[Newsletter Collection] Mădălina & Adrian Mihălțianu: Esența Revistei Pressei este să dea zgomotul la o parte. Sunt foarte multe non-știri care ne invadează mintea în fiecare dimineață

[Newsletter Collection] Mădălina & Adrian Mihălțianu: Esența Revistei Pressei este să dea zgomotul la o parte. Sunt foarte multe non-știri care ne invadează mintea în fiecare dimineață

Newsletterul Revista Pressei este scris de Mădălina Mihălțianu și Adrian Mihălțianu care se asigură că trimit un text documentat din mai multe surse de încredere și că își înfrânează pornirile jurnalistice de a-l transforma în ceva greu de citit. Simplitatea și minimalismul sunt esențiale în ziua de astăzi, chiar dacă uneori se pierd știri și articole care meritau să ajungă la cititori, spun ei. Dincolo de faptul că este un instrument de informare, newsletterul scris de Adrian și Mădălina ajută la înțelegerea realității. În plus, vine și cu inspirație din domenii diverse.

"Avem zile cu subiecte grele, care țin prima pagină pe toate site-urile, dar cititorii preferă să dea click cu sutele pe articole despre cum să aibă o viață mai bună, pe articole despre știință sau pe povești inspiraționale, nu pe știri. Am învățat că ce considerăm noi agendă publică nu e neapărat aceeași cu cea reală", spun ei.

În continuare, cu Mădălina & Adrian Mihălțianu despre Revista Pressei, newsletterul PressOne, care este trimis abonaților în fiecare zi a saptămânii, cu știri și articole de actualitate.

 

Oamenii din spatele newsletterului PressOne

Adrian & Mădălina: Facem o echipă de 25 de ani – suntem atât un cuplu normal, ca oricare altul, dar și doi oameni care muncesc împreună de foarte multă vreme, atât pentru site-urile proprii (am ținut timp de peste un deceniu două site-uri de recenzii de mașini și de călătorii), cât și pentru proiecte create împreună cu echipe mici sau mari.

Știm, așadar, să muncim atât pe cont propriu, cât și ca parte a unor echipe, iar de cinci ani suntem împreună cu echipa PressOne, cu care lucrăm de la distanță, pentru că între timp ne-am mutat din România.

 

Pasiunea pentru scris

Adrian: Eu scriu de când mă știu, chiar și în cei opt ani în care am lucrat în multinaționale de IT, timp în care am pregătit primul meu roman de science fiction. Apoi a urmat al doilea volum, dar între timp am scris atât despre tehnologie, cât și despre subiecte care țin de politică și evenimentele la zi, pentru România Liberă, Gândul, Ziarul Financiar și alte publicații asemenea.

Mădălina: Am ținut timp de peste un deceniu un site de călătorii, apoi am coordonat mai multe proiecte editoriale pe teme medicale, mai mereu din poziția de editor, de coordonator, de om care pune laolaltă informație diversă și o face cât mai ușor accesibilă.

 

Ingredientele unui newsletter bun

Mădălina: Sunt mai multe feluri de newslettere. Unele dau toată informația în calupuri ușor de digerat, altele intră în profunzime pe anumite teme, iar altele acționează ca un agregator de informație de calitate și trimit cititorii către sursele originale. Important este să fie ușor de citit și de înțeles, să nu se lungească și să nu obosească cititorii cu prea multă informație. Să rămâi cu ceva după ce l-ai citit.

 

Ideea newsletterului pe care îl scrieți

Adrian: Newsletterul Revista Pressei a fost creat inițial de Alex Enășescu, care ține acum newsletterul local Iașul nostru. Este un joc de cuvinte între o revistă a presei și PressOne, iar scopul său inițial a fost să livreze un mănunchi de articole descrise minimalist, să-i îndemne pe cititori să intre pe respectivele site-uri și să citească acolo informația, pentru că selecția a fost mereu făcută să includă analize, opinii, explicații, iar nu doar știri. Acesta este fundamentul Revistei Pressei chiar și azi.

Am adăugat acestui newsletter din zilele săptămânii alte două newslettere – unul de sâmbătă, plin de recomandări culturale și de divertisment, și unul de duminică, ținut de Bianca Oanea, plin de recomandări pentru o viață mai bună.

În timpul săptămânii, Mădălina face selecția de știri și de articole, eu vin la final, cu editarea. Newsletterul de sâmbătă e realizat integral de mine – uneori și de Mălina Gîndu.

 

Ce aduceți cititorilor

Mădălina: Esența Revistei Pressei este să dea zgomotul la o parte. Sunt foarte multe non-știri care ne invadează mintea în fiecare dimineață. Noi încercăm să selectăm doar acele articole care ajută să înțelegi mai bine realitatea, să înveți ceva sau chiar să te inspire. Deci nu e doar o unealtă de informare, ci și una care să-ți facă ziua mai bună.

 

Comunitatea strânsă în jurul Revistei Pressei

Adrian: Avem acum 9360 de abonați, echilibrat împărțiți pe sexe, interesați în primul rând de informație prezentată concis, dar și de articolele cele mai bune din presa de calitate din România.

 

Direcțiile editoriale

Mădălina: Eu fac selecția principală de știri și articole. Scopul este să oferim o perspectivă cât mai rapidă și mai concretă asupra ultimelor evenimente. În fiecare newsletter avem și articole din PressOne, dar încercăm să facem o selecție cât mai echilibrată, mai diversă, să nu plictisim cititorii cu aceleași și aceleași surse.

 

Procesul de creație

Mădălina: La o primă vedere, noi creăm doar o listă de articole: 2 știri principale, 1 material în profunzime, 10 știri secundare, un video și un citat al zilei. Dar asta presupune o trecere în revistă de câteva ore a întregii prese de calitate din România și o selecție a evenimentelor principale, urmate de articole care oferă context sau intră în alte teme, să zicem secundare, dar foarte importante pentru ce s-a întâmplat în ziua respectivă. Cel mai consumator de timp este să încerci să vezi mai multe puncte de vedere diferite asupra aceluiași subiect, din cel puțin 7-8 surse diferite, până alegi unul sau două dintre ele.

Adrian: Și alegerea video-ului zilnic consumă foarte mult timp, uneori peste o oră. Pentru că vrem să fie unul de impact, nu neapărat legat de știrile principale, dar pertinent. Sunt zile în care căutăm printre zeci de clipuri de la marile agenții de presă internaționale și aproape că nu găsim nimic în afară de catastrofele obișnuite. Sunt altele în care subiectul se impune imediat.

 

De unde luați informațiile

Mădălina: În Revista Pressei includem doar linkuri de la presa de calitate, care respectă anumite standarde. Vorbim aici de presa independentă (Recorder, Context, Rise Project, Public Record, Snoop, Veridica, Curs de Guvernare, Misreport etc.), cât și de presa „mare”, dar cu standarde ridicate de calitate (Hotnews, News.ro, G4Media, Spotmedia, Europa Liberă, Deutsche Welle, RFI etc). Includem atât site-uri de presă de business, cât și site-uri care au materiale legate de știință și tehnologie. Practic e o trecere în revistă a tot ce apare mai bun și mai interesant de citit în ziua respectivă.

 

Impactul primelor newslettere

Adrian: Newsletterul PressOne a crescut organic, dar a avut și salturi atunci când a fost recomandat de alte newslettere, iar publicul care s-a abonat a rămas, în mare parte, alături de noi. Aș vrea să fie mult mai cunoscut decât este acum, pentru că rata de deschidere și rata de reținere a abonaților sunt foarte mari, ceea ce înseamnă că facem, totuși, o muncă destul de bună.

 

Cum este acum

Adrian: Față de aspectul minimalist preluat de la Alex Enășescu, am adăugat mai multă informație, dar suntem atenți să nu îl lungim prea mult, altminteri am rata exact scopul newsletterului. Nu vrem să fim provocatori, vrem doar să fim cât mai pragmatici în selecția de informație și să adăugăm un strop de inspirație sau de umor (furnizat, de obicei, de citatul zilei).

 

Cifrele

Adrian: Avem 9360 de abonați, rată de deschidere de 50%, rată de click medie de 16.5%, practic suntem peste medie la toți indicatorii, i-am păstrat în aceleași coordonate deși numărul de abonați s-a dublat în trei ani. Aș visa să ajung cât mai repede la 10.000 de abonați și să ne păstrăm aceiași KPI și la 20.000 de abonați.

 

Un lucru pe care l-ați constatat odată cu începerea newsletterului

Mădălina: Că nu mai am seri libere? Glumesc (pe jumătate). Ne surprind deseori care sunt articolele cele mai citite de către cititori. Avem zile cu subiecte grele, care țin prima pagină pe toate site-urile, dar cititorii preferă să dea click cu sutele pe articole despre cum să aibă o viață mai bună, pe articole despre știință sau pe povești inspiraționale, nu pe știri. Am învățat mult că ce considerăm noi agendă publică nu e neapărat aceeași cu cea reală.

 

Ce te interesează cel mai mult în rolul de editor de newsletter

Adrian: Mă interesează să țin mereu în frâu mania noastră de jurnaliști de a adăuga alte și alte informații, alte și alte articole care dezbat diverse fațete ale unui eveniment sau al unei știri. Practic, să nu transformăm acest newsletter în ceva prea greu de digerat, în ceva care sperie și obosește. Simplitatea și minimalismul sunt esențiale în ziua de astăzi, chiar dacă uneori poate se pierd știri și articole care meritau să fie citite.

 

Textele cu cel mai mare impact

Adrian: Cum spunea și Mădălina, deseori cele mai citite texte nu au legătură cu știrile principale, ci cu povești să le zicem secundare, dar importante. Nu trăim doar din politică și scandaluri sau catastrofe, trăim și din lucrurile care ne inspiră, care ne dau context, care analizează ce s-a întâmplat și așa mai departe. Este, poate, o caracteristică a newsletterului Revista Pressei, că nu e concentrat doar pe chestii care te încrâncenează, ci îți mai și luminează ziua.

 

Cum vă asigurați că newletterul nu trece neobservat în inboxul abonaților tăi

Adrian: Titlul newsletterului poate influența cu 4-7 puncte procentuale rata de deschidere. E vital să stau și să aleg un titlu cât mai interesant, dar fără clickbait. Atunci când nu-mi bat capul prea mult cu asta, se vede în rata mai mică de deschidere. E vitală și promovarea pe canalele de social media, iar aici Mălina Gîndu și Lavinia Niță mă ajută foarte mult, pentru că ajută să avem noi abonați și să ne extindem reach-ul.

 

Colecția voastră de newsletter

Mădălina & Adrian: Civilization, de Victor Kapra, News & Spice de Bianca Oanea, Cronicile de la News.ro, Panorama, Recomandata S9, Patru Pereți ai lui Daniel Popescu, Savantgarde, Misreport, Autocritica, dar și newsletterele Axios, NYT și ale marilor publicații de limbă engleză. Fiecare oferă câte un crâmpei de informație – fie generală, fie specializată – care ne ajută să avem o imagine mai clară asupra realității.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related