Despre product management în Innovation Labs. În culisele ediției din 2024 a Innovation Labs

Despre product management în Innovation Labs. În culisele ediției din 2024 a Innovation Labs

Ediția din 2024 s-a remarcat nu doar prin inovațiile aduse, ci și prin colaborarea strânsă cu alumni și partenerii programului.

În cei 12 ani de existență, Innovation Labs a influențat o generație de antreprenori și a contribuit la consolidarea ecosistemului românesc de start-up. Aceste realizări sunt rezultatul dorinței și perseverenței unei echipe ce și-a propus să creeze o cultură antreprenorială orientată spre produs și să întărească educația antreprenorială în România.

Pe lângă efortul echipei de organizare, și cel al membrilor comunității este esențial. Invităm persoanele și companiile care activează în domeniile IT&C, business, product și nu numai să se alăture ediției 2025 a Innovation Labs! Cei pasionați de susținerea ecosistemului românesc de inovare pot contribui în diverse roluri: mentori, sponsori, fondatori, parteneri sau ambasadori. Pentru a vă implica, accesați formularul disponibil și descoperiți oportunitățile prin care puteți face parte din comunitatea noastră dinamică, alături de profesioniști din domeniul IT&C și business, investitori și antreprenori care împărtășesc aceeași viziune.

Ce are în plan Innovation Labs pentru 2025? Ediția de anul viitor a programului își propune să ofere un conținut teoretic uniformizat în toate cele patru centre de program. Materialele teoretice, realizate și prezentate de Flavia Husar, Co-founder & Chief Innovation Officer, și Ana Spătaru, Head of Process Excellence, în cadrul workshopurilor din București de anul acesta, vor fi actualizate, urmând să fie prezentate și în centrele din Cluj, Iași și Timișoara. Modulele teoretice pre-înregistrate vor fi înlocuite cu un traseu de învățare gamificat ce va permite mai multă flexibilitate echipelor în procesul de învățare.

O altă inițiativă pentru 2025 se referă la creșterea numărului de Bootcamp-uri, oferind noțiunile teoretice legate de customer discovery și validare mai rapid, permițând echipelor să avanseze într-un ritm accelerat lucrul la produsul lor. În plus, Innovation Labs 2025 își propune să creeze, în premieră, noi evenimente centrate pe product management, care să vină în sprijinul restului de 70% din participanții înscriși la Hackathoanele naționale, care nu se califică în perioada de mentorat din martie-mai.

Totodată, pentru 2025, vor fi aduse sub lumina reflectoarelor și progresele înregistrate de echipe alumni ale programului, prin organizarea unor evenimente de networking dedicate lor și partenerilor programului care au creat valoare pe termen lung în susținerea educației antreprenoriale.

Schimbările propuse pentru ediția viitoare se bazează pe lecțiile învățate din curricula pilotată în 2024 la București. Noul format de workshop, lansarea Bootcamp-ului și soluțiile pentru participanții necalificați după Hackathon, dar și pentru alumni, sunt doar câteva dintre concluziile Innovation Labs 2024. Dar ce a făcut ca ultima ediție să fie specială față de cele anterioare și cum s-a desfășurat aceasta?

Pentru început, primul eveniment din ediția 2024 a fost așa-numitul Orientation Event, unde echipele intrate în program au aflat care sunt primii pași în călătoria Innovation Labs, ce resurse vor avea la dispoziție, dar și ce așteptări există privind evoluția lor. Pentru centrul de program București, Orientation Event a fost organizat atât online, pentru echipele din orașe precum Brașov, Sibiu sau Constanța, cât și fizic în București, oferind echipelor ocazia de a se conecta cu membrii echipei organizatoare și de a interacționa cu ceilalți participanți și mentori.

Pentru următoarele 10 săptămâni, echipele admise au participat săptămânal la diverse activități cu scopul de a-i ajuta în dezvoltarea produsului. Printre acestea se numără workshop-uri, inclusiv sesiuni de mentorat; sesiuni de tip prezentări sau panel, cu experți din diverse domenii – așa-numitele „Unplugged Talks” – dar și evenimente speciale, precum Bootcamp-urile.

Workshopurile sunt unele din activitățile de bază ale programului, implicând și echipe participante atât offline, cât și online. Pentru programul din București, structura workshop-urilor a fost actualizată, incluzând o sesiune teoretică de 45 de minute pe teme specifice, legate de noțiuni fundamentale pentru startup-uri tech, urmată de câte trei sesiuni de mentorat 1:1, de câte jumătate de oră, adaptate la nevoile fiecărui startup. Pe parcursul workshopurilor săptămânale, participanții au explorat teme precum UX & Customer Discovery, Analiza Competiției, Modele de Business, Definirea strategiilor de vânzări și Pregătirea prezentării, precum și workshop-uri opționale, cum a fost cel de explicare al Term Sheet-ului în cazul unei investiții.

În cadrul sesiunilor de mentorat 1:1, echipele au avut ocazia să primească feedback de la câte trei mentori diferiți, să aprofundeze conceptele teoretice prezentate și să vadă cum pot fi aplicate aceste noțiuni în evoluția produsului lor. Spre deosebire de edițiile anterioare, ediția din București din 2024 a oferit echipelor oportunitatea de a primi feedback încă din stadiile incipiente de dezvoltare, facilitând astfel validarea rapidă a ideilor cu ajutorul experților din industrie.

Pentru a încuraja și mai mult progresul echipelor, au fost introduse livrabile obligatorii, reprezentând „teme” de pregătit de către fiecare echipă în funcție de punctul în care se afla cu evoluția produsului lor. Livrabilele s-au bazat pe noțiunile din sesiunile teoretice și au evoluat în complexitate pe măsură ce programul progresa. Livrabilele au inclus interviuri cu potențiali utilizatori, analiza competitorilor și definirea modelului de business, oferind echipelor repere clare și relevante pentru dezvoltarea produselor.

Un alt element care a beneficiat de o actualizare semnificativă în 2024 sunt fostele Tech Talks, rebranduite ca Unplugged Talks. Cele 20 de sesiuni teoretice, câte două în fiecare săptămână, s-au desfășurat sub formă de paneluri sau keynotes, fiind deschise tuturor participanților programului la nivel național prin posibilitatea de participare fizică sau online. Invitații au fost din rândul stakeholderilor din ecosistemul de antreprenoriat tehnic, incluzând fondatori de startup-uri, reprezentanți ai partenerilor de business ai programului, investitori, cadre didactice și jurnaliști. Ele au abordat aspecte esențiale care țin de ciclul de viață al startup-urilor și de întregul ecosistem de antreprenoriat tehnic din România. Majoritatea acestor sesiuni sunt în prezent disponibile online publicului general și oferă o sursă de documentare și inspirație pentru toți cei interesați.

În această ediție a programului a fost introdus și un format nou de lucru pentru echipe: Bootcamp-ul, caracterizat prin sesiuni intensive de teorie, lucru în echipă și mentorat. Spre deosebire de workshopurile săptămânale care permiteau și participarea online, Bootcamp-urile au solicitat prezența fizică a tuturor echipelor pentru un weekend intens de învățare și mentorat.

Bootcamp-uri au fost organizate în centrele din București (incluzând echipe din București, Brașov, Sibiu și Constanța), Iași (având echipe din Iași și din Suceava) și Timișoara (cu echipe din Timișoara și Oradea). Deși formatul a fost solicitant, feedback-ul primit din partea echipelor la finalul programului a fost foarte bun, în special din partea echipelor care au participat online în restul programului și au apreciat oportunitatea de a fi prezente fizic pentru această experiență de învățare.

Ediția din 2024 s-a remarcat nu doar prin inovațiile aduse, ci și prin colaborarea strânsă cu alumni și partenerii programului. Astfel, echipele participante în cele patru centre naționale în programul de mentorat de 10 săptămâni au beneficiat de sprijinul partenerilor strategici: Romanian – American Foundation, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București și Early Game Ventures, de sprijinul partenerilor naționali: BRD – Groupe Société Générale, Orange România, AROBS Transilvania Software, Eviden, UiPath și Stripe Romania, și al partenerilor locali ai programului: Adobe Romania, Keysight Technologies, NXP Semiconductors Romania, Carrefour România, Eximprod Grup, PSS Prosoft Solutions, Arctic Stream, Ortec, PentestTools și Genezio în București; Linnify și Wolfpack Digital în Cluj-Napoca; Haufe Group Romania și Growceanu în Timișoara.

Totodată, Orange România, UiPath, Adobe Romania și Ortec în București, Linnify și Wolfpack Digital în Cluj, și Haufe Group Romania în Timișoara au oferit resursele și locațiile necesare pentru desfășurarea unor evenimente. În mod special, UiPath, Early Game Ventures, Wolfpack Digital și Linnify au contribuit la experiențele de creștere ale echipelor, organizând workshopuri în cadrul Innovation Labs.

Se spune că este nevoie de o comunitate întreagă pentru a crește un copil, iar pentru a crește un startup este nevoie de un întreg ecosistem. Pe lângă partenerii programului, toți cei care s-au implicat activ ca mentori, jurați sau speakeri și-au demonstrat sprijinul constant pentru misiunea Innovation Labs de a dezvolta antreprenoriatul tech din România. Este apreciată în mod deosebit implicarea, ca mentori, a peste 250 de profesioniști, din diverse arii ale ecosistemului antreprenorial și de tehnologie, care au susținut echipele la nivel național. O parte dintre ei s-au alăturat programului în urma Open Call-ului pentru mentori din comunitate lansat de organizatorii Innovation Labs. Cu toții și-au adus o contribuție valoroasă la sprijinirea echipelor participante pentru a lansa un MVP.

Referindu-ne la parteneriatele esențiale și la succesul ediției din 2024, este clar și impactul noului parteneriat strategic pe termen lung cu Early Game Ventures (EGV). Pe lângă cei €500.000 disponibili la fiecare ediție a Innovation Labs pentru investiții, membrii EGV s-au implicat activ de-a lungul întregii ediții, oferind sprijin permanent. Una dintre concluziile acestei ediții a fost că nivelul de educație privind investițiile este foarte scăzut în rândul echipelor, deschizând provocarea de a pune mai mult accent pe acest aspect în edițiile viitoare. Astfel, startup-urile din program vor fi mai bine pregătite pentru a înțelege condițiile unei investiției, dar și care sunt celelalte opțiuni de finanțare.

Fiind un program de anvergură, realizat prin colaborarea a patru ONG-uri partenere din orașe diferite, este firesc să existe diferențe între centrele de program și provocări organizatorice. Acestea includ, printre altele: sustenabilitatea fiecărui centru, recrutarea de echipe și colaborarea cu partenerii programului, precum și organizarea efectivă a evenimentelor. În ediția 2024 au existat unele aspecte care au necesitat îmbunătățiri și care au fost abordate în cadrul workshopurilor interne ale echipelor de organizare, soluțiile fiind deja identificate și reținute pentru edițiile viitoare.

Impactul schimbărilor introduse în ediția din 2024 a fost analizat și pe baza feedback-ului colectat de la participanți, atât pe parcursul programului, cât și la finalul acestuia. Rezultatele obținute arată că schimbările implementate în centrul din București au fost bine primite de echipe. Măsurând opinia participanților privind workshopurile și sesiunile de mentorat din zona curriculară, scorul NPS este mai mare de 9 pentru ambele, ceea ce confirmă valoarea noii programe. Pe lângă feedbackul participanților, cel venit din partea partenerilor și a celor implicați ca mentori, jurați sau speakeri este esențial pentru a contura edițiile viitoare și a le face cât mai atractive și valoroase.

Innovation Labs 2024 a fost o ediție de referință a programului de pre-accelerare cu mai mult de un deceniu de activitate. Prin sprijinul oferit în identificarea unor idei viabile de startup-uri, prin atenția acordată relațiilor cu partenerii și asigurarea unui return on investment pe termen lung, prin parteneriatul cu un fond de investiții și prin actualizarea curriculei educaționale, ediția 2024 a pus bazele unor ediții viitoare și mai reușite. Acestea vor aduce valoare sporită atât participanților, cât și tuturor celorlalți actori implicați, contribuind la misiunea de a sprijini antreprenoriatul tehnic din România.

Innovation Labs este cel mai longeviv program de educație antreprenorială de tip pre-accelerator, cu tradiție universitară și amprentă națională, dedicat startup-urilor de tehnologie. Cu o istorie impresionantă de 12 ani, acest program a reușit să formeze și să inspire o întreagă generație de tineri antreprenori. Cu un accent deosebit pe educația și susținerea tinerilor inovatori, Innovation Labs a devenit o sursă de energie și o platformă de lansare pentru numeroase startup-uri de succes. 

Plecând de la o viziune simplă și curajoasă, Innovation Labs a crescut și s-a dezvoltat într-o comunitate dinamică și plină de viață, în care se întâlnesc pasionați și profesioniști din diverse domenii. Cu fiecare ediție, programul vine în prim-plan nu doar cu idei și inovații, ci și cu oameni deosebiți care aduc mai aproape viitorul tehnologiei și antreprenoriatului românesc. 

Într-o perioadă de 12 ani, aproximativ 5.200 de participanți individuali și peste 1.750 de echipe s-au implicat în Hackathoanele naționale Innovation Labs, din care 688 de echipe au beneficiat de mentorat și susținere din partea partenerilor programului și a reprezentanților ecosistemului de start-up-uri de tehnologie. Dintre acestea, 221 de echipe au avut onoarea de a urca pe scena Demo Day. Innovation Labs se bucură de contribuția la succesul a peste 60 de startup-uri tehnice, a căror valoare totală se ridică la aproape 200 de milioane de Euro.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related