SA-TI FIE RUSINE!

SA-TI FIE RUSINE!

Trec pe langa Coloane in drum spre un film si o tanara (aprox 20 ani) isi arunca tigara pe jos pe trotuar. Un gest de o naturalete dezarmanta, cand ma uit la ea imi dau seama ca nu a constientizat o secunda ce face.

Conduc spre birou si la semafor din masina din fata mea (altfel super scumpa si lucind a curatenie) se arunca pe jos un pachet de tigari.

Ma plimb pe la ora 17 prin Universitate si pe jos e dezastru ecologic.......
Sunt convins ca daca mergi pe strada si ii intrebi pe oameni care sunt problemele Bucurestiului, printre cele mai presante va aparea curatenia. Oameni care cu 2 minute inainte au aruncat o hartie pe strada, care din masina arunca o sticla de plastic sau la mare pe plaja ingroapa deseurile in nisip vor fi printre cei mai vehementi. Intrebarea este: poti prin comunicare sa-i schimbi pe oamenii acestia?

Cred ca exista doua categorii de astfel de oameni:

Jegosii - cei carora nu le pasa deloc de viata. La ei in casa este dezastru, ei sunt nespalati, sunt vai de mama lor si nu ar pune mana sa faca nimic pentru a schimba ceva. E greu sa le schimbi comportamentul, probabil forta legii este singura solutie. Altfel spus, frica de politist.

Pentru ei o campanie in care sa li se aminteasca permanent lucrurile/pericolele la care se expun ar putea avea ceva roade in masura in care ar fi dublata de masuri efective. Cum depinde de stat, probabil nu o sa se schimbe nimic prea curand si o sa-si vada de nesimtirea lor ca si pana acum.

Fatarnicii - cei la care daca te duci in vizita este foarte probabil sa gasesti o curatenie lucie pe care sa o intretina cu frenezie. Daca vin la tine in vizita vor zari orice dara de praf ramasa pe undeva. Sunt oamenii pentru care parerea celorlati despre ei conteaza enorm, pentru care fatada este mai importanta decat realitatea in sine. Pot vorbi ore intregi de lipsa de educatie a oamenilor care murdaresc orasul, despre "ceilalti". Este intotdeauna vorba despre ceilalti, ei trebuie sa fie deasupra oricarei banuieli in ochii cunoscutilor.

Or aici este punctul lor sensibil care ar trebui exploatat intr-o campanie de comunicare: vor face orice pentru ca cei din jurul lor sa nu-i asocieze pe ei direct cu acest fenomen. Este spaima lor ca vecinii, amicii sau cunoscutii lor sa vorbeasca despre ei - nu de alta, dar si ei de-abia asteapta ocazia sa arate cu degetul la ceilalti.

D.p.d.v. comunicare cred ca aceasta insemna aducerea campaniei in realitate, la nivelul strazii cu oameni reali si expunerea comportamentului lor in fata tarii. Un fel de gazeta de perete negativa. Controversata, generatoare de discutii si comentarii. Cei care gresesc sunt expusi. Fara mila si cat mai direct posibil. Cu un mesaj de genul "Sa-ti fie rusine!"

Imi imaginez componenta TV realizata cu una dintre televiziunile mari din Romania (sau poate cu toate): - filmezi cu camera ascunsa tanara din Romana aruncand tigara pe jos. La cateva minute un reporter o intreaba cum i se pare curatenia orasului. Apoi este facuta de ras. Asta in faza de lansare. Ulterior pot fi pastile de 1-2 minute cu oameni in plina "actiune". Outdoor, presa, web campania poate fi declinata foarte usor.

Ca event, ar putea exista echipe de voluntari care sa monitorizeze ceea ce se intampla pe strada si sa comunice cu oamenii prin intermediul unor
megafoane: tanara in haina verde care sprijina coloana 2: apleaca-te si ridica mizeria pe care ai facut-o. Da, tu. Cea cu haina verde si ochelari. Nu-ti mai da ochii peste cap si ridica mizeria ca nu e nimeni obligat sa suporte nesimtirea ta. Sa-ti fie rusine! Un fel de paparazzi aflati in slujba unei cauze bune.

Intrebarea care se ridica este ce se intampla la finalul campaniei. Cand o sa simta ca nu se mai preocupa nimeni de ei, oamenii vor reveni la obiceiurile lor? Eu cred ca mare parte dintre ei nu - pentru ca isi vor fi dezvoltat niste obiceiuri de a pune la cos gunoaiele si mai ales, vor fi constientizat momentul. Sa nu uitam ca majoritatea oamenilor nici macar nu constientizeaza o secunda ce fac.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar


Comentarii

Sabin Filip
acum 17 ani
O astfel de campanie ar trebui facuta la nivel national si in toate mediile. Problema e alta ! Degeaba se deruleaza o asemenea campanie daca ea nu este sustinuta de administratiile locale si firmele de salubritate. Romanul trebuie impins de la spate. Trebuie montat cosul de gunoi din 50 in 50 de metrii, medicul veterinar trebuie sa educe clientul ca e bine sa isi plimbe catelul dar sa plece de acasa cu punga pentru trofeul patrupedului si ca nu e rusine sa cureti! Parintii trebuie sa constientizeze importanta curateniei pentru ca generatia care se formeaza acum sa nu repete greselile lor.

Nu e o campanie usoara deoarece trebuie lucrat la subconstientul omului !!! Si nu e usor! Sustin aceasta campanie. Pentru ca trebuie!

ana paraschiv
acum 17 ani
Au cei de la Guerrilla o campanie despre cum ar trebui sa arate o tara normala si puncteaza cateva dintre probleme evidente ale societatii. Cred ca se poate sa sensibilizezi publicul, dar niciun mediu mass-media nu va putea vreodata educa, este vorba despre mentalul colectiv al romanilor, care depinde in principal de educatie si modele culturale, aproape inexistente acum.
Ionescu Cornel Robert
acum 17 ani
Il stii pe ala micu care nu ajungea la cosu de gunoi? Era Leo, ba ! Am si eu o curiozitate ca tot omul, deh, autorul articolului, din care categorie face parte. Ma asteptam k un om de publicitate sa gandeasca putin mai altfel, nu cred k solutii gen: sa ii facem de ras pe cei care... sunt o solutie. Asta e conceptul? Asta e tot ce poate gandi un angajat de la LB ? Mai cauta mai baiatule. Sa iti zic un secret: natura umana este mult mai complexa decat crezi tu. Tips: cauta motivatia. De ce omul arunca ceeace nu ii mai trebuie pe jos si nu unde trebuie (sic) si de ce nu ar mai face asa ceva. Acesta este un job pt. dupa orele de program. Astept sa ne mai impartasesti din experienta ta.
Costinel Iulian Bontea
acum 17 ani
Sunt de acord cu Boti, majoritatea romanului pana nu-l faci de ras nu-l poti educa. Este prea tarziu ca dupa 20 de ani de viata sa-l mai poti invata primii 7. Asa ca singurele medode de educare sunt autoritatea, sa fi mai al dracu decat el, sa-l injuri, sa-l arati cu degetul, faci de ras. Nici daca am amplasa bannere la fiecare 5 metri cu mesaje frumoase, de indemn la lucruri bune, ipocrizia nu ar disparea. Cine e tamp nu le intelege.
Matei Nanu
acum 17 ani
Daca tot va obositi sa jigniti oamenii categorisindu'i in jegosi si fatarnici... rasfoiti si dumneavoastra ce se mai scrie p'aci, poate unul din colegii de breasla are o idee mai stralucitoare si o luati drept exemplu!

Avem nevoie de astfel de campanii... si de o sincronizare perfecta! Ceea ce nu prea se potriveste cu felul nostru de a fi.

Propuneti sa civilizam omul cu degetul! E ridicol! Daca aruncati mizeriile in cos si ele ajung pe camp care e morala?! Problema nu se rezuma la tigara promovata de dumneavoastra si aruncata de dom'soara cu apucaturi naturale. E mult mai profunda! Suntem prea impertinenti sa ne autocivilizam. Aduceti administratie straina si faceti campanie!

Sau sa incercam sa facem ceva asemanator... pentru o Romanie fara jeguri!

http://www.youtube.com/watch?v=bh43FNFI8TY

lorand balint
acum 17 ani
Nu vad de ce am evita sa ii numim jegosi, fatarnici, nesimtiti pe cei care in loc sa arunce la cosul de gunoi arunca mizeria pe jos. Nu vobesc despre toti romanii, ci despre cei care se comporta ca animalele.

Iar legat de solutia propusa: ati fost la mare anul acesta cu masina? Am fost socat sa constat ca in Romania se conduce cu 50km/h in oras. De ce? Pentru ca cei care au incalcat legea (oricare le-ar fi fost motivatia) au fost amendati. Vorba s-a dus si oamenii si-au schimbat comportamentul.

Ce ma bucura este ca un simplu articol reuseste sa genereze discutii si controverse. Sunt convins ca asta s-ar intampla si in viata reala si impactul ar creste. Cu resurse nu foarte mari s-ar obtine cu siguranta rezultate.

Boti

Corina Buzatu
acum 17 ani
Draga Boti,

Cum se face oare ca cei care sunt de acord cu tine fac greseli flagrante de scriere? Sa fie o simpla coincidenta, sau faceti parte - dupa cum se intreba cineva mai sus - din acea categorie numita de tine a "fatarnicilor"? Sa va fie rusine, avem pretentia ca macar stim sa scriem. Dar cine sunt eu sa judec?

Sincer, nu cred ca a arata cu degetul o domnisoara de 20 de ani (la tv, etc.) ar avea alt efect decat acela de a o rusina si probabil de a o traumatiza pe viata pe fata care nu va mai iesi din casa mult timp - de rusine, da!

Ca sa nu lungesc prea mult, sunt de acord cu celalalt comentator al tau, care se intreba daca asa gandeste un publicitar de la Leo Burnett: asta ma intreb si eu.

Ca fapt divers, filmuletul cu Earth Hour - foarte fain. Mult mai educativ, mai civilizat, mai decent. Dar noi suntem in Romania, nu? Putem sa ne comportam cum vrem, doar suntem romani. Ne putem jigni intre noi pe internet - de ce sa facem ceva constructiv, daca putem arata cu degetul catre altii? - poate asa pe noi nu ne vede nimeni.

Marea poluare nu vine din Romania, isi are originile prin alte zone ale lumii. Gaurile de ozon cele mai mari nu sunt deasupra Bucurestiului. Ar trebui dusa o campanie pentru educarea institutiilor publice, care ar trebui sa aiba mai multa grija ce se intampla cu gunoiul pus in cos de oamenii ecologisti sau fatarnici, whatever. As mai scrie, dar ma gandesc ca pot sa scriu un articol intreg despre asta, la randul meu. De ce nu iau guvernele nici o atitudine?

Boti, asa-i ca te-au invitat baietii astia de pe IQads sa scrii ceva si erai in pana de inspiratie?

lorand balint
acum 17 ani
Nu m-a rugat IQADS. Vara trecuta (2006) s-a implementat in romania o campanie de educare a publicului exact in directia asta si mi s-a parut de o naivitate incredibila. Ceva de genul: incordeaza-ti muschii, intinde mana, da-i drumul in cosul de gunoi. Ai vazut ce usor este? Si atunci m-am gandit ce as face eu.

Este aevarat ca in articol am incercat sa fortez nota si sa-l fac cat mai direct a.i. cititorii sa reactioneze. iti dau un exemplu care mie mi se pare ca poate face parte linistit din campanie.

Student fiind asteptam un autobuz in Iancului si, in timp ce vorbea cu cineva, o femeie de vreo 45-50 de ani arunca pe jos un pachet gol de tigari. M-am dus langa ea, l-am ridicat si l-am aruncat la cosul de gunoi care era la 10m de ea. Nu o sa uit niciodata fata ei si a persoanei ce o insotea. Este o posibila executie a campaniei sugerate de mine. Daca mai citesti odata articolul, vei vedea ca nu am intrat in detalii de creatie/executie.

lorand balint
acum 17 ani
Imi dau seama ca de fapt am dat un posibil exemplu pe event. Raspunsul ramane in mare parte valabil, modul in care se executa exact campania ramane de definit. Si sunt destule forme pe care le poate imbraca.

Dar sa menajezi pe cineva care sta pe plaja, are cosuri de gunoi la indemana si totusi arunca o sticla de plastic pe jos...

boti

Constanta Adriana Ivan
acum 17 ani
Domnu' da' pe aia de la REBU care ar trebui sa goleasca cosurile de gunoi unde ii incadram? La mine pe strada vesnic cosurile sunt tot timpul pline, dar asa de dau pe afara, si sa vreau sa arunc ceva la cos nu am cum. La fel se intampla si pe plaja la mare, cosurile alea nu s-au golit 5 zile cat am stat eu acolo si era plin sezon. Nu spun asta ca sa tin partea cuiva dar hai mai bine sa se uite fiecare in ograda lui si pe urma sa arunce cu piatra. Sunt de acord cu o campanie dar una bine gandita!
Constanta Adriana Ivan
acum 17 ani
" vesnic cosurile sunt tot timpul pline" din viteza :)
lorand balint
acum 17 ani
Cateva citate din comentariile de mai jos:

"Sunt de acord cu o campanie dar una bine gandita!"

"As mai scrie, dar ma gandesc ca pot sa scriu un articol intreg despre asta, la randul meu"

"Sa iti zic un secret: natura umana este mult mai complexa decat crezi tu. Tips: cauta motivatia"

Trebuie sa recunosc ca astept o continuare si sunt convins ca IQads va publica si alte articole pe aceasta tema (daca vor exista).

Boti



Branded