Balena ucigasa este cel mai mare mamifer al planetei. Exista totusi imblanzitori ai acestor animale gigant, oameni care reusesc sa le convinga sa-i asculte. Cum? Nu merge ca la ursuleti si cainuleti, unde poti sa-i arzi una la fund daca nu fac ce le spui. Iarasi, probabil ca infometarea nu e tocmai cea mai portivita startegie pentru a te impune, daca nu vrei sa devii urmatorul fel din meniu.
Se pare ca secretul este sa dezvolti o relatie cu balena, sa incepi sa comunici de la egal la egal. Balena, dincolo de fiorosenie, este totusi dornica de joaca si de interactiune. Daca ce-i ceri ceva care face sens pentru ea, care ii face placere, te va asculta. Pentru ca daca nu te asculta, pierde un prieten.
De prea multa vreme brandurile au jucat rolul imblanzitorului dictatorial. Puterea bugetului si a trp-ului, intruziunea fortata in viata individului. Ii spunem "consumator" si ii aplicam filtre statistice si modele matematice predictive. Apasam trufas butonasele si ne asteptam sa ne asculte.
Realitatea este ca acesti "consumatori" nu par a mai fi dispusi sa "consume" la comanda. Beneficii functionale? O gluma proasta cand te afli in fata a kilometri de raft de produse identice. Doar pentru ca tu, brand-ule, imi spui ca esti mai bun nu inseamna ca te si cred. Si chiar daca te cred, cel mai adesea nu-mi pasa.
Consumatorul este noua balena ucigasa, iar brandurile trebuie sa invete sa-l repecte. Cel mai dureros exercitiu pentru un marketer este sa accepte sa imparta puterea cu "consumatorii". Sa-i mai lase si pe ei sa decida agenda, beneficiul, continutul. Sa invete umilinta de a cere voie, de a da ceva in schimb.
Am exersat aceasta echilibristica riscanta lucrand la programul "Ziua barbatului". Pana la urma, era ziua lor, a "consumatorilor". Trebuia sa aiba si ei ceva de spus. Si pentru a face loc, a trebuit sa mai micsoram logo-ul, sa acceptam ca mai exista si locuri in care brandul nu este un vorbitor, ci doar un mediator.
Pe de cealalta parte, trebuia sa ne asiguram ca nu uita cine este mediatorul, ca apreciaza efortul de a le pune scena la dispozitie. Ca nu "sarbatoresc" cu cine nu trebuie, uitand de un brand mult prea discret sau prea subtil. Berea trebuie totusi vanduta, targetul livrat, actionarul satisfacut.
Provocarea finala a oricarui brand ramane efortul dureros de a opri monologul si de a infiripa un dialog. Trebuie sa o facem, pentru ca, pana la urma, vorba lui Beavis: "No pain, no game!"
Comentarii
Iar comparatia facuta mi se pare ca vrea sa para diferita, dar n-are baza. "Oare ce animal sa folosesc? Ah, balena UCIGASA". Suna interesant pentru cine nu stie ce-i aia, cine nu stie ca e un animal ce poate fi imblanzit. Oricum bun mesajul: Consumatorului nu i se impune. Mda, evolutie in Ro. Pacat ca aplicabilitatea din capitala nu se raspandeste la fel de bine in toata tara.