Proiectul „Univers Sonor”, organizat de Asociația Culturală ISVOR în parteneriat cu Idea Gestión Cultural s-a încheiat cu succes, celebrând conexiunile culturale profunde dintre România și Catalonia printr-o combinație unică de tradiție, cercetare și tehnologie modernă. Alegerea numelui proiectului – identic ca formă și sens în română și catalană – a subliniat legătura lingvistică dintre cele două limbi romanice, care împărtășesc aproximativ 1500 de cuvinte comune, oferind un cadru simbolic pentru dialogul cultural și artistic.
Un „Univers Sonor” al tradițiilor și inovației
Proiectul a adus împreună muzica tradițională și tehnologiile multimedia într-o serie de activități desfășurate între 8 august și 6 septembrie 2024, în Catalonia și România.
Credit foto:Cristian Stănoiu
Etapa din Catalonia: dialoguri sonore și schimburi culturale
În Catalonia, Centrul Cultural Can Clos din La Cellera de Ter a fost gazda unei rezidențe muzicale dedicate cercetării patrimoniului sonor catalan. Echipa proiectului (formată din Cătălin Ștefănescu Pătrașcu, Oana Ivașcu, Daniel Ivașcu – muzicieni și Cristian Stănoiu – artist vizual) a realizat înregistrări de teren și a interacționat cu artiști locali, organizând ateliere demonstrative de prezentare a instrumentelor tradiționale românești, precum cobza, cavalul și fluierele oltenești. Etapa de cercetare creativă din Catalonia a fost posibilă grație parteneriatului cu Idea Gestión Cultural, administratorul Centrului Cultural Can Clos, și susținerii oferite de Primăria La Cellera de Ter.
Credit foto: Cristian Stănoiu
Printre momentele deosebite ale acestei etape s-au numărat:
- Întâlnirea cu Els Amics de la Gralla, o formație de muzică tradițională catalană, care a facilitat un schimb cultural plin de substanță, incluzând sesiuni de improvizație, mini-recitaluri, schimburi de partituri, instrumente și CD-uri.
- Participarea la Festa Major Amer, festival unde au avut loc întâlniri memorabile cu formații precum Arjau (trio de habaneras), Cobla Principal d’Olot și Cobla Principal de La Bisbal (ansamblu tradițional catalan).
- Discuții aplicate despre tehnica specifică și demonstrații practice cu Francesc Sans Sastre, lutier experimentat în instrumente muzicale tradiționale catalane, cu ocazia vizitei la magazinul și atelierul Sans Luthier.
Credit foto: Cristian Stănoiu
Etapa din România: creativitate și comunitate
În comuna Malaia, copiii din localitate au fost implicați în ateliere interactive în cadrul Școlii Muzicale de Vară, unde au descoperit instrumente specifice ambelor culturi – fluiere, flabiol, cobză, chitară, percuții – și au experimentat muzica electronică cu ajutorul sintetizatoarelor modulare. Activitățile au inclus sesiuni de înregistrări de teren, audiții și recitaluri. Școala Muzicală de Vară a fost posibilă datorită co-finanțării oferite de Primăria Malaia.
Credit foto: Cristian Stănoiu
Un moment aparte a fost oferit de recitalurile din curtea Bisericii „Sf. Cuvioasă Paraschiva” – Parohia Malaia și de la Centrul Social-Pastoral „Sf. Cosma și Damian”, susținute atât de copiii participanți, cât și de formațiile Duo Kitharsis și Imago Mundi. De asemenea, formația Duo Kitharsis a oferit un recital de muzică spaniolă și românească întregii comunități pe scena sărbătorii localității, Zilele Comunei Malaia (Vâlcea).
Credit foto: Cristian Stănoiu
Un final marcat de creație: albumul „Univers Sonor”
Proiectul se încheie cu lansarea albumului „Univers Sonor”, realizat de ansamblul Imago Mundi. Inspirat din cercetările efectuate în Catalonia și România, albumul integrează elemente tradiționale și tehnologii contemporane, utilizând instrumente tradiționale, muzică electronică și înregistrări sonore realizate pe parcursul acestei veri. Respectând conceptul, cele 10 piese de pe albumul „Univers Sonor” au fost intitulate folosind cuvinte cu aceeași formă și sens în română și catalană, precum „Amor”, „Joc”, „Memoria”, „Sentiment”, „Fum” sau „Amic”. Albumul a fost înregistrat în componența Oana Ivașcu – oboi, caval, flabiol; Cătălin Ștefănescu Pătrașcu – compoziții, chitară clasică, chitară electroacustică, cobză, instrumente electronice; Ștefan Barbu – vioară; Adrian Buciu – flaute; Andreea Țimiraș – violoncel; Daniel Ivașcu – tabor, cajon, bendir, frame drum; alături de Bogdan Vuluță – regie muzicală și Andrei Barbu – masterizare.
Ca de obicei, piesele muzicale sunt însoțite de lucrări video-art semnate de Cristian Stănoiu, comentarii vizuale ce poartă amprenta acelorași experiențe – de la Cellera de Ter la Malaia.
Albumul muzical se va regăsi pe rețelele de streaming online și pe site-ul bilingv al proiectului, alături de lucrările video art, fotografii documentare și producții artistice realizate împreună cu copiii din Malaia.
Concluzii și perspective
„Univers Sonor” a reușit să creeze un spațiu unic pentru colaborare și învățare, explorând asemănările și diferențele culturale dintre Catalonia și România, mulțumită implicării și sprijinului oferit de Francesc Xavier Farrés Berenguer, Monika Grygier (Idea Gestión Cultural) și Gheorghe Dinculescu (primarul comunei Malaia). Asociația Culturală ISVOR rămâne dedicată misiunii de a promova patrimoniul muzical și de a aduce împreună comunități prin inițiative care îmbină tradiția cu inovația.
„Univers Sonor” este un proiect cultural organizat de Asociația Culturală ISVOR, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Cu sprijinul: Primăria Malaia, Primăria La Cellera de Ter. Parteneri: Asociația Idea Gestión Cultural, Centrul Cultural Can Clos, Școala Gimnazială Malaia, Biserica Sf. Cuvioasă Paraschiva – Parohia Malaia, Centrul Social-Pastoral „Sf. Cosma și Damian”.
Parteneri media: Bookhub, Cărturești, ConnectArts, Curatorial, Happ.ro, IQads, Iscoada, LIFE.ro, Mindcraft Stories, Observator Cultural, Palindrom, Radio București FM, Radio România Cultural, Radio România Muzical, România Pozitivă, Spotmedia, The Institute, Tribuna Vâlceană, TV La Selva, Zeppelin, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.