Intr-o piata media in care audientele mediilor conventionale sunt in scadere, investitiile din publicitate cresc constant. De la 45 de milioane de dolari investiti in reclame in 1997, in editia de anul acesta a Media Fact Book (singurul ghid anual de media din Romania), Initiative Romania estimeaza investitii de 450 de milioane de dolari in 2007.
La evenimentul de lansare a celei de-a zecea editii a Media Fact Book, la care a participat intreaga echipa de conducere de Initiative Romania, s-a vorbit despre trenduri, investitii si prognoze in domeniul publicitar.
Din ce in ce mai preocupati de zona urbana, advertiserii investesc tot mai mult in reclamele pe TV si internet. Se poate vorbi despre o criza a audientelor pe TV, care se confrunta cu niste consumatori imprevizibili, cu preocupari si resurse de divertisment din ce in ce mai diverse. Dar acest lucru nu impiedica fenomenul de sold-out. Majoritatea statiilor mari de televiziune au vandut spatiul publicitar din prime-time, dar nu numai.
"Vorbind din perspectiva advertiserului, TV-ul aduce cel mai mare profit, pentru ca este tipul de media care este foarte usor masurabil, care creeaza un impuls direct de cumparare in momentul in care advertiser-ul vrea sa-l obtina", a spus Alexandra Olteanu, Buying Director Initiative Romania, la evenimentul de lansare a Media Fact Book.
La nivel general, piata investitiilor in publicitate este pe un trend ascendent. Puterea de cumparare din ce in ce mai mare si consumatorii tot mai exigenti, mai ales in marile orase, mentin o stare de fapt care permite aparitia unor noi canale TV si publicatii de print si online.
"Anul 2006 a fost unul foarte bun pentru industria de media si publicitate in general si pentru agenta Initiative in particular. Rata de crestere de 33% este uimitoare pentru o piata care a stat mult timp in umbra vecinilor din Regiune. Pentru anul 2007, Initiative prognozeaza o crestere de 34-35% a pietei de media, catre o jumatate de milliard de euro net", declara Veronica Savanciuc, Presedinte Initiative Romania.
Despre Media Fact Book, Savanciuc spune ca a devenit un instrument indispensabil pentru profesionistii din marketing si comunicare din Romania.
"Dincolo de competitia in care ne aflam permanent pe piata, Media Fact Book este apreciata si de ceilalti actori din industrie. Nimeni nu-si poate imagina ca poti rezista pe piata daca nu esti echidistant, conteaza foarte mult ca suntem perceputi ca imaprtiali", spune Savanciuc.
"Acum 10 ani, atat reteaua, cat si clientii internationali aveau cerinte carora nu le faceam fata. Intre timp, am invatat sa punem ordine in cifre si sa le aflam semnificatia pentru cei care apeleaza la aceste mijloace de cercetare", adauga si Olteanu.
Media Fact Book releva faptul ca piata media a fost caracterizata in anul 2006 de dinamism si de o dezvoltare a mediului de afaceri, mai ales in domeniile telecomunicatii, financiar-bancar si farmaceutic, dar si automobile si retail. Au continuat sa se lanseze numeroase ziare, posturi de radio si televiziuni noi, fragmentarea fiind un raspuns la marirea si diversificarea bugetelor de publicitate.
"Ca valoare a pietei de publicitate suntem undeva jos. Cred ca valoarea totala a investitiilor din Romania poate fi echivalata cu cea a unui brand din Vest", spune Savanciuc. "Dincolo de bugete, ideea unei companii de media este sa gaseasca varianta cea mai eficienta pentru a raspunde cerintelor clientilor".
Pentru 2006, Initiative estimeaza un nivel total al pietei de publicitate de 363 de milioane de dolari (in crestere cu 33% fata de 2005), in timp ce prognoza pentru 2007 este de 485 de milioane de dolari net.
Din punct de vedere al rate-card-urilor, investitiile pe TV au reprezentat aproximativ 90% din totalul investitiilor media (un share similar cu cel inregistrat in 2005), cu investitii nete mai mari cu 62% fata de 2005.
Presa scrisa continua sa piarda teren in favoarea televiziunii, in vreme ce Internet&Cinema au inregistrat o crestere de 59% fata de 2005.
Referitor la clasamentul pe categorii de investitori, castigatorul din 2006 sunt telecomunicatiile mobile, surclasand categorii ca bere, cosmetice, produse lactate si bauturi racoritoare. In ceea ce priveste investitorii propriu-zisi, P&G isi mentine prima pozitie, urmat de European Drinks&Foodsi de Unilever.
Pentru anul in curs, Initiative prognozeaza o crestere a pietei de publicitate cu 34% fata de anul 2006, generate, in primul rand, de inflatia TV si de dezvoltarea domeniilor new media/digital si OOH. Astfel, investitiile in publicitate in 2007 sunt estimate la 450 de milioane de dolari.
Un produs editat in exclusivitate de Initiative Romania incepand din 1997, Media Fact Book pastreaza structura care a consacrat-o: analiza pietei de publicitate per ansamblu si pe fiecare canal de media (televiziune, radio, presa scrisa, outdoor, cinema, Internet si new media), informatii despre asociatiile profesionale, o privire de ansamblu asupra evolutiei economice a Romaniei, cele mai importante aspecte ale legislatiei specifice in vigoare si activitatea CNA.
Datele regasite in editia de anul acesta respecta aceleasi surse ale Media Fact Book - Asociatia Romana de Masurare a Audientei (ARMA), Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), Asociatia Romana de Audienta Radio (ARA), TNS-AGB Data Research, Alfacont, GfK Romania, Mercury Research, IMAS, ARBOmedia, netBridgem Cable Direct, International Advertising Association(IAA), Consiliul National al Audiovizualului (CNA), Institutul NAtional de Statistica si Banca Nationala a Romaniei.