Nu stiu altii cum sint, dar eu imi aduc aminte cu nostalgie aceasta vorba din copilarie sau din Amintiri din copilarie. Se potriveste la fix si acum, mai ales pentru mostrele de lipsa de inspiratie din citeva reclame Toyota.
Spre fericirea mea de rumegator de reclame, aceste executii au parte de expunere foarte mare si le stie toata lumea. Le-a mers deja vorba in tirg. Si foarte bine, pentru ca merita. Ar trebui semnate si de agentie, ca sa nu se faca de rusine numai Toyota.
Cele trei gratii
Prima e deja celebra, dar putin veche. Era, daca ma tine memoria, o masina Toyota, parca Avensis, intre ghilimele. Atunci am zis interesant. Lasam masina sa vorbeasca pentru ea. Cu amendamentul ca vorbea numai cum arata masina, ceea ce nu e nici pe departe singurul factor hotaritor in achizitie. Oricum era simplu si clar. Fara sa straluceasca, gasisera un punct de vedere diferit. Strategic vorbind pare o directie buna. Simplu si clar din primul moment, fara sa incarce nimic in plus.
A doua e si mai celebra, dar si mai subtire. Umple orasul, poate chiar tara, "as we speak". Sint masinile Toyota cu capul in jos. Cu un mesaj la fel de neinspirat, simplist si la mina numarul 0,3. "Ne-am dat peste cap ca sa iti facem o oferta..."
Buna dimineata, fratilor! Trezirea! Lasati jocurile de cuvinte si transcrierea literala a head-ului in imagine. Daca va place gaselnita cu masina intoarsa, macar puneti un headline cinstit.
Iar a treia, stravezie spre invizibila din punct de vedere creativ, e, ca sa folosesc o expresie la fel de celebra si de neinspirata, bomboana de pe coliva. Un barbat legat la gura in fata unei masini Toyota. CE cauta acel barbat legat la gura? E prieten cu fotograful? Era si el in trecere si l-au prins din greseala in fotografie?
Daca lipsea, reclama spunea acelasi lucru, raminea terna si obosita, dar cel putin nu cadea in extrema cealalta, in penibil. Asa iti dai cu palma peste frunte si spui: "Fenomenal. Masinile Toyota vorbesc de la sine, deci au pus un om legat la gura." Cred ca stiti vorba aceea cu datul cu tesla in
Din pacate pentru client, tesla loveste intii Toyota si abia din ricoseu agentia. In fond avem de-a face cu reclame la masini, nu cu reclame la o agentie. Masinile respective trebuie sa se vinda.
PUNEM PARIU CA ECHIPA CARE A FACUT ACESTE RECLAME NU SI LE VA PUNE IN PORTOFOLIU? Si atunci
?
Ideea e clara si e exprimata explicit in aceste reclame. Performantele si aratarea masinii vorbesc de la sine. Nu mai e nevoie de reclame inteligente. Ceea ce nu e niciodata adevarat in cazul unei masini "normale". Poate merge pentru Lamborghini, unde chiar nu mai trebuie sa stii nimic. Dar Toyota? Oricit de mult imi plac masinile Toyota, si imi plac, la fel cum imi placea berea Beck's, sint masini "normale". Elevarea lor la alt nivel e fireasca, dar cu conditia sa fie facuta bine. In acest mod e facuta cu labele de la picioare si cu nisip in loc de lubrifiant.
Bomboana de pe coliva articolului
Nu sint tocmai un expert. Dar macar stiu ca head-ul care explica imaginea taie maioneza. Mai stiu si ca nu trebuie sa ma dau peste cap ca sa spun un lucru simplu. Si excesul de zel, de lipsa de creativitate, sau de lipsa de friu, aterizeaza instantaneu in simplist, in penibil.
Mai bine se dadeau de trei ori peste cap si scoteau o idee buna sau, in cel mai rau caz, ramineau cu reclamele obosite, dar corecte. Ca nu e rusine sa nu faci reclame geniale, dar e mare rusine sa faci reclame de care sa te ascunzi.
Dupa cum se poate observa cu ochiul liber si din exteriorul industriei, in reclamele la masini trebuie sa apara masina. Cit mai mare, cit mai frumos. Ramine, cu alte cuvinte, o treaba de copywriter sa-i traga un head sa-i mearga fulgii. Si se poate. Imi vine acum un exemplu foarte bun, panourile Citroen C3 cu mesajul: "Designerii francezi se gindesc numai la femei." Deci se poate si aici in Romania.
Puteti fi siguri ca si Toyota poarta vina pentru ca a acceptat asemenea reclame. N-as putea spune care sint proportiile "vinei", dar numarul 1 e sigur agentia.
P.S. Ma bucura sa vad ca berea Beck's se misca totusi. Vorbesc aici despre ad-ul pentru Festivalul de Jazz de la Sibiu. Ma intreb daca e facuta aici?
Comentarii