Nu ne poate fura nimeni Crăciunul. Nici măcar AI

Nu ne poate fura nimeni Crăciunul. Nici măcar AI

A venit Crăciunul în reclame și e frumos, așa cum vă spuneam aici, unde am strâns o colecție cu primele campanii de Sărbători. John Lewis & Partners a pus steluța mult așteptată în vârf și s-a dat oficial startul unei lumi mai bune. În universul imaginar al brandurilor, oamenii sunt buni și generoși, casele sunt frumoase, elfii știu să spargă bulele ideologice. 

Dar AI-ul ce face? Cum petrece el Crăciunul, vă întrebați? Eheeei, dragii moșului, AI-ul muncește și el și visează un Crăciun alb, cu urși polari, oameni extaziați și un moș care bea Coca-Cola. 

Da, anul acesta, Coca-Cola a lăsat AI-ul să reimagineze iconica reclamă din 1995 (Holidays Are Coming) și a ieșit așa:

Oamenii nu au intrat însă în spiritul algoritmic al Crăciunului, s-au supărat, au pus mâinile pe tastatură și au lăsat multe comentarii furioase în online. Reacțiile sunt oarecum previzibile: Coca-Cola are o tradiție în a face reclame nostalgice de Sărbători, în care să ne amintească că esența umanității stă în puterea de a ne bucura împreună. Iar în acest "împreună" nu e loc pentru algoritmi. Pentru că, probabil, ei nu știu să se bucure. 

Câteva din comentariile de pe Youtube care surprind frustrarea oamenilor:

@almaztxt: They killed magic. Officially.

@maddiejung974: Disgusting and soulless and to do this with a CHRISTMAS ad is even more insulting.

@Cowabungas: who the hell approved this slop? Its looks so bad, way to make christmas look terrifying

@blackfoxstudioX AI is coming, AI is coming, AI is coming, suits singing in their offices while counting all the money they saved.

@aspectaura coca cola should definitely be on the naughty list for this one

@infiniteanimationstudios Creativity is one of the things that everyone says they value but it's the first thing everyone tries to get for free.

@shareofmoney I think that the issue is that people still want a touch of authenticity. Too much digital, not enough humanity.

@smorris281 AI makes everything look fake, there’s no personality, creativity. The commercial in pretty bad taste.

E, ați prins ideea. Cam așa continuă cele 1300 de comentarii, multe variații și permutări ale cuvântului abominabil. 

Spotul a fost criticat și de creativi. Alex Hirsch, creatorul seriei Disney “Gravity Falls,” a comentat pe X:

 “FUN FACT: @CocaCola is ‘red’ because it’s made from the blood of out-of-work artists! #HolidayFactz.”

Într-un comunicat de presă, Coca-Cola a răspuns așa:

„Suntem mereu în căutare de noi modalități de a ne conecta cu consumatorii și de a experimenta abordări diferite. Anul acesta, am realizat acest spot prin colaborarea dintre oameni și puterea inteligenței artificiale generative. Coca-Cola va rămâne întotdeauna dedicată creării unui nivel de excelență la intersecția dintre creativitatea umană și tehnologie”

Pentru că și noi suntem oameni, ne dăm și noi cu părerea și spunem așa: au fost multe reclame frumoase de Crăciun anul acesta, făcute de specia umană. Cu emoție și umor, lame, roboți, extratereștri și călătorii desprinse din Narnia. De ce să nu fie și o reclamă făcută de AI? E loc pentru toți. Momentan :)

Ieri, la conferința Creativity 4 Better, mulți creativi, din diferite colțuri ale lumii, povesteau că folosesc AI în munca lor și este un instrument bun. Unul dintre directorii de creație cu care am vorbit spunea chiar că dacă AI ar fi un copy din echipa lui, i-ar da un bonus la final de an. Jurnaliști, specialiști în PR și marketing, designeri, antreprenori, îi cer zilnic ceva lui Chat GPT. 

AI-ul a devenit un coleg de job, nu putem ignora asta și nici nu e frumos să ne prefacem că nu e așa. De aici până la a face o reclamă de Crăciun este un salt controversat. În primul rând pentru că brandul Coca-Cola este unul iconic. În al doilea rând pentru că Sărbătorile sunt reperul acela din viața noastră sinonim cu Tradiția. Când toate se schimbă în jur și nu mai înțelegem nimic, ascultăm colinde, privim luminițele, ne întoarcem la ceea ce credem că nu se va schimba niciodată. La cele mai simple lucruri simple. Apariția AI-ului în acest decor imaginar ne sperie. Ne arată posibilitatea că și cele mai solide certitudini în care ne refugiem pot fi tulburate. 

Da, reclama Coca-Cola făcută cu AI nu este strălucită. Dar nu asta ne supără cu adevărat. AI-ul nu ne poate fura umanitatea. Și cu siguranță nu ne poate fura Crăciunul. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related