Sto eta, Coliban?

Interviu cu Mihai Coliban, Creative Director, BBDO Rusia

Pe Mihai Coliban il stie toata lumea din publicitate. A trecut pe la D'Arcy, Lowe, ACME Industries, inainte sa isi ia zborul catre Rusia, ca Director de Creatie al BBDO Moscova. Creativul roman s-a auto-exilat in publicitatea ruseasca pentru ca simte ca este urmarea logica a carierei sale din Romania. De acum inainte "rabota, rabota, rabota" pe conturi mondiale promovate pe micro-continentul publicitar din Rusia.

IQads: Te gandeai de mult la o experienta publicitara internationala?
Mihai Coliban Sincer? Da. Insa nu pot sa zic ca m-am agitat prea tare pentru asta, de-a lungul anilor. Am trimis o singura data o scrisoare de intentie in Praga, prin '99, la care n-am primit nici un raspuns. Uitandu-ma la ce faceau ei pe-atunci si la publicitatea romaneasca din '99, mi se pare firesc, nici eu nu mi-as fi raspuns. Apoi, am mai incercat anul trecut, prin primavara, primisem chiar o oferta ferma si foarte buna, dar a cazut, din motive care nu tineau de mine. Bine, istoria ne-a dovedit ca a fost mai bine asa.

IQads: In ce tari ai mai trimis CV?
Mihai Coliban Am trimis numai catre BBDO Moscova, printr-o agentie de recrutare. Nimic altceva, in rest.

IQads: De ce te-ai decis sa pleci? Ce nu a mers aici?
Mihai Coliban Puteam la fel de bine sa raman in Romania. Unde, dealtfel, ma pot intoarce oricand. In ACME era un parteneriat, nu eram doar simplu angajat, ca in celelalte locuri in care am lucrat, in plus, lucram cu oameni pe care ii stiam de mult timp si reciproc. Am trait placuta senzatie de independenta in decizii, pe care ti-o da propria agentie, cu acelasi perfectionism-aproape-absurd si aceeasi cantitate pentru-care-prietena-ameninta-ca-te-lasa de ore petrecute la birou. Am avut clienti noi si vechi, care au avut o incredere absolut magulitoare in mine, am facut proiecte pe care mi le-am pus fara rusine in portofoliu. Ne-am mutat intr-un sediu nou, mai mare, mai frumos si mai central, am deschis impreuna cu Paramon (fondatorul si proprietarul ACME Industries) o noua firma, de productie foto, NEON. Nu e nimic care sa nu fi mers, ba dimpotriva. Vezi tu, probabil ca generatia mea e marcata de obsesia asta, de a vedea cum e "afara". Eu am refuzat, initial, propunerea Moscovei. Dar, apoi, mi-am zis ca e o experienta prin care trebuie sa trec. Ca vreau sa vad cum e, macar. Si am zis da. Motive sunt destule. Rusia e un teren de joaca mult mai mare. Totul e supradimensionat, aici. Cladiri, strazi, masini, petreceri, oameni, sentimente. Pentru mine e un pas firesc, cred ca daca vrei sa faci pasul catre "afara", Rusia e primul loc in care sa incerci. E tot Europa de Est, nu suntem chiar atat de diferiti. Iar acum, dupa 8 zile de lucru foarte pline, pot spune ca nu-mi pare rau. Bine, recunosc ca faptul ca si prietena mea e aici (Raluca Stroe, Art Director la BBDO White), ma ajuta destul de mult.

IQads: Ce se intampla acum cu ACME?
Mihai Coliban ACME exista din 2004. A fost infiintata de Paramon Ditu, arhitect ca si mine, fostul meu coleg din D'Arcy. ACME este, in primul rand, o idee foarte generoasa (A Company that Makes Everything), apoi, un creative shop de succes. Impreuna cu HDH, firma de brand management, a avut cateva campanii foarte vizibile si au relatii foarte bune cu clientii. Multumesc pentru momentul publicitar. Eu si Paramon am lucrat, in ACME, ca doua unitati independente si flexibile, ne imparteam clientii si proiectele, apoi fiecare gestiona singur resursele de care avea nevoie. Plecarea mea nu afecteaza in nici un fel businessul agentiei, tocmai din aceasta cauza.

IQads: Stim ca rusii platesc bine in publicitate, e valabil si pentru romanii pe care ii angajeaza?
Mihai Coliban Moscova a fost mult timp o mina de aur, mai ales pentru occidentalii mediocri, cu o moralitate discutabila. Generatia asta a fost destul de repede inlocuita, mai ales sub Putin, de oameni mai valorosi si seriosi. Una peste alta, sunt obisnuiti sa lucreze cu straini, au un intreg departament, bine pus la punct, de vize, calatorie, cazare. In special BBDO, retea fiind, primeste mereu oameni de afara, pentru traininguri, prezentari, etc. Ideea e ca nu fac diferenta intre vest si est, cum facem noi. Pentru romani, orice ins care nu vorbeste romaneste si vine din vest e un semizeu. Ei sunt mai versati, judeca omul dupa ce e in stare sa faca. Nu uita si ca romanii sunt foarte bine vazuti, in partea asta a Europei, dupa prestatiile de la recentele Golden Drum-uri. Deci, da, e o problema de negociere, cerere - oferta sau cum vrei sa-i spui, nu de pasaport. Iar asta cu salariile sunt mari, sa fie oare si pentru ca Moscova e cel mai scump oras din lume? Deci nu cred ca ar fi intelept sa angajezi un roman cu un salariu de roman si omul sa n-aiba nici cu ce sa-si plateasca chiria.

IQads: Am incercat sa aflam ce clienti are BBDO Russia, dar, cum site-ul e in rusa, n-am reusit. Ne poti spune tu?
Mihai Coliban Cam toti clientii BBDO de retea, in principiu, si multi altii. De exemplu, tot ce tine de Mars Foods - Snickers, Mars, Bounty, Twix, apoi Pepsi, FritoLay, Wrigley's, Beeline (operatorul telecom nr. 1 in Rusia), SAB Miller (4 branduri), P&G (Gillette, Braun, Venus).

IQads: Care e prima reclama care te-a impresionat cand ai ajuns in Rusia?
Mihai Coliban Nu pot sa zic ca m-a impresionat ceva din calupul TV. Dar mi-au placut cateva spoturi facute chiar de BBDO, pentru Snickers si, mai deunazi, pentru Redd's (bere din portofoliul SAB Miller), pentru o calitate exceptionala a productiei.

IQads: Ce se intampla daca te razgandesti, si nu-ti place acolo?
Mihai Coliban Daca asta se intampla pana imi iese permisul de munca, e simplu: ma ridic si plec. Daca se intampla mai tarziu, e mai complicat. Dar, dupa cum se arata lucrurile, totul merge bine.

IQads: Pe ce cont ti-ar placea sa lucrezi in Rusia: Lukoil sau McDonalds?
Mihai Coliban Lukoil, din nici un alt motiv decat ca McDonalds e complet plictisitor, din punct de vedere creativ. Si pentru ca foarte mult din cauza lor am ajuns de la 84 de kilograme la 104, in numai 3 ani.

IQads: Cum e cu engleza la rusi, se fac reclame in engleza sau mai mult in rusa?
Mihai Coliban Engleza la rusi e foarte in regula, in mod ciudat, mai mult cei in jur de 30 vorbesc engleza, pustii nu prea fac fata, dar iau lectii. Serios, am doi oameni in departament care fac ore de engleza. Reclamele sunt numai in rusa.

IQads: Conform unui studiu din 2007, piata de publicitate din Europa Centrala si de Est va creste cu 20% anul acesta. N-ar fi fost mai bine sa ramai in Romania in conditiile astea? Nu crezi ca ratezi un moment important?
Mihai Coliban Sunt convins ca, dupa acelasi studiu, si piata din Rusia va creste cu aceiasi 20%. Cred ca, la cele 300 de milioane de locuitori si fiind cea mai mare tara din lume, cei 20% ai lor sunt mult, mult mai mari decat cei 20% ai nostri.

IQads: Ce vrei sa aduci nou in publicitatea din Rusia?
Mihai Coliban E o piata imensa, in care, din pacate, eficienta copleseste creativitatea. Vreau sa le deschid ochii catre festivaluri si le arat ca a face creatie - spectacol si nu doar functionala, va fi mai placut si pentru ei si pentru oameni. E o tara cu o valoare culturala coplesitoare, e pacat sa nu se vada si in creatia publicitara.

IQads: Cu ce agentie romaneasca ai compara BBDO Rusia?
Cu oricare dintre Leo Burnett si McCann. Dar cred ca e mult peste.

IQads: Spune-ne mai multe despre agentia la care vei lucra - este mai mult axata pe creatie sau pe strategie?
Mihai Coliban OK. Sa-ti explic. BBDO Moscova (Grafitti BBDO e colega de retea din Romania) e o agentie mare si foarte competenta. E cea mai mare din Rusia si e pozitionata exact ca Leo Burnett, la noi. Are trei unitati de lucru, numite Red, White si Black. Eu sunt director de creatie la BBDO Black. Suntem pe etaje diferite, avem clienti diferiti, client service directori diferiti. Nu sunt firme diferite, dar sunt unitati ATL complet independente. In total, in creatie sunt peste 60 de oameni. Mai exista creatie in celelalte agentii din grup: Proximity (BTL), Instinct, un shop foarte hot pe piata, Icon, doar design. Departamentul de strategie, la randul lui, are 12 oameni si e condus de un american care traieste de peste 10 ani in Rusia si vorbeste perfect ruseste. Despre creatie, strategie, oul, gaina... Nu cred ca se pune problema sa te concentrezi mai mult pe strategie decat pe creatie. Diferenta se face intre agentiile care au strategie si cele care nu au. Daca ai, strategia te ajuta enorm cu research si gandire. Ar fi un singur inconvenient, daca esti creativ: ei se duc la client primii. Deci, ar fi bine sa fii atent la strategie, pentru ca, o data aprobata, va trebui sa lucrezi cu ea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Doru Droscaru
acum 17 ani
-


Branded


Related