Golden Drum, cel mai romanesc festival din Europa

Festivalul de publicitate Golden Drum a ajuns anul acesta la cea de-a 14-a editie. Romania a iesit pentru al treilea an consecutiv, pe primul loc, McCann Erickson fiind agentia care a adus ultimele doua trofee Golden Rose in tara. Cele mai multe inscrieri au venit din Romania, cea mai zgomotoasa si populata petrecere a fost cea romaneasca, iar cate un "unde mergem in seara asta?", auzeai la fiecare pas in apropierea complexului Bernardin din Portoroz, locul unde se desfasoara an de an cel mai important festival din Europa Centrala si de Est Golden.

Ziua 1: Stie cineva unde e Piran?

Duminica, prima zi din festival, nu a fost ca in ceilalti ani o zi moarta. In locul de desfasurare al evenimentului puteai vedea foarte multi oameni din juriu, ei nu puteau lipsi, insa oamenii din agentii, cei care vin sa ia premiile acasa, ajung abia in zilele urmaotoare. Daca esti venit pentru prima data in Portoroz, te familiarizezi cu frumusetile locului (un fel de Neptun, cu 10 ani mai civilizat), afli ca undeva in dreapta, la doar 20 de minute de mers pe jos se afla localitatea Piran, ale carei stradute par desprinse dintr-o Venetia uscata. Cum spunea si un poster haios, referindu-se la distanta mica dintre statiunile Portoroz si Piran "Pick one, get the other one for free". Ai de luat de la receptie un badge si o geanta cu "instructiunile de folosire" a festivalului. Afli unde sunt petrecerile, unde mananci la amiaza, unde se tin seminariile, nu neaparat in ordinea asta. Daca tineai sa intri direct in priza publicitatii te puteai duce de la amiaza sa vezi spoturile inscrise in competitie, sa asisti la seminariile pe tema Beyond Horizons sau pur si simplu puteai sa vizitezi expozitia de printuri din holul hotelului. Oricum, urmau cinci zile de "strong competition, crazy party si devilish challenge", motto-ul festivalului, asa ca nimeni nu se grabea nicaieri. Am ales o plimbare pe faleza.

Ziua 2: Aflam primii finalisti din Romania

Ce e frumos la Golden Drum e ca nu prea ai timp sa te plictisesti. O data, pentru ca in luna noiembrie, pe coasta slovena, vremea e inca frumoasa, apoi pentru ca zilele sunt full de workshop-uri si prezentari, de la care ai sanse sa pleci mai destept decat ai venit. Nu mai sunt foarte multe lucruri noi de spus, invitatii de anul acesta, multi dintre ei au vorbit si anul trecut, dar in orice caz, ajuta sa vezi ce au mai facut, cine se prinde la fazele amuzante, chiar si cine e in sala. In orice caz, printurile din expozitie, cel putin cele de la Media Campaigns, se inteleg mult mai bine atunci cand sunt prezentate pe un ecran mare, chiar de catre cei care le-au facut. Un avantaj al faptului de a fi jurnalist la Golden Drum e ca afli inaintea multora tot felul de lucruri, in cazul de fata, listele complete de finalisti. Asa ca marti dimineata, stiam deja de nominalizarile la Media si Advertising Campaigns si cele de la Piran Portoroz Awards. Dupa inca o serie de prezentari din seria Media Meeting, au mai urmat prezentari de campanii, si toata lumea intuia ca, dupa cum s-a aplaudat la campania Sprite de la McCann Erickson, are sanse mari sa ia si un premiu. Dar pana la premiile de a doua zi, mai era de bifat o expozitie de postere in piata Tartini din Piran, unde am recunoscut lucrarile romanesti, si o seara slovena, la o cafenea de pe malul marii. Romanii de prin toate colturile agentiilor incepeau sa se imprieteneasca usor, usor. Cu o carte de vizita sau un numar de mobil. Nu existau tabere separate, era de ajuns sa zici ceva in romana si imediat erai reperat. S-a baut destul de putin, a doua zi totusi cineva trebuia sa urce pe scena pentru premii.

Ziua 3: Doua ceasuri de aur si cateva statuete

Marti dimineata se putea observa deja ca numarul participantilor la festival crescuse. Se inmultise si numarul romanilor prezenti, precum si pronosticurile referitoare la cine si ce o sa castige la ceremonia care incepea seara. Intre timp, lumea s-a mai familiarizat cu ce inseamna Golden Drum 2007, cam cine e in juriu, ce lucrari sunt intr-adevar iesite din comun, cine a mai luat la Cannes, sau cine s-a gandit sa inscrie un ghost pentru a intra in lumea buna a publicitatii. Seara insa nu a fost loc decat de aplauze. Pentru Grey, McCann Erickson, Starcom, Webstyler si Graffiti BBDO din partea romanilor, si pentru toate celelalte lucrari castigatoare, indiferent ca veneau din SUA sau Austria. Prezentatorii ceremoniei de premiere erau aceiasi ca si anul trecut, cu aceleasi discursuri pline de metafore, insa ceva mai haiosi. Marti seara au avut loc doua premiere: primul premiu pentru o agentie din reteaua Grey Worldwide la Golden Drum, si primul premiu al unei agentii romanesti la Interactive. Dupa rezultatele partiale, agentia McCann Erickson se afla pe locul doi ca numar de puncte, asadar, era in carti pentru titlul de Agentia Anului. In jur de miezul noptii toata lumea a plecat spre o discoteca faimoasa din localitatea Izola, cam la 20 de kilometri de Portoroz. Muzica slaba, preturi de fite, de fumat, doar afara, la aproximativ 10º C.

Ziua 4: Incep petrecerile nationale

Dimineata incepe tot mai tarziu, asa ca sarim peste seminarii, gandindu-ne doar la intalnirea cu juriul de la ora 16. E prima data cand oricine ii poate intreba orice pe oamenii care au decis cine ia premiile festivalului. Se discuta despre Romania, concluzia fiind ca publicitatea buna de la noi nu se datoreaza doar boom-ului economic, ci si indraznelii clientilor care aproba idei curajoase, de multe ori cu aroma locala, chiar pentru branduri internationale. Seara aveai de ales intre petrecerile Austriei, Cehiei si Slovaciei, Macedoniei si Poloniei. Dupa ora zero, vodka Wiborowa si castraveciorii murati de la polonezi aveau cel mai mare succes, singura grija ramanea taxiul de dupa.

Ziua 5: Apar alte nominalizari ale romanilor, cunoscuti generic sub numele de "party animals"

Era de ajuns sa arunci un ochi pe lista de nominalizari la categoria Press, ca sa-ti dai seama ca Romania are cele mai multe lucrari in finala, prin Graffiti, McCann, Ogilvy, 23 si Starlink. Si la outdoor Romania are doua nominalizari, din pacate, nici una nu a reusit sa a premiu, nimic la Radio, insa multe la TV, lista de agentii autohtone completandu-se cu GMP si Publicis. Intre timp, am reusit sa stau fata in fata cu cativa membri ai juriului, asa ca intuiam cam ce e pe gustul lor din lucrarile romanesti, iar premiile de a doua zi veneau sa o confirme. Ami Hasan, presedintele juriului la Grupa A - TV, Press, Radio, Outdoor, era foarte incantat de lucrarile McCann pentru Maggi, de cele pentru Sprite, precum si de printurile WWF, realizate de Ogilvy&Mather. A fost primul presedinte de juriu pe care l-am auzit vreodata spunand ca au fost dezbateri indelungate la unele lucrari, membrii juriului nefiind intotdeuna de acord asupra criteriilor. Hasan a vorbit si despre calitatea proasta a majoritatii lucrarilor de anul acesta, in schimb a reunoscut ca cele premiate sunt intr-adevar extraordinare. Seara a apartinut petrecerilor Bulgariei, Ungariei si Romaniei, ultima dintre ele fiind si cea mai populata si alunecoasa, la propriu, din cauza podelei umede. Acolo i-am dat dreptate unui rus prezent si el la festival, ca "Romanians are party animals". S-a lasat cu Dan Spataru si Mirabela Dauer, moment in care am plecat la concertul unei trupe de coveruri Beatles, unde erau prezenti si cativa oameni de la 23 si Publicis.

Ziua 6: Apar primele discutii legate de competenta juriului, McCann ia trandafirul acasa #2

In ciuda faptului ca era ziua de gala, vineri a fost cea mai linistita zi la Golden Drum. Toata lumea profita din plin de soare, asa ca terasele erau pline de participanti cu geanta oficiala a festivalului pe umar. In grupuri de cate 5 pana la 10, in functie de cati oameni erau veniti din agentie, toti intrasera in linie dreapta pentru festivitatea de premiere. Lupta era destul de stransa in acest moment, asa ca nimeni nu stia cu certitudine cine va iesi Agentia Anului. Cei din agentii stiau ce premii vor lua, nu se stia insa ce fac ceilalti. Intre timp, am stat de vorba cu Radu Florescu, CEO Saatchi&Saatchi, care alaturi de Nick Hine, director de creatie la aceeasi agentie s-au aratat foarte nemultumiti de prestatia juriului de anul acesta. "In juriu n-au fost nume mari, fapt ce ni s-a parut ciudat. Daca oamenii incep sa isi puna intrebari cu privire la juriu, incep sa apara intrebari si cu privire la rezultate. Toata lumea se plange de jurizare", a spus Florescu. "Am vorbit cu oameni din alte tari care se intrebau daca sa mai participe la Golden Drum anul viitor. Pentru ca sunt multe festivaluri de publicitate la nivel international si ei se duc la cele mai importante. Eu cred ca Golden Drum ar trebui sa fie un festival important, dar anul acesta ne-a dezamagit un pic", a completat el.
Cei doi au criticat si faptul ca multi finalisti se stiau deja inainte de inceperea festivalului. Cat despre presedintele Grand Jury, Ami Hasan, Nick Hine a marturisit ca nu stie cine e. "Nu-mi spune nimic numele acesta, nu stiu ce a facut, as vrea sa imi arate lucrarile lui, i le arat si eu pe ale mele".
Mai erau cateva ore pana la Gala, pe care le-am petrecut intre press office si expozitia de printuri din hol. Multe lucrari bune, putine idei noi, ghost-uri, cat sa nu deranjeze foarte tare.

Gala a debutat cu un concert de simfonic metal, dupa care au inceput sa curga premiile. Maggi, WWF, Dosarele Istoriei, Geta Voinea, Altipo, alaturi de multe lucrari bune de la McCann Israel si DraftFCB Kobza. De remarcat spotul "Opera", de la Young & Rubicam Praga, care a luat Grand Prix la TV, sau "Hunt" de la agentia PZL Sp. z o.o., Varsovia. Castigatorul competitiei Studio Drum Bernardin, (scurt metraje filmate in doar sase ore, pe o tema data pe loc), a fost desemnat Karoly Ujj Meszaros din Ungaria.

In jur de ora 23.30, McCann este din nou Agentia Anului. De data aceasta nu a mai venit Bogdan Enoiu cu steagul, iar anuntul final al prezentatorului a venit la timp: "Food is served on 10th floor, fun is served in the 11th floor". Printre pahare de bere si sampanie se zareau in mana publicitarilor si trofeele castigate. A doua zi se organiza o excursie spre Venetia, insa cei mai multi dintre participanti erau deja in avion, cu gandul la festivalurile din lunile urmatoare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Festivaluri

Pozitii

Sectiune


Comentarii

Ana-Maria Ciobotaru
acum 17 ani
unii in avion, altii spre Venetia la bienala :P


Branded


Related