AdBreak, editia cu numarul 28, i-a avut ca invitati pe premiatii festivalului Golden Drum. Sase directori de creatie au discutat despre calitatea lucrarilor inscrise in festival anul acesta, despre legatura dintre creativitate si premii si nu in ultimul rand despre ghost-uri, subiect care bantuie in fiecare an festivalul.
Primii invitati au intrat in scena cu putina intarziere, din cauza traficului, Ema Prisca, Creative Director la Graffiti BBDO si Claudiu Dobrita, Creative Director Grey.
S-a intrat direct in subiect, cum a fost la festival, cine, ce nemultumiri are. Ema a spus de la bun inceput ca au fost inscrise foarte multe spoturi proaste de la multinationale, din Rusia din Polonia, Cehia , Ungaria. "Pe TV a fost socant, uitandu-ma la screening-uri. Cu toate astea romanii s-au prezenat rezonabil".
Dobrita a fost de parere ca "grupa Press a fost mult mai buna decat cea TV, iar aia de Interactive mai tare decat ambele".
Referitor la atmosfera de festival, dincolo de seminariile care nu au mai impresionat pe nimeni, Ema a recunoscut ca "romanii nu au mai fost o gasca, parca era fiecare cu agentia lui".
Cat despre ghost-uri, ea a marurisit ca nu prea mai sunt multe lucruri de spus despre asta, "s-a inventat si topul de ghost-uri la Cannes, nu mai e nimic de inventat".
Dobrita a vorbit despre campania Grey premiata cu Golden Watch, tinand sa precizeze ca aceasta chiar a functionat. "Am vazut ca din 28 de campanii intrate pe shortlist, din care sapte erau sociale, am avut ceva emotii. Exista mitul asta ca socialele nu functioneaza, dar aceasta chiar a functionat pe mai multe canale, multe din ele se adreasau specific anumitor persoane".
Pe parcursul evenimentului s-a facut de cateva ori referire la un articol scris saptamana trecuta de Bogdan Naumovici, Creative Director 23, in care acesta desfiinta festivalul. Prima care a vorbit despre asta a fost Ema Prisca, fosta colega cu Naumovici, la Leo Burnett: "poti sa contesti festivalul prin neparticipare. Iar daca nu-ti convenea juriu, de ce ai mai inscris?
Dupa o scurta vizionare de spoturi si printuri premiate la Golden Drum, a urcat pe scena al doilea cuplu de creativi, Stefan Voloaca, Creative Director la Starlink si Razvan Capanescu, Creative Director Publicis. Aprins deja de discutiile din pauza de spoturi, Capanescu a intrat direct in sectiunea "ghost-uri" a intalnirii. "In momentul in care un ad apare el nu mai e ghost. In plus, ghost-urile sar imediat in ochii juriului. Noi sincer aveam niste ghost-uri, dar n-am reusit sa le inscriem pentru ca nu erau gata. Apoi, mai cred ca pe o piata cum e cea din Romania, ghost-urile pot educa anumiti clienti, care nu te lasa sa faci lucruri creative pe anumite branduri".
Voloaca a completat si el, spunand ca "Romania a avut oricum mai putine ghost-uri in festival decat alte tari. Iar juriul judeca intotdeauna cata legatura au aceste ghost-uri cu brandul". Pana la urma, cei doi au vorbit despre Golden Drum ca fiind un festival de creatie. "Asta se judeca acolo, iar Romania ar trebui sa ramana pe val, asa cum se intampla acum".
Pe de alta parte, lucrarea premiata in alte festivaluri, "The Sink", de la Starlink, nici nu a fost nominalizata, spre surprinderea celor din agentie. Intrebat la festival despre acest lucru, Ami Hasan, presedintele Grand Jury, pe care-l puteti vedea si la IQads TV, a raspuns: "What can I say, bad jury".
A urmat un moment de stand-up comedy cu Cristian Dumitru de la trupa Showtime, dupa care au urcat alaturi de Mihai Anton, gazda evenimentului, marii castigatori de la Golden Drum, Adrian Botan, Creative Director CEE si Alexandru Dumitrescu, Associate Creative Director McCann Erickson.
Botan a inceput ironic, "festivalul e din ce in ce mai nasol, nu m-am imbatat decat o data, la petrecerea romanilor Juriul? Prost, dar simpatic". Pe un ton mai serios, cei doi au descris pe urma fiecare lucrare McCann premiata in festival. "Sprite a fost curajos, cu acel pseudo-hot-line, cu sfaturi pentru problemele boarderilor. Geta Studio, daca nu esti in lista aia din spot, nu existi in publicitate", a glumit Botan, spunand ca spotul a fost premiat probabil pentru ca e o idee buna facuta cu un buget mic. Referitor la validitatea juriului, tema care a aparut in discutie pe parcursul discutiilor, Botan a spus ca a facut si el parte din juriul Golden Drum anul trecut si ca "nu primeste nimeni un plic cu ce sa voteze, iar cei din juriu sunt intotdeuna profesionisti, chiar daca unii sunt mai cunoscuti decat altii".
Concluzia celor doi a fost ca fiecare agentie are clienti care le ajuta sa se promoveze, nu e nici un secret. "Trebuie sa stii sa joci dupa regulile corporatiilor, sa te adaptezi, si usor, usor, poate ajungi sa-i faci si pe alti directori de marketing sa zica"Vreau si eu asa".
Dupa ora 22, "problema" Golden Drum era rezolvata. Sase directori de creatie premiati acolo au asigurat audienta ca festivalul e unul legitim, cel putin la fel de legitim ca cel de la Cannes. Premiile sunt bune atunci cand sunt castigate de romani, nu au cum sa faca rau industriei, iar teoriile conspirationiste referitoare la sotii Apih care organizeaza festivalul vor exista probabil la fiecare editie. Ramane de vazut daca ele se vor adeveri anul viitor.
AdBreak este un eveniment organizat lunar de IQads, prezentat de Orange si sustinut de HotNews, Studio 88 si de Grupul Realitatea.Catavencu prin Radio Guerrilla, 24-FUN, Academia Catavencu, Cotidianul, Business Standard si Money Express.
Comentarii
http://www.iqads.ro/forum/sutra29531.html#29531