Taranul roman, pestisorul de aur si chinezii

Taranul roman, pestisorul de aur si chinezii

Nu prea ai cum sa-i explici bosniacului de rand ca intotdeauna e greu sa faci un spot/print/etc pe limba lui cand tu il stii in romana.

17 Martie 2007 - Langfang, China. Ma uit la fata ingrozita a lui Kenneth si imi dau seama ca am comis-o. Sunt la masa cu un grup de clienti chinezi + Kenneth din Leo Hong Kong si tocmai am terminat de spus un banc cu pescarul roman care a prins pestisorul de aur: Romane, romane, nu ma omori ca-ti indeplinesc trei dorinte - oricare ar fi ele. Pescarul roman e de acord, ii da drumul pestelui si acesta il roaga sa-si exprime prima dorinta. Sa vina chinezii in Romania! Uimit pestisorul face o vrajitorie si 1.3 miliarde chinezi vin in Romania. Stau o saptamana, mananca, beau etc si pleaca acasa. Mai romane, ciudata dorinta ai mai avut si tu. Hai sa o aud pe a doua. Sta pescarul roman cateva secunde si se gandeste si zice: sa vina chinezii din nou in Romania! Pestisorul face vraja, vin chinezii mananca, beau etc si pleaca. Mai romane, ciudate dorinte mai ai. Ai grija ca este cea de-a treia si ultima dorinta. Sta romanu si se gandeste el ce se gandeste si cere sa vina iar chinezii in Romania: 1.3 miliarde chinezi vin in Romania, stau ce stau si pleaca inapoi. "Mai romane, sa stii ca m-ai dat gata. Explica-mi te rog si mie de ce ai vrut ca atatia chinezi sa vina in Romania. 1.3 miliarde de oameni au mancat, au baut, au lasat tara ca vai de mama ei! De 3 ori!" "Da, dar gandeste-te ca prin Rusia au trecut de 6 ori!"

Trebuie sa recunosc ca numai in momentul in care am incheiat si le-am vazut fetele celor de la masa mi-am dat seama ca bancul este si cu chinezi. De fapt si de drept bancul este unul vechi de pe vremea in care prietenia romano - rusa nu era in apogeul sau si m-am gandit de zece ori inainte de a-l spune la Moscova colegilor rusi - care cand l-au auzit chiar au ras ca la un banc destept. Si este si despre romanul care prefera sa stea in saracie daca vecinul o duce si mai naspa (capra vecinului). Cei 1.3 miliarde chinezi sunt un pretext, un mijloc de a construi mesajul cheie al bancului. Problema (si mi-a explicat in detaliu Kenneth ulterior) este ca cei de la masa au luat din banc faptul ca poporul chinez este asemuit lacustelor si este folosit ca o sperietoare. Au luat bancul foarte in serios si au facut eforturi foarte mari sa treaca peste moment si sa contiue politicos discutia cu mine.

Privind retroactiv, ma intreb cum de nu mi-am dat seama de toate acestea si cum de am comis-o in halul asta. Si normal ca exista o gramada de explicatii - toate perfect valabile:
- eram afectat de lipsa painii din alimentatia zilnica
- eram confuzat de faptul ca intr-un loc vinul chinezesc este ca tuica, iar in altul ca vinul
- eram obosit mort dupa 10 zile de mers prin casele consumatorilor si era seara tarziu
- ma afectase diferenta de temperatura intre Filipine (+34C) si Langfang (-1C)
- pe mine intotdeauna m-au distrat bancurile bune cu unguri
- rusii au ras la banc si i-am considerat "torture test"

Si astea doar cateva, daca m-as stradui as mai gasi si altele, dar adevarul este in ca in viata reala trebuie sa te concentrezi pe ceea ce este important si sa accepti faptul ca din cand in cand o sa mai ai cate o scapare. Nu a fost prima si cu siguranta nici ultima mea experienta de genul acesta. Nu ajuta la nimic sa stai si sa gandesti fiecare cuvant, fiecare lucru pe care il spui.

Am cunoscut oameni - de diferite nationalitati - care in incercarea de a nu face nici o greseala sunt blana totala. Insipizi, inodori, incolori. Folosesc un limbaj de lemn care cu siguranta nu-i va face sa greseasca cu ceva, dar nici sa construiasca o relatie nu-i ajuta.

Nu cred ca este castigator. Mai ales ca toti cei implicati au exact aceeasi dilema (e roman - oare cum isi ingroapa mortii?) si in general trec mult mai usor decat crezi peste astfel de lucruri (apropos cand am fost intrebat odata ce calitati cred ca trebuie sa aiba cineva pentru a avea success intr-un rol international am mentionat ca foarte importanta calitatea de a fi un bun incasator si de a nu simti nevoia sa dai inapoi).

Asta nu inseamna ca lucrurile trebuie lasate asa, ca si cum nimic nu s-a intamplat. Ceea ce cred ca este esential intr-o astfel de situatie este sa iti dai seama cand ceva este in neregula si sa faci toate eforturile pentru a repara situatia. Iar aici intra in actiune talentul de a simti situatia si de a nu reactiona exagerat.

In seara de pomina am avut cateva secunde pentru a decide ce fac. Suficient pentru a-mi da seama ca scuze sau explicatii suplimentare ar incurca situatia mai tare si ca o sa mai am 4 zile impreuna cu grupul in care sa reusesc sa le arat ca nu am nimic cu chinezii - cum nu am nimic nici cu rusii. Asa ca in acel moment am dat-o cotita si am schimbat vorba zicand ceva de genul: intotdeauna e greu sa spui un banc in engleza cand il stii in romana, iar in zilele urmatoare am avut foarte mare grija sa petrec timp cu fiecare dintre cei de la masa, sa vorbesc despre senzationalul Stadion olimpic pe care il construiesc, despre oamenii care sunt deosebiti si in acelasi timp evitand sa vorbesc despre subiecte care ar fi putut fi sensibile (de exemplu cum isi ingroapa mortii. Am vazut morminte in mijlocul campului - ceva de genul: am terenul asta unde pun porumb, a murit o ruda si o ingrop acolo. Cand culeg porumbul am grija sa nu deranjez mormantul).

Am pus focus pe lucruri actuale si nu pe trecut (Marele Zid Chinezesc, soldatii de teracota, palatul de vara) pentru ca nu aveam idee cum percep perioada in care China a fost condusa de imparat.

Si zic eu ca a mers foarte bine. Pe de alta parte, situatia este cu totul alta cand faci o campanie. Efortul necesar pentru a repara o astfel de gafa este infinit mai mare si s-ar putea chiar sa se dovedeasca imposibil. Sunt o multime de exemple prin lume de erori care mai de care mai incredibile (GM lanseaza in 2002 modelul Lacrosse in Canada; problema: Lacrosse in jargon local inseamna masturbare. In 2002!!).

Gandindu-ma la experientele mele, prima situatie de genul acesta care imi vine in minte este un proiect Bonux de acum cativa ani (multi) cand eram pe cale sa punem pe aer in Bosnia Hertegovina un spot cu Tanti Maria in care aceasta in timp ce vorbea de beneficiile Bonux "Mai curat, mai economic, mai istet" ilustra din degete.

In trecut folosisem semnul in mai multe tari (inclusiv in tari musulmane) si nu ne-am facut absolut nici o grija pe tema aceasta. Problema este ca in timpul razboiului din Balcani se pare ca acest semn 1, 2, 3 facut din degete a fost folosit de crestini pentru a se recunoaste intre ei si a se diferentia de musulmani (simbolizand Sfanta Treime). Si chiar daca razboiul din Bosnia se pare ca s-a terminat, memoriile au ramas si este ultimul lucru pe care ti-l doresti este ca marca ta sa fie asociata cu astfel de lucruri.

Salvarea noastra a venit de la echipa locala care ne-a avertizat imediat ce si cum. Totusi pot spune ca a fost noroc maxim si lectie pentru mine pentru ca la vremea aceea atentia acordata Bosniei era minima si nu aveam nici un sistem de lucru care sa ne asigure ca nu vom avea astfel de scapari. In mod normal aliniem storybordul cu echipele locale inainte de a merge in productie si adresam din fasa orice problema potentiala.

Asta pentru ca nu prea ai cum sa-i explici bosniacului de rand ca intotdeauna e greu sa faci un spot/print/etc pe limba lui cand tu il stii in romana.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

adi toiu
acum 16 ani
mai bine ca juma dintre copywriterii carpato danubiano pontosi
Petru Virna
acum 16 ani
Esti prafff shi te mai shi lauzi! NU e prostie, e chiar fudulie cu prostie ºi deja cred ca e grav. La ce agentie zici ca lucri, dragã domnule dragã?


Branded


Related