As cumpara la orice ora concediu, indiferent de reclama care i s-ar face, si in schimbul tuturor semintelor si al tuturor gelurilor de dus.
Dar in primul rind sa fim realisti si sa intelegem ca zilele de concediu nu se pot cumpara, ele se primesc si, in cel mai rau caz, se pot mima sub acoperirea unei viroze intestinale. Si in al doilea rind sa fim relaxati si sa nu ne repezim cu gura rea asupra unor produse care nu ne-au facut nimic rau. Ba din contra, promit sa ne faca cel mai mare bine dintre toate.
Singuratate de marca
In cazul in care nu am fost destul de clara, aceasta este introducerea in subiectul unei analize la reclamele Nutline. Care incearca sa fie o marca pentru seminte si care este, de fapt, singurul nume pe care il stiu sau l-am auzit la televizor ca s-ar lega cu floarea soarelui si dovlecelul la punga. Pornind de la aceasta premisa, cam orice reclama ar fi buna pentru Nutline. Cind nu exista concurenta - la imagine - promovarea ar trebui sa fie cu adevarat nefericita sa nu tii minte singurul produs din categorie sau sa te enerveze atit de tare incit sa cumperi altceva din ambitz. Dar nu e cazul aici. Mai mult, compania exista pe piata de ceva vreme, s-a mai facut auzita in calupul publicitar (la mine a marcat in memorie de cind cu cearta femeilor de afaceri), nu mai are decit sa incerce sa ii convinga si pe cei care nu maninca seminte ca e timpul sa le incerce.
Stresatii cer seriozitate
Nu stiu daca asta e obiectivul spoturilor facute de Leo Burnett sau se multumesc doar sa intareasca oleaca numele. (Mi-e greu sa ii spun inca brand. Toata lumea este vedeta si marca zilele astea. Eu o sa militez pentru mai multa moderatie in limbaj). Stiu insa ca ele propun o chestie senzationala, pe care sute de cercetatori din lumea intreaga o analizeaza, chiar in acest moment, pe voluntarii lor, si in ciuda efortului stiintific depus in aceasta privinta - despre destresare vorbim aici - nu au reusit sa vina pina acum decit cu somn, plimbari, pauze scurte la serviciu, concediu. O groaza de chestii de bun simt, pe care nu le putem urma, si asta chiar din cauza motivelor care ne cauzeaza stresul de la bun inceput. Ceea ce nu anticipau acesti savanti era, iata, o punga de seminte. Acesta este riscul pe care si l-au asumat creativii: sa fie luati in serios. Si e demonstrat (asta au reusit sa faca oamenii de stiinta) ca cei care sufera de stres tind sa ia totul mai in serios decit ar trebui.
Viata este grea, dar semintele sint comice
Chiar si cind suferi insa de boala cea mai grea, nu poti sa nu rizi de comunitatea academica a semintelor umanoido-gigantice. Mai ales cind acestea poarta halate. Publicitatea este o conventie - ni se spune asta atit de des in ultimul timp incit simt ca s-a prefigurat deja o noua era creativa - o exagerare, o minciuna frumoasa, pe care o acceptam complici la fiecare calup. Plecind de la asta, Leo a reusit o chestie destul de rara: reclama izbuteste sa faca ceea ce isi propune produsul. Te destreseaza. In calupul pe care incerci sa il umpli cu o conversatie, un drum la toaleta-frigider si zapping, asteptind oarecum iritat sa vina si ultima parte din film ca apoi sa te duci linistit sa te culci, si in care demonstratiile cu petele care evadeaza efectiv din tesatura si dintii care pot fi stralucitor si imaculat de albi sint foarte lungi lungi lungi, ba chiar par ca nu se vor mai termina niciodata, semintele cu fata umana si cap ascutit, care stau cuminti dupa geamul invizibil pentru a-si testa semenii cu acelasi cap ascutit, picioare subtiri si corp de racheta, iar seful ala gonflabil, alaturi de colegii lui de sedinta la fel de asemanatori cu niste papusi cumparate de la sex-shop, toate combinate cu acel extrem de familiar bla bla bla, te fac automat sa zimbesti. Cel putin, mie au reusit sa imi destinda maxilarele, de fiecare data cind mi-au intrerupt Ucenicul. M-au destresat pentru citeva secunde, recunosc.
Speranta moare dar nu se preda
Ca semintele nu vor face niciodata acelasi lucru daca le cumperi si le maninci, este evident. Dar reclama lor doboara garda morocanoasa a consumatorului stresat. Il face user-friendly, ca sa folosesc o comparatie a la Microsoft. Este ceea ce cred ca isi doresc spoturile in noua epoca a publicitatii-conventie, unde oamenii se nasc deja cu marcile inscrise in codul genetic. Si daca tot sintem la partea cu viitorul luminos, eu sper ca faza asta, cu reclama care face ce zice brandul, sa fie inceputul unei evolutii frumoase. Cit de satisfacator ar fi, ca la sfirsitul unui calup, sa te trezesti si spalat pe cap, si cu dintii strigator la cer de curati, si cu hainele fara pata?
Comentarii
Nu cred ca are vreo legatura cu Nutline ci este un spot generic la finalul caruia poti pune orice packshot vrei....si se potriveste.
Mai mult, consumatorul de seminte sunt convinsa ca nu intelege mare lucru iar spotul face ca produsul sa para inaccesibil maselor largi de consumatori...
....este stilul Leo Burnett....ptr noi si ai nostri, restul sunt prosti!.....