Cultura pare ca, in sfarsit, a inceput sa produca. Dar cum a ajuns literatura un premiu atat de atractiv pentru consumatori?
Faptul ca un roman bestseller este un produs al promovarii e de netagaduit. Dar nu literatura a descoperit marketingul pentru a se vinde mai bine, ci marketingul a descoperit literatura. Astazi, marketingul este cel care priveste spre scriitura ca la o megamasinarie de fabricat diferite produse spirituale cu potential de vanzare separat de carte si de autorul ei. Scriitorii agreati de marketeri sunt, de fapt, autori de branduri "la cheie".
Cand si-a lansat cartea in Romania, celebrul brandolog Wally Ollins a facut o declaratie de-a dreptul cinica, foarte controversata, afirmand: "Brandurile sunt un cadou pe care comertul l-a facut culturii". Si a exemplificat citand un paragraf din cartea "Darul lui Humboldt" (Saul Bellow), in care personajul principal purta geanta Vuitton si platea cu carti de credit Visa Gold. El voia sa spuna ca brandul este capabil sa imbogateasca expresia artistica intrucat reprezinta lucruri, imagini, valori, emotii si filosofii de viata intr-o forma ultraconcentrata, chiar si intr-un singur cuvant. Dar, in zilele noastre, legatura dintre brand si literatura este mult mai sofisticata si din ce in ce mai stransa.