Cum sumarizezi identitatea unui oraș într-un mesaj și un desen? Aceasta a fost provocarea pentru Dragoș Dogaru, participant la Constanța Logo Challenge. Dragoș s-a documentat asiduu, a povestit cu prieteni constănțeni pasionați de istorie și design, a căutat inspirație în heraldică și simboluri interbelice. În opinia lui, un logo de oraș nu este doar un desen frumos, ci trebuie să reflecte identitatea istorică a orașului.
"Elementul acvatic al liniei ondulate regăsit pe drapelul municipiului Constanța a fost linia mea directoare, mi s-a părut un concept de art direction interesant chiar și așa cum era desenat poate puțin stângaci. Stema veche a orașului m-a inspirat în desenarea crestelor valurilor ce însoțesc desenul de linie", spune Dragoș.
Povestim în continuare cu Dragoș Dogaru despre parcursul lui, de la inginerie la design & artă, despre participarea la competiția de design, procesul de creație, întrebările și sursele de inspirație care au stat în spatele logo-ului propus.
Bio pe scurt
Îmi pare bine de revedere, IQads. Ne-am mai întâlnit online acum 9 ani într-un articol pe subiectul design... de la inginerie, art direction la design de produs. Ce repede trec anii, astăzi am 43 :)
Sunt designer de produs şi arte aplicate, din 2024 membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România – filiala design, cu studioul în Bucureşti – oraşul inspiraţiei mele, fiind totodată şi iniţiatorul proiectului #artdecobucharest și coautor al primelor 3 albume de arhitectură pe tematică.
Ca background sunt născut și crescut la Brașov, inginer la bază și designer de produs ca formație. Absolvent al studiilor de inginerie tehnologică și mecanică în România și Danemarca, drumul meu m-a adus la București unde am petrecut ani buni în designul publicitar și la ora actuală pe plan personal îmbin designul de produs și artele aplicate.
Momente care ți-au influențat parcursul
Bună întrebare, hmmm. Un moment / o perioadă a fost în 2003-2004, ca student Erasmus în Horsens Danemarca - o experiență multiculturală cu colegi din zeci de țări și alt nivel al mediului academic. Alt moment cheie a fost reîntoarcerea din Danemarca, când nu am găsit un job ca absolvent de inginerie și m-am îndreptat către București în publicitate.
Descoperirea patrimoniului Modernist și Art Deco al Bucureștiului cu bicicleta mea - primită cadou în 2011 a devenit leitmotivul abordării mele în designul grafic, textil și de produs. Prima mea selecție la Paris Design Week Factory în 2017 și acceptarea în 2024 a dosarului meu de candidatură în Uniunea Artiștilor Plastici ar fi momente de notat de asemenea.
Când a început să te intereseze domeniul creativ
Mă bucur să cred că dintotdeauna, dar realist nu am avut un mentor care să îmi îndrepte pașii, tot ce am făcut a fost prin forțele proprii și pas cu pas. Prin 2011 am început să lucrez la primul meu produs de design, eram senior designer pe packaging la firma unui arhitect - poate contextul m-a inspirat. Desenam frumos și când eram în gimnaziu, demontam cam orice îmi pica în mână so, cred că am avut în mine această atracție către creație și design.
Contextul care a schimbat perspectiva
Cum spuneam și mai sus reîntoarcerea mea în țară după 3 semestre de student în Horsens la Vitus Bering Denmark - University College și tot acolo ulterior 6 luni de încercare ca profesor de 26 de ani, m-au determinat să aleg să vin în țară și mi-am propus să fac ceva aici și să aduc un plus de valoare.
Începutul în design
De prin anul doi de facultate am lucrat în producție publicitară ca designer grafic, și la master la fel, ulterior în publicitate ca art director și senior graphic designer. Și acum suntem aici 25 de ani mai târziu, tot pe design, dar începutul... o perioadă solicitantă, ca student și angajat, dar frumos. Și designul meu era în CorelDraw prin anii 2000.
Cum și de unde ai învățat
Din toate experiențele mele, din greșeli, de la oamenii întâlniți, din mediul urban. Sunt autodidact, curios și deschis la nou.
Participarea la Constanța Logo Challenge
Poate suna amuzant, dar pentru că Mamaia. Stațiunea mea favorită încă de la începutul liceului pe care am tot revizitat-o în evoluția sa. Am și participat la concursul pentru rebrandingul stațiunii cu 2 înscrieri. Poate de aceea am decis să propun abordarea mea și pentru Constanța, orașul din care face parte stațiunea, un port cu un mozaic cultural interesant, pe care îmi doresc să îl explorez mai mult decât ca un punct de oprire către litoral.
Procesul de creație
Discuții cu prieteni constănțeni pasionați de istorie și design, documentare în paralel, heraldica și simboluri interbelice, istoricul milenar al acestui port.
Punctul de plecare
Elementul acvatic al liniei ondulate regăsit pe drapelul municipiului Constanța a fost linia mea directoare, mi s-a părut un concept de art direction interesant chiar și așa cum era desenat poate puțin stângaci. Stema veche a orașului m-a inspirat în desenarea crestelor valurilor ce însoțesc desenul de linie.
Surse de inspirație
Denumirea latină a Constanței, Tomis Constantiana, stema veche a orașului păstrată pe zidul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie, drapelul actual al orașului, feroneria monumentală a ferestrei fațadei Cazinoului.
Cea mai grea parte
Alegerea este grea, multe opțiuni (câteva și în captura de pe ecranul meu), multe simboluri, ce alegi să reprezinți? Am decis să propun prin "Orașul răsărit din mare" o abordare mai abstractă: o reinterpretare a unor elemente heralidice într-o cheie grafică Art Nouveau onorând istoria milenară a portului grecesc Tomis și denumirea latină Tomis Constantina cu referire totodată și la istoria de colonie genoveză a acestui oraș. Sloganul și desenul evocă relevanța istorică de port la Marea Neagră a Constanței printr-o reprezentare a unor elemente de inspirație nautică, cu linia ondulată și spirala ca elemente directoare.
Astfel, ansamblul poate fi interpretat vizual și – în mod similar cu Cazinoul și fereastra sa monumentală – un capitel de coloană ionică care se ivește dintre valuri cu 2 delfini/pești regăsiți și pe blazonul de pe drapelul orașului. În aceeași măsură desenul poate evoca și o reprezentare a unei corăbii genoveze și denumirea latină a orașului, de aici reprezentarea simplificată a crucii pe centrul velei regăsită și în imaginea Sfântului Constantin de pe drapelul Constanței.
Provocările unui logo de oraș
Cum sumarizezi identitatea unui oraș într-un mesaj și un desen? Este un oraș nou, este un port, o stațiune pe litoral sau un depozitar al unui patrimoniu milenar? Provocarea pe care o văd este de a reflecta simbolistic identitatea istorică a orașului nu numai a desena frumos.
Ce presupune special un astfel de logo
O legătură intrinsecă la identitatea orașului, un simbol (simboluri) a ceea ce poate fi reprezentativ pentru oraș. În cazul de față avem valuri - le vizităm iarna pentru că sunt magnifice la Constanța, vasul genovez simbolizat de cruce și velă pentru o perioadă fastă de dezvoltare a orașului și reprezentarea capitelului ordinului ionic pentru legătura cu fondatorii portului Tomis. Și Răsăritul ca simbol textual pentru că cine nu își dorește să vadă răsăritul pe litoralul nostru (am fost de zeci de ori la Mamaia și Constanța dar nu l-am nimerit încă).
Sensibilități de care ai ținut cont
Poate a fost un pariu, sper unul bun, crucea simbolizată în identitatea propusă de mine pentru Constanța, dincolo de celelalte simbolistici poate abstracte - trunchiul capitelului ionic are de exemplu curburi sugerând pe cele ale Cazinoului și cele 5 ferestre de la baza vitraliului fațadei. Crucea în schimb se află pe drapel în 3 ipostaze, m-am gândit să onorez istoria acestui oraș întâi de toate și să aducem în prezent elementele heraldice clasice.
Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța
Plăcinta dobrogeană genială pe care o mâncam când coboram din tren, sau când plecam spre Brașov luam 2, sandwich.
Cum ai descrie orașul într-o propoziție
Orașul port de la Răsăritul Europei, un mozaic cultural cu o istorie milenară.
Relația ta cu orașul
Suntem doi călători care nu stau de vorbă destul de mult, eu fug către Mamaia și Constanța mă întâmpină nu foarte prietenos. Aș vrea să ajut în acest demers, am prieteni care sunt de aici și mi-au spus poveștile orașului și prin prietenia lor încep să îndrăgesc orașul.
Ce îți place cel mai mult aici
Proximitatea litoralului, portul Tomis, plăcinta dobrogeană, în dreapta gării cum pleci, nu știu dacă mai este.
Harta personală
Hmmm, Gara cu vaporul din fața ei, patrimoniul arhitectural al lui Horia Goldstein Maicu pe Art Deco, portul turistic superb, farul genovez și zona istorică. Și Mamaia, cartierul de la litoral. Cam așa.
Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.
TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.