Știm cu toții că în 2024 traficul unui website este generat de mai multe canale de marketing care, de multe ori, își dispută supremația. Ce-i drept, traficul organic este una dintre cele mai de dorit surse de trafic când ai un site, mai ales dacă ne gândim la cel din Google Search, pentru că vorbim de un canal de conversie.
Resimțim și în piața din România, anul acesta parcă mai mult decât în alți ani, o creștere a interesului pentru SEO (Search Engine Optimization). Antreprenorii români înțeleg într-o măsură tot mai mare că acest canal generează trafic pe termen lung, că nu există o durată de viață pentru un conținut bine făcut de exemplu și cu asta am spus deja foarte mult.
Repere de măsurare
Generarea de trafic și de conversii organice devine o provocare din ce în ce mai mare, pentru că o dată cu creșterea interesului crește și concurențialitatea, punct în care este esențial să mergem dinspre general spre particular pentru că raportându-ne doar la ghidurile Google aplicăm niște reguli generale sau general valabile mai bine zis, dar să nu ținem cont că aceleași reguli vor fi aplicate, inevitabil, la nivelul majorității site-urilor. Să constituim și să ne raportăm la benchmarks este lozul câștigător când ne dorim o strategie SEO țintită care să se demarce.
În benchmarking-ul competițional scopul este mai de grabă de a vedea cum se situează site-ul analizat în raport cu indicatorii cheie de performanță, cu ceea ce înseamnă repere de performanță în nișa respectivă decât de a atinge o înțelegere profundă a concurenței.
Comparând practic performanțele online atinse de companii care cumva dau norma într-un anumit domeniu de activitate la momentul zero al unui site, acela de dinaintea strategiei de promovare îți faci o idee foarte exactă despre potențialul site-ului tău, despre orizontul de timp, dar mai ales despre acțiunile prin care acest site poate lua, organic, un procent considerabil din piață. În mod ideal, o concluzie poate fi și dacă mai este loc în piață, dar acesta este un subiect foarte particular și delicat.
De multe ori, când este vorba de un proiect foate ambițios, lucrurile pot merge chiar mai departe. Poți merge chiar în zona de benchmarking de performanţă pentru a vedea cum este produsul sau cum sunt serviciile clientului în raport cu cele ale concurenților săi, pentru că mult din conversia organică finală are legătură cu obiectul promovării.
Pe de altă parte, benchmaking-ul de performanță folosește KPIs care evaluează performanța unui segment al business-ului, cum ar fi performanțele online.
Oricare ar fi tipul de benchmarking la care ne raportăm, este important să ne definim ce anume măsurăm sau mai bine zis, ce anume este important să măsurăm pentru a fi relevant în acțiunile de promovare. Iată mai jos 5 dintre cele mai importante repere când vine vorba de benchmarking în strategia SEO:
Traficul organic
Traficul provenit din SEO este, fără îndoială, o sursă foarte valoroasă de trafic deoarece ne permite să conectăm publicul potrivit cu intenția de căutare potrivită, să înțelegem acel public și să răspundem prin diverse forme de conținut la întrebările și la nevoile lui.
Procentul de trafic organic din traficul total pentru o nișă, traficul branded vs. non-braded pentru principalele site-uri dintr-o nișă, nivelul căutărilor de brand sau market share-ul principalilor jucători din industrie sunt doar câteva exemple de elemente cheie ale unei analize în baza căreia iei decizii importante.
Autoritatea domeniului web
Acest indicator ne permite să vedem ce nivel de notorietate este necesar să atingă domeniul web care ne interesează pentru a putea penetra prima pagină de rezultate Google. Este cu atât mai important să ne raportăm la acesta cu cât nișa este mai concurențială.
Aspecte de ordin tehnic
Zona tehnică fiind parte importantă din succesul vizibilității organice, este absolut esențial să știm cât de bine sunt puse la punct din perspectivă tehnică site-urile care se situează organic în prima pagină de rezultate Google cu expresiile cheie definitorii pentru nișă. De exemplu, conform Semrush, top 10 site-uri au un scor de sănătate de 92%, dar benchmark-ul la acest nivel poate să difere în funcție de particularitățile fiecărei industrii.
Tipuri de conținut
Conținutul poate fi clasificat în atât de multe feluri încât aceasta este o zonă extrem de ofertantă pentru SEO. Conținut de tip text, imagini sau video, de mici sau mari dimensiuni, particularizat sau evergreen – oricare dintre acestea poate da măsura lucrului bine făcut.
Canalele de promovare
Sau despre unde ducem conținutul conceput din perspectivă SEO. Este mai puțin cunoscut faptul că SEO se face și dincolo de nivelul site-ului. Putem face optimizări pentru YouTube despre care să nu uităm că a fost cumpărat de Google în 2006, la fel de bine cum putem face SEO Local, optimizând contul de Google My Business, canal extrem de important pentru conversiile organice.
În Concluzie
Benchmark-urile sunt cea mai bună modalitate de a evalua dacă obiectivele de trafic și de conversie se aliniază cu cei mai buni din industrie. Raportându-ne la aceștia, putem stabili KPIs bazați pe date și să conturăm strategii SEO eficiente, dar mai ales realiste, palpabile. Informații ca cele de mai sus sau ca rata de conversie sau timpul mediu petrecut pe site ne ajută să proiectăm acțiuni pe 3 luni, pe 6 luni, chiar pe un an în față.
E important să știm înainte de toate cine dă standardul și care e standardul în nișa respectivă. Folosind valori de referință din industrie înțelegem cum funcționează un domeniu de activitate în mediul online și unde există oportunități de creștere organică pentru a ști unde ducem eforturile de optimizare pentru motoarele de căutare și, implicit, pe cele de creare de conținut.
Benchmark-urile sunt cele care ne dau claritate în SEO și ne ajută să pornim la drum cu anvelope de iarnă, pregătiți pentru schimbările tehnologice, modificarea comportamentului utilizatorului online și actualizările de algoritmi Google.
Liliana Maier este consultant SEO independent, cu o experiență de 18 ani în search marketing. Formator și coordonator de echipe, cu un portofoliu solid alcătuit din site-uri din diferite industrii cum ar fi: high tech, turism, sănătate sau imobiliare, este pasionată de cifre, abordări omni-channel și analize de piață.