Logo-ul JO 2012 nu a trecut proba de design cu manere

Un studiu realizat recent de firma de cercetare YouGov arata ca aproximativ 56% dintre britanici considera ca logo-ul Jocurilor Olimpice de Vara de la Londra din 2012 face ca Marea Britanie "sa arate prosteste". Asta dupa ce scandalul iscat de presa de specialitate si nu numai a pus pe jar organizatorii Olimpiadei, cat si agentia Wolff Ollins, creatoarea logo-ului. In Romania, discutiile s-au purtat pe bloguri de specialitate sau personale, dar pentru a obtine un punct de vedere al industriei, am vorbit cu Marius Ursache si Stefan Liute de la Grapefruit si cu Cristian "Kit" Paul de la Brandient.

Potrivit studiului citat mai sus, 80% dintre britanici considera ca investitia in acest logo este inutila, iar majoritatea vor ca acesta sa fie refacut. Doar 8% dintre persoanele chestionate au declarat ca le place logo-ul, in timp ce 65% dintre acestea au spus ca-l urasc. Logo-ul, la care Wolff Ollins a lucrat aproximativ un an, a starnit atatea discutii, probabil si din cauza faptului ca nu a existat un concurs printre firmele de branding. Daca mai adaugam si faptul ca suma pe care s-a lucrat este de 600 de mii de euro, avem toate premisele pentru un scandal.

Pe langa comentariile asupra modului in care arata logo-ul Olimpiadei din 2012, stirea
cum ca acesta poate provoca atacuri de epilepsie a cazut ca o bomba. Profesorul Graham Harding declara in urma cu ceva timp ca logo-ul nu trebuie aratat sub nici o forma la televizor sau pe site-ul organizatorilor, pentru ca ar putea dauna persoanelor care sufera de epilepsie.

Asociatia Charity Epilepsy Action, la randul ei, spune ca a primit apeluri de la mai multe persoane care au suferit dupa ce au vazut logo-ul animat la televizor. Design Week, The Guardian, BBC, sunt doar cateva dintre cei care au pus la zid logo-ul evenimentului din 2012. Departe de a fi "youth-friendly", asa cum declarau organizatorii Jocurilor Olimpice olandeze, logo-ul a reusit sa aprinda comunitatea de branding si design din lumea intreaga. In Romania, au aparut cateva bloguri pe care s-a comentat inversunat scandalosul logo. Dar pentru a avea o imagine mai clara, am rugat cativa profesionisti din industrie sa comenteze cu privire la "2012".

Cristian "Kit" Paul, Partener Fondator si Creative Director la Brandient spune ca este siderat de raspunsul comunitatii de design, "comunitate pentru care argumentul estetic a devenit criteriul unidimensional de judecata a unui program de branding, ignorand cu incapatanare inovatia in pozitionare, efortul incredibil de a re-racorda Olimpiada la audienta tanara si curajul de a construi un brand capabil sa transfere equity inapoi spre brandul Londra. Wolff Olins reuseste din nou sa gandeasca inafara retetelor, socand o factiune a comunitatii profesionale desprinsa de viata reala, risk-averse si cantonata in normele estetice ale secolului trecut. Noul brand insufla o noua viata intr-un brand mumificat si exclusivist pana la nisare. Avem pentru prima data pentru Jocurile Olimpice un brand popular, cu sare si piper, interactiv, coborat de pe soclu in mijlocul comunitatilor si a suporterilor".

Pe de alta parte, Stefan Liute, Strategy Director la Grapefruit crede ca greseala cea mai mare e aceea ca logo-ul a fost dezvaluit prea devreme, mult inainte sa devina in fapt "cadrul" de care tot vorbesc acum creatorii lui. "Foarte, foarte slab, asta e prima mea impresie. Sarac in stil si concept si nimic de zis in afara de asta. Este o rusine pentru un oras pe care-l consider cel mai bun in ce priveste talentul creativ si bunul gust".

Marius Ursache, Chief Creative Officer -ul Grapefruit spune ca "meritul logoului e ca e altfel, motiv pentru care a si generat o asemenea controversa. Prea ne-am obisnuit cu un anume stil al Olimpiadelor, cu atat mai mult cu cat cea din Atena din 2004 a exploatat mostenirea din antichitate si a utilizat imagini de genul coroanei de lauri sau a unor personaje stilizate cu detalii traditionale. Brandul pe care il propune Wolff Olins e la extrema opusa - modern, plin de energie, trendy, popular. E exuberant, e o expresie a unui eveniment modern, e chiar prea trendy, si de aceea intriga. Insa, din punctul meu de vedere, face un serviciu brandului olimpic, daca intr-acolo vrea sa mearga - sa devina un brand popular, al tuturor".

Am incercat sa aflam de la cei cu care am vorbit cum ar putea fi imbunatatit logo-ul Jocurilor Olimpice. Ce ar face ei pentru, daca ar fi in pozitia de a realiza acest logo. Kit spune ca "fara ca cineva sa fi asistat la toate discutiile clientului cu consultantul sau, fara a avea o solida cunoastere a problemelor pe care compania Wolff Olins a fost mandatata sa le rezolve - e aberant a gandi "imbunatatiri". A propune imbunatatiri presupune o intelegere mai in detaliu a problemei decat cea a consultantului si competente superioare acestuia in strategie si design, lucru greu de imaginat".

Daca Cristian "Kit" Paul spune ca e aberant sa gandesti imbunatatiri unui logo, Marius spune ca acesta ar putea fi imbunatatit la nivel grafic, unde ar fi trebuit "mai multa grija fata de detalii (font, culoare, lizibilitate) si un stil grafic complementar mai eficient si mai vizibil".

Ramane de vazut cum va fi imbunatatit acest logo de catre cei care l-au realizat, si cum va fi facuta uitata petitia de retragere a logo-ului semnata de zeci de mii de oameni. Cu un primar al Londrei care afirma ca agentia care a desenat logo-ul nu ar trebui platita si cu un teren nu tocmai bun, probabil agentia Wolff Ollins va fi mult mai precauta atunci cand va da urmatoarea proba olimpica de desing.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

Andreea Rucareanu
acum 17 ani
nu stiu cat de mult sunt afectati persoanelecare sufera de epilepsie, dar din punctu de vedere al creativitatii si stilului, nu prea mi se pare portivit (ca nu fiu prea aspra)...


Branded


Related