Cu pași molcomi dar apăsați ne ducem spre un final de an, care se precipită pe tot globul, nu doar din punct de vedere comunicațional. Alegeri, nucleare, amenințări, schimbări de paradigmă, platforme sociale, atenție mică și un haos din care scapă cine poate, par să fie ingredientele unui an în schimbare. Am vrut să vedem cum navighează agențiile de la noi spre un 2025 care se anunță și mai nebun, dar să aflăm în același timp ce lecții au învățat din anul care se încheie.
Liviu Florescu, Sales Manager Craft Interactive, spune că nu are de lăudat neapărat vreo campanie locală, dar că bugetele cele mari s-au cam dus spre păcănele. E optimist cu AI-ul și crede că digitalizarea va duce firesc la scăderea mediului de business. DATA este noul aur, spune el, iar multe schimbări au venit și vor continua să vină din China.
Povestim cu el în continuare despre cele bune și cele rele din 2024, trenduri care prevestesc 2025, schimbările din industrie.
Un titlu de film pentru anul acesta
Cloud Atlas
Cum a fost 2024 pentru tine
A fost un an plin cu de toate. Cu schimbări pe toate planurile, de la cel profesional la cel personal.
Proiectele importante
Agentia CRAFT Interactive a fost implicată într-un proiect imens global cu unul dintre partenerii din portofoliu, care îmbunătățește masiv prin inovație viețile femeilor diagnosticate cu cancer la sân. Și mi se pare ideal să putem sprijini, prin mediul profesional, un aspect delicat din planul social.
Pe planul personal am continuat să dezvolt pasiunea mea de care sunt îndrăgostit acum, actoria de teatru, atingând un milestone neplanificat sau nevisat: să joc pe scene mari de teatru unde am admirat altădată (dar din public) actori legendari.
Bilanțul agenției
Pentru agenție anul 2024 a însemnat o împuternicire a relațiilor de parteneriat cu mare parte din portofoliu, a însemnat o reconfirmare că suntem poziționați unde trebuie, am avut provocări pe partea de resurse umane, iar satisfacțiile sunt aceleași ca la început: rezultatele pe care le obținem pentru parteneri.
Factorii care au influențat industria creativă
Eu cred că o mare influență pentru noi a venit din China și nu mă refer doar la Tik Tok ci și la alte platforme. Că îți convine sau nu, face parte din ‚joc’ și inevitabil ne-am adaptat. Prevăd un 2025 interesant, pentru că digitalul nu mai e un trend, e parte din orice proces de marketing, pentru multe industrii chiar principalul.
Trendurile pieței
Tocmai m-am întors de la o conferință de la Berlin unde am admirat discuțiile unor băieți din Silicon Valley. AI-ul este și va fi subiect major în mod special în industria noastră. Asta se leagă și de ce ne interesează pe noi mult la agenție: data management. Însă dacă e cazul să menționez, eu nu mă alătur celor speriați de AI, inteligență artificială nu ne va înlocui ci ne va ajuta, iar fundamentul AI-ului este bazat pe data management. Și se întâmplă în timp ce vorbim. So, data is the new gold.
Cum s-au schimbat obiceiurile de consum
Schimbarea obiceiurilor de consum, începută în pandemie, a continuat și ulterior. Din fericire pentru noi a grăbit digitalizarea care trebuia să aibă loc înainte (dar într-un ritm mai organic). Au apărut noi platforme în viețile noastre și au refragmentat atenția, podcasturile au influențat consumul mărit pe al 4-lea ecran, mă refer la TV, și probabil că în viitor mulți oameni pe care îi urmărim azi în propriile lor podcasturi vor fi în viitor mini-televiziuni.
Chestii sensibile în 2024
Anul acesta n-am vrut să mă concentrez preponderent pe new business pentru agenție cum am făcut în ultimii ani, ci pe calitate mărită pentru new business-ul adus în agenție în anii trecuți.
Cea mai Cea campanie din 2024
Hmmm... eu acum 20 de ani când am început cariera, eram literalmente îndrăgostit de publicitate (mă refer la cea clasică, frumoasă) și aici am frustrări pentru că pare că am intrat într-un ev mediu al advertising-ului, în general. Văd mai mult tactici de tip click bait decât idei super creative și cu impact. Aș putea menționa Super Bowl de afară, dar în România nu am nimic notabil de lăudat. Ba din contră, cele mai mari bugete, deci implicit cea mai mare vizibilitate media (integrată) vine dintr-o industrie neprietenoasă cu noi sau cu mediul digital (păcănelele).
Alegeri, crize politice și economice, schimbări sociale. Ce te ține optimist?
Sunt atent la mediul social și politic, pentru că vorbim de viața mea și a celor din jurul meu, dar nu foarte implicat. Mă ține optimist faptul că suntem geografic punct strategic pentru glob și asta înseamnă că multe decizii cu efect ‚normal’ vor veni de afară de la societăți cu mai mare experiență decât România.
Temeri & speranțe pentru 2025
Temerea e că odată cu creșterea mediului digital va aduce ca efect scăderea calității mediului de business, e un efect firesc. Dar speranța e că se vor ‚cerne’ și multe povești de business, iarăși, un efect firesc.
Lecții importante
Cele mai importante lecții pentru business sunt cele pe care le-am primit de la un antreprenor din UK de success cu care am făcut acum câțiva ani un MBA aplicat pe agenție: mănâncă bine, dormi bine, fă sport.
Reclamele de 30 și 45 de secunde & attention span-ul
Aici, creativitatea și contentul au făcut și vor face diferența. Întradevăr, pare că vorbim de o dislexie în raport cu video-urile, dar nu ți se pare paradoxal că totodată stăm 3 ore și privim doi oameni care discută? :)