Printre schimbări tehnologice și tulburări politice și sociale, nu ne rămâne decât să ne păstrăm optimismul, crede Mirabela Manea, New Business Director Saatchi & Saatchi Romania. 2024 ne-a învârtit ca un carusel defect, iar 2025 pare că va continua scenariul. Ce putem face? Să ieșim din zona familiară și să înțelegem mai bine realitatea din jur. Să fim atenți atât la noua lume pe care o deschide AI, cât și la cea din offline.
"Observ o preocupare constantă de a fi mereu up to date cu ce se întâmplă în lume și în peisajul local și de a avea o reacție. Asta facem și noi în agenție, mai presus de a fi creativi, ne propunem să facem campanii cu meaning, actuale, care să pună pe masă soluții reale, de impact, pentru clienții noștri", spune Mirabela.
Cum a fost 2024, care sunt factorii care influențează industria, ce se întrevede în 2025, despre trenduri și obiceiuri de consum, dar și despre speranță, povestește Mirabela Manea în rândurile de mai jos.
Ce titlu de film ai da anului acesta
Anul ăsta a fost ca un rollercoaster și pare că nu se potolește nici acum, pe final.
Așa că sunt între „Opriți planeta, vreau să cobor” și „Speranța moare ultima” :)
Cum a fost 2024 pentru tine
Am avut un an cu foarte multe surprize, unele plăcute, altele greu de imaginat și de trăit. Overall, simt că am învățat foarte multe și sunt recunoscătoare pentru oamenii pe care îi am alături, familie, prieteni, colegi - toți oameni de nădejde, în aceste vremuri surprinzătoare.
Proiecte importante
În cadrul agenției, am preluat responsabilitățile pe zona de new business, care a fost destul de activă anul acesta și mă bucur că avem un procent foarte bun de pitch wins și niște premise optimiste pentru anul viitor.
Iar în plan personal, am început un rol de cadru didactic asociat la Facultatea de Litere, Masteratul de Consultanță și Expertiză în Publicitate, rol pe care l-am îmbrățișat cu mult entuziasm, pentru că mă aduce mai aproape de noua generație de publicitari.
Bilanțul agenției
Închei anul 2024 cu sentimentul că, deși a fost un an extrem de greu pentru noi, ca agenție, prin pierderea lui Bogdan Costin, Creative Director-ul nostru, am devenit o echipă și mai unită, și mai puternică. Zic „și mai” pentru că noi eram și înainte o echipă unită și puternică, însă în fața unui astfel de moment, am devenit și mai și.
Mulți colegi de industrie ne spun că, din exterior, agenția noastră pare foarte bine sudată, primim constant feedback de la clienți care ne felicită pentru chimia pe care o avem noi intern, ca echipă. Pot să confirm acum, oficial, că așa se simte și din interior. Iar asta este una dintre satisfacțiile noastre, cea mai importantă, poate.
Rezultatul acestui teamwork real este titlul Agency of the Year obținut recent la Internetics, care ne bucură și ne onorează, în același timp.
Factori care influențează industria
Desigur, AI-ul. Și probabil că acesta va fi răspunsul și anul viitor. Deja am început să eficientizăm și optimizăm, prin tool-uri de AI, procese time consuming, astfel încât să ne putem concentra pe soluții cu adevărat creative și insightful, pe care AI-ul nu le poate genera acum nici prin cele mai rafinate prompt-uri.
Trenduri
Observ o preocupare constantă de a fi mereu up to date cu ce se întâmplă în lume și în peisajul local și de a avea o reacție. Asta facem și noi în agenție, mai presus de a fi creativi, ne propunem să facem campanii cu meaning, actuale, care să pună pe masă soluții reale, de impact, pentru clienții noștri.
Obiceiurile de consum
Pe de o parte, cred că s-au schimbat obiceiurile de consum de canale media, mai degrabă. Vedem ce amploare a luat TikTok-ul în ultima perioadă și ce efecte a avut acest lucru.
Pe de altă parte, vedem cum răbdarea și attention span-ul userilor scad din ce în ce mai mult și ne străduim să facem ad-uri cu un stopping power cât mai mare.
În mod paradoxal, observ și o creștere a interesului pentru conținutul de tip long form – podcasturi, live-uri pe Twitch etc.
Și aș mai menționa ceva: preferința userilor pentru autenticitate, motiv pentru care micro și nano influencerii sunt mult mai credibili și mai agreați de public.
Cea mai cea campanie din 2024
M-a impresionat campania DoorDash pentru SuperBowl: DoorDash All The Ads. Mi-amintesc că am zis atunci când am văzut case-ul că nu se poate așa ceva :) Nu numai că a reușit să capteze atenția oamenilor în pauzele Superbowl, dar a reușit chiar să deturneze atenția de pe meci spre activarea lor real time, livrând într-un mod foarte natural mesajul de brand.
Alegeri, crize politice și economice, schimbări sociale. Cum vezi tu lumea din jur?
Cred că suntem cu toții puțin confuzi, în urma evenimentelor politice din ultima vreme, evenimente care influențează în mod direct atât mediul economic, cât și industria noastră. Ca oameni de comunicare, lecția pe care trebuie să ne-o luăm din realitatea cu care ne confruntăm astăzi este să fim un pic mai atenți la cei din jurul nostru și să încercăm să ieșim mai des din confortabila noastră bulă, pentru a avea o imagine de ansamblu cât mai reală.
Temeri & speranțe
În general, sunt destul de optimistă și îmi place să văd jumătatea plină a paharului. Așadar, uitându-mă la colegii noștri interni, veniți la noi în echipă prin programul SOBI (School of Big Ideas), sunt încrezătoare că totul va fi bine :) Vin din spate niște oameni tineri, responsabili, puși pe treabă, parcă mai maturi și care știu destul de bine ce vor versus cum era generația mea la vârsta lor.
Lecții pe care le iei cu tine din 2024
Atât pe plan personal, cât și profesional, mi s-a reconfirmat lecția că e foarte important să ai lângă tine oameni pe care te poți baza – prieteni, colegi de la care poți învăța, care te susțin, de la care te poți îmbogăți sufletește.
Pe plan profesional aș mai adăuga ce le-a spus la un moment dat Bogdan (n. red. Costin) internilor SOBI, proaspăt ajunși la noi în agenție: Mențineți-vă mintea deschisă tot timpul. Mereu învățați ceva, adică fiți într-un learning mode tot timpul. Și asta vă va face meseria asta foarte frumoasă.
Ce impresie și-ar face un extraterestru despre România dacă ar vedea doar reclamele
Că, probabil, ne hrănim cu medicamente, judecând după numărul mare de reclame la medicamente din calupul publicitar :)