Se întorceau din călătorii și scriau pagini întregi în word cu recomandări de restaurante și experiențe pentru prieteni. Le-a venit ideea să le adune într-un singur loc și au dat drumul blogului „Călătorii și Farfurii”. Alexandra Cincu și Cătălin Cincu au făcut și o pagină de Instagram pentru blog, dar în timp s-a transformat într-un loc virtual unde postează despre ei, locurile pe care le văd și mâncăruri bune.
Una dintre rezoluțiile stabilite la începutul acestui an a fost să fie constanți pe Instagram și să trimită regulat newsletterul apărut în 2023. Acestea le-au adus o creștere a numărului de urmăritori.
"Am crescut constant încă de la începutul anului și categoric cel mai mai mare catalizator a fost seria „București în Farfurie”, cea în care intervievăm oameni din HoReCa (și nu numai) despre restaurantele lor preferate din oraș. A fost și proiectul pentru care am stat cel mai mult pe gânduri până să îi dăm drumul", spun Alexandra & Cătălin.
Alexandra și Cătălin Cincu povestesc în cele ce urmează despre conținutul de pe Instagram pentru „Călătorii și Farfurii” și despre cum se impart între crearea de conținut, joburi full time și rolul de părinți.
Oamenii din spatele blogului „Călătorii și Farfurii”
Alexandra & Cătălin: Povestea noastră a început în urmă cu 13 ani, pe băncile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, când ne-am cunoscut. Amândoi aveam un drive puternic pentru scris, care a împins-o mai întâi pe Alexandra să-și deschidă un blog culinar la vremea aceea (salt’n’Sasha), iar după, să realizăm împreună o serie de interviuri pe Gustos.ro cu oamenii care au început să popularizeze fenomenul street food în România. Acestea sunt două dintre capitolele care au pus bazele a ce avea să devină „Călătorii și Farfurii” - blogul de food & travel pe care l-am lansat ceva mai târziu, în 2016.
Cu ce gând ați pornit Călătorii și Farfurii
Alexandra & Cătălin: Ne întorceam tot timpul cu povești din călătoriile noastre, iar dacă aveam prieteni sau membri ai familiei care mergeau în destinații pe care noi deja le vizitaserăm, ne cereau tot felul de tips & tricks. Scriam pagini întregi de Word pentru ei cu obiective turistice, recomandări de restaurante și chiar și intinerarii întregi. Așa că ne-am gândit… dacă tot scriem atât de mult material, de ce să nu îl adunăm într-un singur loc? Astfel a venit ideea blogului.
Primele postări
Alexandra & Cătălin: Am început blogul cu o colecție serioasă de postări din călătoriile anterioare - ce să faci prin Barcelona, unde să mănânci în Bruxelles, unde să te cazezi în Bologna etc. Iar pe lângă acestea, cu un prim interviu (de care suntem și acum foarte mândri) pe care i l-am luat lui Jose Avillez, cel mai faimos bucătar din Portugalia (chiar și la momentul actual). Am făcut interviul în 2014, în Lisabona, cu doi ani înainte de lansarea blogului - trebuia să-l publicăm în altă parte, dar iată că a ajuns pe „Călătorii și Farfurii”. Încă suntem starstrucked de acea întâlnire cu Avillez.
Comunicarea pe Instagram
Alexandra & Cătălin: La început, a fost categoric doar un canal de comunicare pentru blog, dar s-a transformat ușor, ușor, într-o pagină despre noi. Postam foarte mult din călătorii, după care, în pandemie, ca mai toată lumea, postam rețete. Dar trebuie să recunoaștem că nu i-am dat o importanță majoră până în acest an. La început de 2024, am avut două rezoluții: ne-am propus să fim constanți pe Instagram și să trimitem cât de des posibil newsletterul (care a apărut prin 2023). Și iată-ne acum aici.
Construirea imaginii
Alexandra & Cătălin: Cu toată sinceritatea, nu am avut niciun plan de a ne construi o imagine anume. Imaginea noastră din online coincide 100% cu cea din offline. Suntem pur și simplu noi, la fel ca în viața de zi cu zi.
Etapere de creștere a comunității
Alexandra & Cătălin: Am crescut constant încă de la începutul anului și categoric cel mai mai mare catalizator a fost seria „București în Farfurie”, cea în care intervievăm oameni din HoReCa (și nu numai) despre restaurantele lor preferate din oraș. A fost și proiectul pentru care am stat cel mai mult pe gânduri până să îi dăm drumul. Dar până la urmă am zis „hai să-l facem și vom vedea ce iese”. Așa cum am mai spus, este un proiect inspirat din seria „Best of London” a băieților de la TopJaw.
Cum v-a schimbat faptul ca aveți mulți urmăritori
Alexandra & Cătălin: În niciun fel, suntem aceiași oameni. :) Ba chiar ne fâstâcim uneori când ne mai opresc oameni pe stradă sau prin restaurante și ne spun că ne urmăresc. Încă nu ne pricepem foarte bine să primim aprecieri și complimente. Dar lucrăm la asta. Referitor la modul în care ne influențează postările, putem spune că numărul de followers ne-a dat mai mult curaj să creăm conținut ceva mai serios, cu o tentă educațională, cum sunt seriile „Back of House” sau „HoReCa Înțeleasă”. Ne bucurăm mult că acum avem ocazia de a ajunge la o audiență mai mare cu mesajele pe care ne dorim să le transmitem.
Ce strategii aveți pentru a vă crește vizibilitatea online
Alexandra & Cătălin: Deși suntem amândoi oameni care lucrează în digital marketing, nu am stat niciodată să punem pe foaie o strategie concretă de online. Lucrurile au mers de la sine pentru că prin prisma profesiei ne vine natural. Totuși este ceva ce ne-am propus încă de la începutul anului. Să postăm constant. Ne-am dori să avem mai mult timp la dispoziție pentru a creiona și pentru a respecta un plan de postări, dar adevărul e că în acest moment postăm atunci când reușim să filmăm, să scriem, să edităm și așa mai departe. Avem mai multe roluri - creatori de conținut, dar și corporatiști full-time și părinți de toddler ceea ce ne ocupă destul de mult timp. Sperăm să reușim să ne organizăm puțin mai bine în viitorul apropiat și să filmăm noi serii pe care le avem pe foaie încă de la începutul anului.
Cele mai populare postări
Alexandra & Cătălin: Cu siguranță episodul din „București în Farfurie” în cadrul căruia l-am avut invitat pe Simion Bogdan Mihai. Și nu e de mirare. E unul dintre cele mai lungi episoade, dar a depășit 1 milion de vizualizări pe TikTok. Suntem onorați de prezența lui în acest episod și foarte mândri de material. Chiar și noi l-am văzut de cel puțin 20 de ori.
Audiențe
Alexandra & Cătălin: Pe Instagram sunt oamenii aceia cu care ne întâlnim cel mai des în viața reală. Oameni cu vârste cuprinse între 25 și 44 de ani, foarte pasionați de mâncare, dar și de călătorii. Sunt aceia care își notează recomandările noastre și se duc la locurile cu pricina, apoi ne scriu să ne mulțumească. Și e un sentiment tare plăcut. Algoritmul TikTokului este ușor diferit și de multe ori împinge videourile către prea mulți oameni care nu înțeleg neapărat ce ne propunem cu acest proiect și care nici măcar nu dau follow, doar trec pe acolo să-și spună părerea. E platforma care ne dă cel mai mult de furcă la capitolul comentarii de moderat. :) Dar chiar și pe TikTok există o audiență frumoasă care crește de la o zi la alta. De Youtube ne-am apucat la un moment dat, dar nu ne-am ținut. Dar poate într-o bună zi…
Cele mai importante schimbări ale platformelor de social media
Alexandra & Cătălin: Rețelele de socializare sunt într-o continuă schimbare, dar cea mai mare dintre ele este cu siguranță schimbarea focusului de pe imagini și texte către video în cea mai mare parte. Ceea ce nu ne displace deloc. Alexandra e pasionată dintotdeauna de ce tot ce înseamnă creare de video deci asta nu ne dă decât și mai multe ocazii să ne jucăm așa cum vrem. Ce nu ne place la platformele de social media e că schimbă algoritmul de fiecare dată când te prinzi ce ai de făcut ca să maximizezi reach-ul. Overall, faptul că nu ești niciodată cu adevărat în controlul modului în care conținutul ajunge (sau nu) la audiența ta e un pic neplăcut.
Voi ce canale urmăriți pe social media?
Alexandra & Cătălin: Ce nu ne place, nu urmărim. Ceea ce sfătuim de altfel pe toată lumea. If you don't like it, just skip it. Dar sunt foarte multe conturi care ne plac și așa cum vă așteptați, majoritatea implică mâncare sau băutură. Dacă ar fi să dăm și câteva exemple - Gastronomy Globetrotters, Dan Has the Munchies, Amuse Bouche, Hayatteria, Prăjiturela și lista continuă. Suntem întotdeauna cu ochii și pe conturile restaurantelor și ale multor bucătari, barista, barmani sau proprietari de localuri. Acolo e cel mai fain conținut pentru noi.
Învățăturile anilor de prezență online
Alexandra & Cătălin: Suntem genul de oameni care tind să se subestimeze și să se critice aspru în cea mai mare parte a timpului, iar faptul că postările noastre pentru „Călătorii și Farfurii” au ajuns să fie de un real folos multor oameni, ne-a dat un pic de curaj să credem că ceea ce facem, facem bine. Am învățat să avem mai multe încredere în noi. Și am mai învățat ceva. Să nu mai citim comentariile negative. Desigur, unde e loc de argumentat, argumentăm cu plăcere, dar în ultima perioadă dăm skip la tot ce înseamnă răutăți și injurii gratuite.
Publicitatea
Alexandra & Cătălin: Am colaborat cu mai multe branduri până acum. Regulile noastre sunt destul de simple, iar cei care ne-au abordat până acum le cunosc deja. 1. Nu facem niciodată recenzii de restaurante plătite. E adevărat că uneori acceptăm invitații de la localuri în care credem și pe care ne dorim să le prezentăm audienței noastre. Acesta este felul nostru de a ne păstra libertatea în ceea ce privește recomandările pe care le facem. Oamenii care ne urmăresc pot fi siguri 100% că pe paginile noastre vor vedea doar locuri pe care le recomandăm pentru că ne plac cu adevărat. 2. Ne implicăm în campanii doar dacă ne place produsul și doar dacă ni se oferă libertatea de a adapta mesajul campaniei la tipul nostru de conținut.
Călătorii și Farfurii mai departe
Alexandra & Cătălin: Ne dorim tare mult să lansăm noile serii despre care vă povesteam puțin mai sus, să reluăm newsletterul măcar o dată la două săptămâni, să reluăm scrisul pe blog și nu numai. Ideile sunt foarte multe pe foaie, pentru toate canalele existente, dar va mai dura ceva timp până să ajungem la formula pe care ne-o dorim. Să ne țineți pumnii.