Miguel Gonçalves este cel mai proaspat director de creatie al Tempo. Un portughez cu background de actor si muzician, si cu premii de advertising importante la activ. L-am prins foarte greu pentru interviu, din cauza meetingurilor interminabile. E de parere ca in Romania lucrurile sunt la fel de dezorganizate ca in Portugalia, iar improvizatia joaca un rol important. Miguel are ganduri mari. Vrea sa faca din Tempo agentia cu cea mai tare creatie, pe langa castigarea recunoasterii internationale. Promit ca peste doi ani vom avea din nou un interviu cu el.
IQads: Cum ai ajuns sa lucrezi la Tempo?
Miguel Gonçalves: Nu din intamplare
(rade). Am fost recomandat lui Dragos Grigoriu de catre un prieten comun al nostru, Fernando Bellotti, fostul meu director.
IQads: Ce stiai despre agentie inainte de a ajunge aici?
Miguel Gonçalves: Ei bine, am venit aici de doua ori ca sa ma intalnesc cu cei din agentie, sa vad lumea, orasul, totul. Dar adevarul e ca nu aveam nici cea mai vaga idee despre advertising-ul romanesc sau despre Tempo. Am incercat sa caut ceva pe Internet, dar nu am gasit nimic in mod special. Cred ca e unul din lucrurile pe care trebuie sa-l schimbam cu siguranta.
IQads: Ce obiective ti-ai fixat in cadrul agentiei?
Miguel Gonçalves: Vreau ca Tempo sa devina cea mai creativa agentie din Romania. Stiu ca as putea parea un gand naiv, dar imi place sa tintesc sus. Iar acesta este un obiectiv al agentiei, sa faca o revolutie fara zgomot in piata. De exemplu acum ne-am implicat in proiectul 15forCannes alaturi de Gradinita, prin care oferim sansa tinerei generatii sa mearga la festivalul de publicitate de la Cannes si sa se intoarca de acolo cu lucruri valoroase pentru piata. Credem ca acei tineri vor face ceva extraordinar pentru industria publicitatii. O sa vedem. Si desi e un lucru fara mult tam-tam, o sa auziti despre el.
IQads: Cum te intelegi cu tinerii de la creatie din Tempo?
Miguel Gonçalves: Abia am inceput, dar pana acum am lucrat cu toata echipa si am folosit aceleasi criterii. Avem destui tineri in departament, dar foarte talentati. Si chiar in momentul asta, cautam tineri care sa vina la traininguri in agentie, sa lucreze cu noi, sa-i invatam ce stim si invers. Si vom vedea cine ne va surprinde mai mult si ce putem face cu ei. Si eu am fost in traininguri la un moment dat si sunt foarte recunoscator celor care m-au ajutat sa cresc ca si creativ. Cred ca ar trebui sa-i ajutam cat putem de mult. Dar, totodata cred ca advertising-ul nu e ca orice alta meserie. In aceasta industrie, nu e de ajuns sa inveti si sa aplici pe urma ce ai invatat. Trebuie sa invatam si s-o facem mai bine decat ceilalti. Trebuie sa credem ca putem intodeauna sa facem ceva special dintr-o simpla foaie de hartie alba. Trebuie sa alergam intr-una, daca vrem sa ne diferentiem. Asta e mesajul meu pentru tanara generatie.
IQads: Ti-ai propus sa castigi ceva premii la festivalurile de creativitate din Romania sau din strainatate?
Miguel Gonçalves: Desigur. Asta face parte din strategia Tempo. Sa puna Romania pe harta internationala a creativitatii si sa ofere ceva industriei de publicitate. Trebuie sa facem vizibila munca noastra in afara, si sa fim siguri ca toata lumea incepe sa vada publicitatea din Romania cu alti ochi.
IQads: Tu vii din Portugalia, care crezi ca sunt principalele diferente intre ce se face aici si ce se intampla acolo din punct de vedere publicitar?
Miguel Gonçalves: Cred ca lucrul in publicitate e destul de asemanator in orice loc. Am lucrat in cateva tari si am realizat ca indiferent de marimea pietei, a bugetelor, a agentiei, esenta ramane aceeasi. Ce se schimba, este mai degraba procesul. Cred ca intre Romania si Portugalia nu exista prea multe diferente. Exista o lipsa de organizare si o doza mare de improvizatie. Asa ca, am fost pregatit cum trebuie, cred.
IQads: Cum te impaci cu umorul romanesc?
Miguel Gonçalves: Nu stiam ca Romania are un anumit tip de umor. Am ras suficient cu cativa prieteni din Romania, si reusim sa ne intelegem glumele.
IQads: Le ce departamente crezi ca ar mai fi lucruri de imbunatatit in Tempo?
Miguel Gonçalves: Ar trebui sa ne imbunatatim asteptarile. Ma refer aici la intreaga agentie. De la productie, la client service pana la echipa de creatie. Daca facem asta, va fi o imbunatatire majora a muncii noastre, in general vorbind. Scopul nostru e sa ajungem sa fim recunoscuti pe plan international. De aceea Tempo va trimite intotdeauna pe cineva la evenimentele majore din industrie, seminarii, festivaluri, seminarii si workshop-uri, si nu numai din departamentul de creatie. Vrem sa oferim fiecaruia instrumentele pentru a deveni cel mai bun din piata.
IQads: Ce relatie ai cu ceilalti expati care lucreaza in advertising aici?
Miguel Gonçalves: Momentan, aproape zero. Dar, e-mailul meu e [email protected] si sunt o persoana foarte prietenoasa.
IQads: Am vazut chiar pe site-ul la care lucrez un anut de angajare al Tempo. Cautati copywriteri, art directori si graphic designeri. Cum ar trebui sa fie candidatii?
Miguel Gonçalves: Cei mai potriviti sunt cei care vor sa depaseasca mediocritatea. Cei care vor sa faca lucruri mai bune decat au facut pana acum. Care nu sunt niciodata multumiti de ceea ce fac. Si care vor sa invete tot timpul.
Relevant despre Miguel:
Miguel Brito Gonçalves are 33 de ani, vorbeste engleza, spaniola, portugheza si franceza. Este absolvent al Institului de Arte si Design din Lisabona, sectia Marketing si Advertising si are o diploma in Economie la Universidade Católica. Printre joburile pe care le-a avut se numara: actor de teatru, sound designer, copywriter, profesor. A luat premii la Effie, Art Directors Club of Europe, Cannes, Clio, London International Festival, FIAP, Epica, El Ojo, Obbie awards, EL SOL, CPP, Golden Award of Montreux si Leo Burnett GPC. Lucrari ale sale au fost publicate in Luerzer's Archive, Creative Advertising and Advertising Now, Taschen. Dupa sase ani petrecuti la agentia Edson FCB, prima agentie portugheza care a luat un Leu la Cannes, s-a transferat la Leo Burnett Lisabona.