[Rewind & Play] Cezar Panait: Cuvântul anului rămâne doomscrolling, e greu să fie detronat

[Rewind & Play] Cezar Panait: Cuvântul anului rămâne doomscrolling, e greu să fie detronat

La final de 2024 adunăm lucrurile bune și le lăsăm în urmă pe cele rele. Măcar la nivel imaginar. Realitatea ne va aștepta ca întotdeauna după colț, indiferentă la convențiile noastre temporale. Chiar și așa, noi marcăm tradiția cu bilanțul obișnuit și întrebăm oamenii din industrie care au fost reperele acestui an și ce se întrevede în 2025. 

Cezar Panait, Deputy Creative Director Next Advertising, este optimist. Încă mai crede în poveștile acelea bune, singurele care au puterea să treacă prin ecrane și să ajungă în sufletul cuiva. La enervări rămân în fruntea listei eternele pitchuri, urmate de gândirea laterală. 

"O să fie foarte bine, brandurile vor avea chef de joacă, volumele sunt în creștere și vor crește și mai mult, crizele vor apărea dar vor dispărea foarte repede, cu un simplu scroll", spune Cezar.

În cele ce urmează, avem: veverițe, versuri din Blink 182, aventurile Mermelei, sensibilități, lapte și miere. 

 

Cuvântul & fotografia anului 2024. Și unele (cu speranță) pentru 2025

Poza anului e Trump cu pumnul sus după ce a fost împușcat la ureche.
Cuvântul anului rămâne doomscrolling, e greu să fie detronat.
Cred că trebuie să mai lăsăm un pic speranța la macerat câțiva ani, să se termine războaiele și mai vorbim după. Până atunci, capul la cutie, muncă și dragoste.

 

2024: Ce a fost frumos, ce a fost greu, ce a fost urât

Cei mai frumoși din 2024 au fost și sunt în continuare colegii mei de la Next Advertising, bravo lor, că ne mișcăm repede și bine și nu mai pierdem energie cu lamentări, hai să facem cu cap si coadă, cât de bine putem, frumos, cu sens, să ne placă și nouă.

Urât în 2024 a fost obiceiul unor clienți de a transforma pitch-urile în niște cursuri gratuite de pregătire pentru angajații proaspăt veniți în companie.

Ce e Mermela, mami, nu știi cum e cu comunicarea, drăguța? Lasă că face mami pitch cu cinci șase agenții și imediat te prinzi ce ar trebui să facem noi aici, la brandul nostru drag. Îi punem să lucreze trei săptămâni, să facă strategie, să mapeze competiția, să vină cu planul pe doi ani și imediat o să înțelegi, dragă Mermela, care e treaba, stai liniștită că îți explică ca la proști mami, n-ai cum să nu înțelegi. E ca la cursurile alea online de 15 euro pe lună, numai că la ăștia e gratis, e super fain, o să-ți placă mult de ei, se gândesc la toate.

Mermela vine la prezentare, ascultă, notează conștiincioasă, se minunează și apoi îi spune lui doamna Șefa că ei i-a plăcut mult direcția cu maimuțele harnice, i se pare că are cele mai puține “watch-out-uri”, dar doamna Șefa spune că oricum ei nu au buget de campanie nouă, o să intre cu spotul ăla al lor de acum 6 ani cu familia fericită, e încă actual și oamenii au reacționat bine de fiecare dată la el.

Și Mermela se simte atât de răsfățată că i-a chemat Șefa niște profesioniști s-o învețe pe ea cum e cu comunicarea de brand. Mermela prinde curaj și prinde și un interviu în revista capital.
Acum Mermela s-a lansat, zboară, plutește, e deasupra tuturor, e pregătită să lanseze și ea următoarea generație de tinere Mermele și Mermeli, să mermelească liberi pe orbita comunicării. Suntem in aer, căpitanul nu mai aprinde becurile de centură pentru că s-a retras în punga pentru vomitat. Și se gândește Mermela în sinea ei, chiar sunt tari agențiile astea, spirt sunt, trebuie să-i mai chem la pitch, că le place și lor. Oooof, Mermela, dacă te uitai și tu cu plăcere la un film când erai mică, dacă ascultai și tu muzică, să ai o melodie doar a ta care să te facă să plângi singură în oglindă sau să dansezi prin bucătărie în pantaloni de trening, dacă aveai și tu pasiuni, ooof Mermela ce bine te-ai fi simțit acum seara după birou când ajungi acasă. Alooo, gata, ce-ai cu Mermela băi macroagresivule, te torn la HR, stop film, am deraiat, scuze, a fost un an intens. Pa, Mermela, fuck off, ne auzim pe LinkedIn, să nu uiți să postezi de 7 ori pe zi, lumea e cu ochii pe tine.

 

Încântări & enervări

Incântările au fost multe dar le-am uitat pe majoritatea, că am memoria scurtă, au rămas așa în ordine aleatorie Beach Please-ul lui Selly, animațiile lui @mancini833 pe TikTok și toate anchetele Recorder.

La enervări aș pune foarte puținele lucruri pe care să mai fii invidios. Multe campanii al căror singur merit e că după luni întregi de contorsiuni ca în filmele de groază, au reușit până la urmă să treacă testele inumane inventate de un departament de marketing care își justifică existența doar prin câte proiecții apocaliptice vis-a-vis de percepția oamenilor asupra unei bucăți de comunicare (vizibilă o lună sau o săptămână) sunt în stare să găsească la suta de pixeli.

Gândire laterală? Da, sigur, în sensul de hai să nu mai mergem înainte, hai să mergem așa lateral, în cerc, pe loc, cu spatele la problemă, ca să nu avansăm, că nu știm ce e înainte și poate să fie ceva nasol și apoi trebuie să facem o prezentare de o sută șaizeci de slide-uri în care să explicăm la regiune de ce au fost multe comentarii negative la postarea cu veverița din săptămâna 36, dar în același timp am avut multe comentarii “nais” la aceeași veveriță în săptămâna 21.

 

Proiecte la care ați lucrat

Campaniile EURO24 pentru Altex și pentru Bucovina, complimentele HERMOSA, FRF și Naționala de Fete, Micul dicționar de vopsit nemțește de la DANKE, munca frumoasa si de durată pentru Autonom și deliciile zilnice de la Lactalis pe LaDorna, President, Leerdammer, Albalact, Fulga.

 

Ce te-a ajutat cel mai mult să fii eficient

Cafeaua și fuga prin IOR indiferent de vreme. Dar se pare că trebuia să beau mai multă cafea și să alerg mult mai mult.

 

Bilanțul agenției

Ca să citez o trupă din adolescența mea târzie:
“The world is wide, the time goes by
The tour is over, we'd survived” Blink 182 – Adam’s song

 

Factorii care au influențat industria creativă

Bugete, estimări, schimbări, răzgândiri, teamă.

 

Cum vă adaptați la schimbări

Better storytelling, real insights, încă avem încredere în povești și insighturi despre oameni pe bune, sunt singurele care mai au puterea să treacă prin ecrane și ajungă în sufletul cuiva.

 

Ce se întrevede în 2025

Lapte, miere, viața-ntreagă e plăcere, în special cea profesională. O să fie foarte bine, brandurile vor avea chef de joacă, volumele sunt în creștere și vor crește și mai mult, crizele vor apărea dar vor dispărea foarte repede, cu un simplu scroll. O să fie superb, pe bune, dar trebuie să avem încredere în noi și să nu ne mai fie teamă!

 

Trenduri

Trendul cel mai important în online pare că este cel dat de domnul Ion Heliade Rădulescu (care nu a fost nici măcar membru IAA, dar parcă a văzut viitorul în materie de content): „Scrieți, băieți, orice, numai scrieți!” Și uite așa avem un miliard de seriale de content de la toate brandurile. Le dorim tuturor succes și tot binele din lume, să fie plăcute, apreciate, shareuite, povestite, comentate și salvate în folderul cu chestii mișto!

 

Schimbări în obiceiurile de consum 

Toată lumea vrea better, faster, cheaper, more.
Mai trebuie rezolvată variabila cheaper, care e vai de capul ei. În rest merge treaba.

 

Sensibilitățile de care ați ținut cont

Ohohoo, ce întrebare bună! Am ținut cont de toate sensibilitățile, de la A la Z, nicio sensibilitate nu a fost lăsată neobservată, neadresată, neconsolată, neincântată, nemângâiată, neajutată, nepalpată, nemăsurată. Ne-am dat peste cap să acomodăm în munca noastră o gamă largă de sensibilități, de la cele mai mici până la cele mai mari, dar fără să facem micile sensibilități să se simtă prea mici și nu care cumva marile sensibilități să se simtă prea mari, prea nelalocul lor. Pe scurt am fost foarte incluzivi cu sensibilitățile pe toate palierele, în așa hal încât aveam pregătite și șervețele pentru cei mai sensibili, dispuși să verse o lacrimă din sensibilitate.

 

Temeri & speranțe

De ce mă tem? Mă tem că nu mai vreau să văd nimic cu smiley, cu Moga, cu Morar, cu Gâdea și mă tem că nu mai vreau să aud cuvântul „fain” sau formula de încheiere “cu drag”.
În rest, nicio temere! Mangia bene, caca forte, non paura della morte, cum spunea celebrul Giacometti.

 

Lecții din 2024

Să cred în continuare în idei bune versus idei populare săptămâna asta pe TikTok, să fiu mai calm, să am mai multă răbdare, să fiu naiv și să refuz să cred că lucrurile nu pot fi mai frumoase, mai deștepte, mai amuzante. Practic să am o kalopsie plăcută în continuare, ceea ce vă doresc și dumneavoastră! Dacă v-a plăcut interviul, like, share and subscribe, acceptăm propuneri serioase de business non-stop pe [email protected].

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related