Cea de-a șasea ediție Classix Festival are loc la Iași între 23 februarie și 2 martie 2025. Asociația Industrii Creative și Showberry, organizatorii festivalului, au pus deja în vânzare abonamentele și biletele pentru primele concerte din cadrul acestui eveniment.
Conceptul Classix Festival 2025
În 2025, Classix revine cu un nou concept: Revelații! Această direcție artistică conturează momentele de claritate profundă, inspirații neașteptate și descoperiri uluitoare. Muzica clasică, în toate formele ei, are capacitatea de a ne revela adevăruri despre noi înșine, despre lume și despre conexiunea universală care ne unește.
După edițiile anterioare, axate pe descoperirea dorințelor (2024), metamorfoze (2023) și instinctul primar al muzicii (2022), Revelația își propune să atragă un public nou și diversificat, încurajând o experiență de descoperire colectivă prin intermediul muzicii.
„Împreună, vom avea parte de multiple revelații, dintre care cea mai importantă este că muzica este pentru toți. Nu trebuie să ne mai temem de atmosfera uneori intimidantă a concertelor simfonice sau de ideea că muzica clasică este rezervată doar cunoscătorilor. De asemenea, muzica clasică reflectă valori fundamentale precum disciplina, colaborarea, excelența și cunoștințe universale. Revelația acestei ediții va sublinia și spontaneitatea muzicii clasice, punând accent pe interacțiunea cu publicul și pe creațiile muzicale care pot lua naștere în cadrul unor improvizații comune”, menționează Dragoș Andrei Cantea, co-fondator și Director Artistic al Classix Festival.
Primele concerte anunțate în programul Classix Festival 2025
Primele două concerte din programul ediției 2025 au fost anunțate, iar biletele au fost puse în vânzare online.
Concertul „Rêverie d'Amour” va avea loc luni, 24 februarie, de la ora 19:00, la Casa de Cultură a Studenților din Iași. În această seară romantică, violonista Clémence de Forceville (Franța) și violoncelistul Benedict Kloeckner (Germania) ne vor purta printr-o călătorie muzicală inspirată de tradițiile românești, cu intermedierea unui pianist care va adăuga o notă specială întregii atmosfere. Concertul va celebra dragostea, emoția cea mai universală, explorându-i cele mai fascinante nuanțe: de la tandrețe la îndrăzneală și atemporalitate.
Concertul „The Rest is Silence” va avea loc pe 27 februarie 2024, de la ora 19:00, la Palatul Culturii din Iași, aducând în prim-plan tăcerea, introspecția și improvizația cu public. Într-un secol XX marcat de haos și libertate, concertul îmbină tradiția cu avangarda, explorând teme profunde precum singurătatea și tensiunea creativă. Inspirat de Ofranda Muzicală a lui Bach, evenimentul va genera un dialog profund între trecut și prezent, între structura canonică și libertatea expresivă. După explorarea acestor teme, artiștii și publicul vor avea ocazia să colaboreze și să creeze împreună, dând frâu liber imaginației într-un Classix interactiv și intercultural.
Biletele sunt disponibile spre achiziție online pe site-ul festivalului, iar pentru a sprijini participarea tinerilor, studenții și elevii beneficiază de o reducere de 50%. De asemenea, cei care achiziționează bilete sau abonamente pentru Classix Festival 2025 pot beneficia de un discount de 15% la plata cu un card BRD, aplicabil automat la selectarea opțiunii „BRD” pe platforma de vânzare.
Iubitorii muzicii clasice care doresc să fie la curent cu noutățile festivalului și cu informațiile privind vânzarea de bilete și abonamente pot să se aboneze la newsletter-ul dedicat pe website-ul festivalului.
Bursele Classix in Art 2025
Cu entuziasm, organizatorii anunță reluarea programului Classix in Art în cadrul celei de-a șasea ediții a festivalului, susținut de noul partener principal, BRD Groupe Société Générale, care investește în noua generație de creatori, în artă și muzică, sprijinind sute de evenimente și programe în fiecare an. Este singura bancă care are o fundație culturală - Fundația9, propriul centru cultural - Rezidența9 și revista culturală Scena9, una dintre cele mai relevante publicații de jurnalism din România de astăzi.
„Recunoaștem că la BRD iubim tot ceea ce ține de cultură. Ne fascinează capacitatea ei unică de a ne deschide mintea, sufletul, imaginația. Indiferent daca este street art sau muzică clasică, Noaptea Albă a Galeriilor sau Festivalul Internațional George Enescu, Balkanik Festival Jazz In the Park, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, expoziții dedicate culturii Hip Hop, sau Dansului contemporan românesc propuse de Centrul nostru cultural Rezidența9, cultura ne incită să explorăm bule diferite de a noastră. Ne ajută să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și pe ceilalți. Este laboratorul în care creăm lumi alternative, posibile, viitoare. Pe scurt, pentru că, fie ea profundă sau ludică, așa cum ne place nouă să spunem, cultura ne deschide!
Cu atât mai mult ne alăturăm cu mult entuziasm inițiativei Festivalului Classix de a da burse tinerilor artiști. Generația nouă de artiști poate schimba lumea noastră! Îi încurajăm pe tineri să participe la Bursele Classix in Art, să își propună proiectele, visurile, ideile, speranțele, pentru că suntem convinși că unele dintre ele vor face istorie. Mult succes tuturor!”, a spus Flavia Popa, Secretarul General al BRD Groupe Société Générale.
În acest context, programul de burse Classix in Art revine cu noi oportunități, iar înscrierile au debutat online. Apelul de proiecte se adresează artiștilor emergenți și independenți, cu vârsta între 18 și 35 de ani, rezidenți în România, indiferent de cetățenie. Înscrierile pentru burse pot fi depuse online până pe 30 noiembrie 2024. Trei burse, fiecare în valoare de 1000 de euro, vor fi acordate în domeniile: arte vizuale, muzică și artele spectacolului.
Aceste burse sunt menite să stimuleze inovația și creativitatea în arta contemporană, contribuind la dezvoltarea profesională a artiștilor emergenți. Tema acestui apel este „revelația”. Dorim să încurajăm artiștii să exploreze acele momente de (re)descoperire personală care i-au inspirat și să aducă la lumină noi perspective și idei inovatoare. Fiecare artist independent sau student a trăit, în ultimii ani, cel puțin o revelație semnificativă – fie că a fost un moment de claritate, o descoperire profundă, sau o inspirație neașteptată. Aceste experiențe sunt esențiale, iar ele pot deveni o sursă de inspirație de neprețuit pentru creațiile lor viitoare.
Scopul acestei burse este de a oferi artiștilor ocazia să valorifice aceste momente de revelație, transformându-le în opere de artă care reflectă unicitatea perspectivei lor. Ne dorim ca fiecare dintre acești creatori să poată împărtăși rezultatele revelațiilor lor cu o lume care are nevoie de noi viziuni și de forța creativă unică a fiecăruia dintre ei.
Classix Festival este un festival internațional și independent desfășurat la Iași, care reimaginează experiența concertului prin interdisciplinaritate și inovație. Scopul său este de a apropia muzica clasică de publicul contemporan, promovând dialogul artistic și explorarea creativă prin utilizarea noilor tehnologii și a artelor de tip new media. De la debutul său în februarie 2020, festivalul a adunat peste 250 de artiști din 12 țări și a organizat 37 de concerte în locații emblematice din Iași, atrăgând peste 20.000 de spectatori în săli și 250.000 de vizualizări online.
Pe lângă festival, Classix include inițiative importante precum Classix in Focus, care a cuprins 17 paneluri din domeniul academic, cultural și antreprenorial, 3 prelegeri, 3 vernisaje, 5 expoziții, 2 flashmob-uri, 3 showcase-uri, o lansare de carte, 9 proiecții de film, un maraton de scurtmetraje, 4 tururi ghidate și un workshop muzical. Fondul Classix in Art oferă burse de creație și masterclass-uri în muzică, arte vizuale și artele spectacolului, sprijinind tinerii artiști români și străini, cu cariere promițătoare. Până în prezent, Classix in Art a acordat 15 burse în cuantum total de 15.000 euro și a organizat 149 de sesiuni de masterclass.
În acest an, universul Classix s-a extins și prin Classix Lab, un proiect dedicat tinerilor artiști, desfășurat la Iași, Suceava și Vatra Dornei. Acesta a inclus 5 concerte, 3 paneluri de discuții, un workshop și 25 de sesiuni de masterclass, reunind peste 2000 de spectatori și 12 artiști cu cariere internaționale, în timp ce a oferit o platformă de dezvoltare pentru peste 70 de artiști emergenți. De asemenea, Classix Concerts reprezintă o serie de concerte desfășurate la nivel național, continuând să promoveze muzica clasică în diverse forme unice.
Organizatori: Asociația Industrii Creative, Showberry
Partener principal: BRD Groupe Société Générale
Parteneri culturali: Centrul Cultural German, Institutul Francez din România la Iași, Institutul Polonez, Forumul Cultural Austriac
Parteneri instituționali: Complexul Muzeal Național „Moldova” - Palatul Culturii Iași, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași
Parteneri strategici: DAC Music Performance
Parteneri de ospitalitate: Vitamin Aqua, Gramma
Parteneri media: Aici a stat, Bookhub, Cărturești, Fashion Premium Magazine, Happ.ro, IQads, Life.ro, Observator Cultural, Radio France Internațional, Radio Iași, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Modernism, Revista Golan, Scena 9, Suplimentul de Cultură, Spotmedia, Viva FM, Ziarul de Iași, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis.
Asociația Industrii Creative este organizator al festivalurilor Rocanotherworld și Classix din Iași, având drept scop revitalizarea culturală a orașului, angrenarea comunităților creative și implicarea în viața civilă a societății prin acțiuni care promovează spiritul proactiv, contributiv și participativ.
Showberry, membru AROC (Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale), este un startup câștigător al programului Investește în oameni! Din 2015 dezvoltă proiecte culturale și creative, fiind unul dintre principalii promotori de concerte publice și evenimente tematice din regiunea de nord-est a României. Din 2016 este co-organizator al festivalului Rocanotherworld, iar din 2020 a Classix Festival, alături de Asociația Industrii Creative.