Orice agentie si-ar dori sa aiba lucrarea "The Guide" in portofoliu

Interviu cu Rafa Anton, presedintele juriului OpenAd Ideas la Golden Drum
Rafa Antón a fost anul acesta Presedintele juriului Golden Drum, la categoria OpenAd Ideas. Este Executive Creative Director la Vitruvio Leo Burnett Madrid si Presedinte al Clubului Creativilor din Spania. L-am prins pe culoarele festivalului de la Portoroz, pentru a-i pune cateva intrebari despre lucrarile pe care le-a jurizat si nu numai.

IQads: Cu ce au reusit lucrarile romanesti inscrise la OpenAd Competition sa convinga juriul?
R.A.: Trebuie sa mentionez ca lucrarea "The Guide", care a luat Grand Prix-ul categoriei, a placut tuturor, pentru ca are ceva de spus, asta in conditiile in care, in prezent, sunt foarte multe branduri care nu au un mesaj special de transmis. A fost foarte bine gandita, a avut un art direction foarte bun. Cred ca e o lucrare pe care orice agentie si-ar dori s-o aiba in protofoliu. Cred ca de asta mi-a placut si mie, si de asta a fost si asa aplaudata aceasta lucrare. Cat despre spotul TV din Romania, "The Girl", lucrurile sunt un pic mai complicate... In aceasta categorie cei care inscriu lucrari trebuie sa aiba idei care s-ar putea preta unui brand. Aceasta e genul de idee pe care oricui ai arata-o, ea va functiona, daca alegi bine tone of voice-ul. Ne-a placut cum a fost dramatizata bogatia naturii, toate lucrurile pe care le poate ea oferi, precum si cum a fost creat acest personajil principal al spotului. Ne-a placut foarte mult si sensibilitatea cu care a fost filmata reclama.

IQads: Care au fost criteriile de jurizare, ce ati cautat la aceasta categorie?
R.A.: Am cautat ideile bune, indiferent ca erau brute sau finisate. De fapt nu am facut nicio diferenta intre lucrarile care au fost refuzate de clienti sau lucrarile create pur si simplu pentru un brand inventat. E interesant sa creezi atunci cand nu ai limite, desi unii ar putea crede ca e foarte usor. Dar tocmai asta e challenge-ul, sa reusesti sa gasesti idei pure, fara a avea un brief foarte clar. E ca si in arhitectura, daca ai o bucata de pamant pe o stanca, vei face cu siguranta o casa in panta, dar cand ai o bucata de teren plat, lucrurile se complica. Atunci cand nu ai reguli, nu e chiar usor sa vii cu ceva solid.

IQads: Ce parere ai de evolutia Romaniei la acest festival?
R.A.: Am avut ocazia in urma cu doi trei ani sa jurizez la festivalul AdPrint. Atunci exista o competitie internationala si una romaneasca, unde erau lucrari interesante. Se putea observa ca ideile erau un pic "grabite". Voiau sa se fie siguri ca toata lumea intelege exact ideea. Mai exact, daca ar fi sa comparam lucrarile care proveneau din Romania cu celelalte, se putea observa ca la nivelul executiei erau sub cele internationale. Poate ar fi trebuit sa fie fotografii mai bune, pur si simplu sa fie mai bine lucrate. Dar daca ne uitam la rezultatele de aici, imi dau seama ca era doar inceputul unei puteri creative pentru o tara care acum castiga premii.

IQads: Cum e festivalul Golden Drum in comparatie cu altele, in care ai jurizat?
R.A.: E prima data cand vin aici, am simtit multa energie venind din partea tarilor din regiune, si mi-au placut multe lucrari de aici. Multe lucrari mi s-au parut foarte provocatoare. Sunt surprins sa vad cat de mult sunt lucrate reclamele, la fiecare detaliu. Si locatia de aici, Portoroz, face ca Golden Drum-ul sa fie un festival special.

IQads: Ai vazut vreo idee care sa te impresioneze peste masura?
R.A.: Nu chiar, nu am vazut o campanie total iesita din comun, dar am vazut cateva lucrari care se foloseau foarte frumos de media. Nu am intalnit inca o idee mare. Ce-i drept, nici nu am apucat sa vad toate lucrarile inscrise in festival.

IQads: La ce nivel e publicitatea in Spania acum, comparativ cu ce se intampla in Europa?
R.A.: Eu sunt noul presedinte al Clubului Creativilor din Spania. Pot spune ca acum lucrurile sunt mai optimiste. Acum cativa ani nu ne puteam gasi un stil, in materie de publicitate, si asta ne incomoda, insa acum piata e mai matura si se lucreaza mult mai liber, mai pe brief. Nu trebuie sa cream reclame intr-un anumit stil, doar pentru ca suntem din Spania, cream reclame care sa ajute brandul. Daca ne uitam in anuarul reclamelor spaniole, cel care iti arata cel mai bine evolutia fata de anul trecut, vedem ca exista multa varietate. Sunt multe reclame bazate pe eleganta de exemplu, in graphic design, art direction, stil de filmat, sunt si multe reclame bazate pe umor local, sunt idei care au fost puse in practica pentru o campanie pe net si care s-au dezvoltat ulterior si in alte medii. In trecut, ne-am luptat ceva pentru a avea un stil, asta se intampla in special in anii '80, voiam sa ne diferentiem prin ceva. Dar in acel moment, desi existau multe idei, nu existau la noi multi regizori care sa imprime un stil foarte original in advertising. Acum pot spune ca ma simt bine ca nu am reusit sa ne definitivam un stil, si ca lucrurile sunt asa diverse in Spania.

Extra Info:
Rafa Anton are 37 de ani. A inceput ca account executive la Vitruvio Leo Burnett Madrid, iar un an mai tarziu a ajuns art director, iar din 1996 e Creative Director. E cunoscut pentru lucrari pe clienti ca McDonald's, Coca-Cola, Kellogg's. A fost votat Best Creative Director din Spania si Portugalia in 2002, 2004 si 2005. A facut parte din juriul unor festivaluri precum Cannes, D&AD, El Sol, Clio, Young Guns, The New York Festivals, London Advertising Awards, Eurobest. Vitruvio Leo Burnett a fost aleasa de trei ori Agentia Anului in reteaua Leo Burnett, in ultimii cinci ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Oameni

Sectiune



Branded


Related