fata de 2006. Si cred ca 2008 va fi primul an cu adevarat important, relevant pentru on line-ul romanesc.
IQads:Ce gen de site-uri castiga cei mai multi bani din publicitate?
Razvan Varabiescu: Cele de sport cred. Si, pe perioada pensiilor private, cele ce contin info financiar, cele care reusesc sa adune o comunitate de oameni formata din factori de decizie din companii. Din pacate, dar perfect firesc, aceste comunitati nu sunt foarte mari, si, implicit nu sunt niciodata suficiente afisari de vanzare
IQads:Ce este "bunul simt bloggeristic" si ce pierd cei care nu il au?
Razvan Varabiescu: Este bunul simt. Acelasi bun simt care iti trebuie cand gandesti o strategie la un client, acelasi bun simt de care ar trebui sa dam dovada in trafic. Cred ca este o filtrare prin propriul sistem de valori a unei situatii cu care te confrunti. Toti avem bun simt, nivelul acestuia variaza de la o persoana la alta.
IQads: Care sunt riscurile unei campanii pe bloguri?
Razvan Varabiescu: Cred ca lipsa controlului. Sau riscul pe care clientul trebuie sa si-l asume prin comentarea produselor, brandurilor, campaniilor intr-o modalitate foarte transparenta. Si la nivelul agentiilor de brand sau de media trebuie sa existe abordari strategice diferite deoarece comunicarea se face in ambele sensuri, abordarea ar trebui sa fie diferita in functie de obiectivele campaniei. Ca exemplu poti gandi o campanie in care sa folosesti blogosfera ca pe un mediu viral si atunci mesajul va fi preluat "incontrolabil" sau sa iti asumi o campanie asa cum a facut Dacia.
IQads: Crezi ca marcajul cu P al post-urilor platite va scadea credibilitatea post-urilor respective? Din punctul de vedere al fidelitatii cititorilor, e mai bine sa nu fie marcate deloc post-urile respective?
Razvan Varabiescu: Probabil ca vor fi privite cu alti ochi, probabil ca gradul de implicare va fi mai scazut. Politica editoriala a fiecarui blog apartine celui care il scrie asa ca aparitia P-ului va varia in functie de blog, si, ca sa fim realisti, de banii pe care acesta ii va primi pentru postul respectiv. Probabil pentru a pastra credibilitatea este recomandat ca ponderea posturilor platite sa nu depaseasca un anumit procent.
IQads: In calitate de membru al juriului la Internetics, cum vezi evolutia site-urilor din .ro in fata de anul trecut?
Razvan Varabiescu: Direct proportionala cu banii din piata. Jucatorii mari au intrat in mare masura, nivelul de profesionalism a crescut, ponderea continutului original la fel, datele de research incep sa apara...
IQads: Ce pierd site-urile care nu se inscriu la Internetics?
Razvan Varabiescu: Contactul cu realitatea sau asumarea propriei valori. Lucru care stiu ca in on line este inadmisibil, exact ca in publicitate