Revolutia blogurilor - unde este revolutia?

Risc sa enervez pe foarte multi prin ceea ce voi spune mai jos pentru ca sunt foarte multi aceia care tin jurnale pe Internet. Am tot respectul pentru opiniile lor, dar si pentru efortul pe care, unii, il depun zi de zi pentru a ne impartasi gandurile. In acelasi timp, am tot respectul si pentru moda. Pentru ca, vrem sau nu sa recunoastem, a avea un blog este trendy.

In Romania, latura utilitara a acestui fenomen nu este inca foarte clara pentru mine si cred ca nici pentru public. Cu toate acestea, zi de zi, mii de utilizatori, mai mult sau mai putin multumiti de intamplarile din viata lor, isi posteaza pe Internet, gandurile si opiniile. Cei mai multi insereaza in blogurile personale link-uri catre alte bloguri.

In acest fel, fenomenul de comunicare a opiniilor/experientelor personale se propaga intr-un sistem avalanasa de tipul "blog la blog". O opinie este malaxata, trecuta prin filtrul paginilor personale, astfel ca, la sfarsit, aproape ca nu mai stii ce sa faci cu ea. Ce reprezinta? Ce functionalitate are? Cui apartine? Mai este important cui apartine? Bun, avem o opinie. Si ce facem cu ea? Evident, o postam pe blog, o dam mai departe in link. S-a creat astfel un adevarat fenomen social, s-au generat comunitati de bloggeri care isi dau trimiteri unul catre altul, se citeaza reciproc. Este un fenomen interesant, care ne poate oferi o masura destul de exacta a cantitatii de timp liber pe care o au unii dintre noi. Tin sa precizez ca in textul de fata ma refer doar la fenomenul "blog" din Romania. Ce se intampla in Occident reprezinta o alta discutie.

Nu sunt anti-blog. Citesc si eu unele chiar interesante. Sunt oameni talentati pentru care chiar merita sa-ti sacrifici timp pentru a-i citi. Nu inteleg, insa, unde se afla revolutia in comunicare despre care vorbeste toata lumea? Spun asta pentru ca nu pot sa realizez care este cu adevarat impactul social. Poate ca exista studii care au cercetat impactul social al blogurilor. Eu n-am vazut nici unul (cu siguranta ca exista in Occident, in Romania, nu cred). Ca specialist in comunicare e chiar rusinos sa vorbesc fara sa fi vazut un research. Imi fac mea culpa. Insa imi asum riscul de a ma face de rusine deoarce vreau, de fapt, sa atrag atentia asupra altui fenomen pe care il consider adevarata revolutie in comunicarea pe net de la noi: dezvoltarea forumurilor tematice.

Despre bloguri discuta toata lumea. Despre forumuri, mai putin. Si aici nu compar mere cu pere. Diferentele dintre bloguri si forumuri sunt stiute de toata lumea (desi sunt si multi care le confunda). Eu ma refer doar la impactul social si credibilitatea acestui canal de comunicare. Daca iti cumperi o masina, daca faci un credit, daca iti pui termopan sau daca vrei un anumit model de telefon, fugi inainte pe Google si dai cautare dupa forumuri. De acolo te dotezi cu toate informatiile necesare si apoi cumperi sau actionezi.

Forumurile de discutii sunt un canal paralel cu publicitatea, care, uneori, in cazurile fericite, se intersecteaza (ideal ar fi sa se suprapuna la un moment dat). De foarte multe ori, discutiile de pe forumuri sunt decisive pentru achizitia unui produs. De ce? Pentru ca au credibilitate. Pentru ca acolo sunt mii de oameni care isi posteaza experientele si nu neaparat opiniile. Este un fel de focus grup fara metoda. Acolo vezi care sunt adevaratele calitati ale unui produs pe care vrei sa-l cumperi. Trebuie sa fim constienti ca oricat am incerca sa convingem pe cineva sa achizitioneze un lucru prin advertising, el va avea intotdeauna la indemana un instrument mult mai credibil prin care poate testa daca ce spunem este adevarat sau nu. Am si un exemplu in curtea mea.

O parte a proiectului Misiunea Casa, gestionat de Babel Communications, il reprezinta site-ul, care gazduieste un forum de discutii. Am fost uimit sa vad ce ii preocupa pe oamenii care scriu la noi pe forum. Va dau cateva exemple din ultimele subiecte postate: "polistiren extrudat", "izolatie exterioara cu polistiren", "sertare glisante cu amortizor". Sa nu radeti. Pe site sunt sute de postari despre subiecte de acest tip. Asta ii preocupa ce acesti oameni. Vreau doar sa arat cateva teme postate, prin care internautii schimba pareri despre calitatea materialelor de constructie, solutii in amenajari si constructii, firme producatoare etc. In urma cu putin timp, i-am ajutat pe acesti oameni sa fie mai aproape unul de altul in cadrul unei intalniri a forumistilor, organizata in Bucuresti. Au venit din toata tara si au discutat o zi intreaga, fata in fata, despre aceleasi subiecte de pe forum. Banuiam care este influenta unui astfel de canal de comunicare, dar atunci am realizat adevarata putere pe care o are un astfel de mediu si capacitatea de a genera comunitati care sa aiba, la randul lor, impact social.

Ce vreau sa spun este ca, la fel ca forumul de pe MisiuneaCasa.ro, exista pe Internet sute si sute de alte discutii care au impact asupra noastra in diverse moduri, inclusiv in comportamentul de consum. In acelasi timp, vedem ca lumea discuta pe Internet despre tot felul de probleme pe care nici nu ni le imaginam. Cine se putea gandi vreodata ca exista un forum de discutie referitor la polistiernul extrudat? Iata cum comunitati intregi de oameni isi impartasesc "pe bune" si intr-un mod foarte credibil experientele de viata. Din acest motiv, cred ca, in discutiile despre revolutiile in comunicarea pe Internet, ar trebui sa ne concentram mai mult pe fenomenele care se intampla la noi in acest moment, care se desfasoara mai mult, mai credibil si mai intens pe forumuri si mai putin pe mult-laudatele bloguri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Sectiune


Comentarii

Tasha Kent
acum 17 ani
De citit - Douglas Adam - nu science fictionul, ci un articol publicat si in The Solmon of Doubt (texte postume). Tema este aceeasi, anume importanta forumurilor ca sursa de informatie mult mai relevanta pentru client decat, de exemplu, site-ul BMW.
vali ari
acum 17 ani
Intr-adevar NU stim daca blogul este mai putin semnificativ (pentru cei care au nevoie de informatii relevante) in Romania decat fenomenul forumurilor.

Tind sa cred ca pentru publicitari forumul pare un spatiu mai interesant pentru ca structura pe tematici, de multe ori foarte concrete, ii intereseaza mai mult fiind mai usor de urmarit.

Blogul prezinta informatie diversa si de multe ori nestructurata. Cu toatate astea, din punctul meu de vedere blogurile pot fi o mina de aur pentru cei care stiu sa scotoceasaca prin ele. Pe bloguri oameni isi spun pasurile foarte personale, desi de multe ori alambicat, sub exprimari greoaie, insa cantitatea de informatii este uriasa, pentru ca acolo incepi sa ai relevate ganduri, atitudini, in alte contexte inhibate (inclusiv pe unele forumuri). Miza aici este sa fi capabili sa structurezi informatia- ca cercetatator.

Ca urmare, forumurile sunt mai usor de urmarit, fiind de multe ori foarte punctuale. Blogurile sunt cu mult mai complexe, si evident mai greu de gestionat. Asta totusi nu cred ca le face mai putin pretioase, din contra.

Arctos Ursu
acum 17 ani
E interesant ce spui dumneata aici... dar te'ai cam pierdut in comparatii. Vrei sa vezi revolutia in comunicare?! Sau vrei sa vezi un alt mod de exploatare a informatiei pentru campaniile voastre?! In fine! Ai inceput cu cei care abereaza genial pe bloguri si ai finalizat cu comora oferita de ideea de forum. Cat de specialist in comunicare tre sa fii sa intelegi asta?! Blogul e ceva personal, un strigat fara ecou sau un ecou prea surd sa fie auzit... cand toata lumea comunica si nimeni nu intelege nimic, blogul te ajuta sa vorbesti singur. Aici e revolutia! Eu blog... deci existi!... despre ce vorbeam?!


Branded


Related