Andreea Andrei: Toate lucrările IRIDESCENT sunt legate de ceea ce ne afectează societățile și comunitățile acum

Andreea Andrei: Toate lucrările IRIDESCENT sunt legate de ceea ce ne afectează societățile și comunitățile acum

Cu sensibilitate și simț critic, artiștii și artistele ar trebui să creeze ieșind din normele impuse, din rigorile disciplinei, să aibă curajul de a depăși comoditatea, să lucreze cu mijloacele actuale și să ofere o voce și comunităților defavorizate. Asta spune Andreea Andrei, teatrolog și manager cultural, că ar putea fi misiunea creatorilor de arte performative.

Andreea se ocupă de coordonarea Festivalului IRIDESCENT, care are loc zilele acestea la Centrul Național al Dansului București. Ajuns la a treia ediție, Festivalul se desfășoară pe parcursul lunii noiembrie și prezintă 20 de evenimente care vor fi găzduite atât la CNDB, cât și la Teatrul Național București, Teatrul Odeon sau CINETic.

Printre temele adresate anul acesta în lucrările prezentate publicului sunt: poziția artei în economia globală de piață, identități fluide, memorie și moștenire, relația corpului cu îmbătrânirea, relația corpului cu tehnologia și relația societății contemporane cu lumea naturală.

"Nu am vrut să forțăm încadrarea spectacolelor într-o singură temă, ci aducem conținuturi și formate diverse, explorăm concepte și subiecte relevante, firul roșu fiind că toate lucrările prezentate sunt legate de ceea ce ne afectează societățile și comunitățile acum", zice Andreea.

Vorbim cu Andreea Andrei, coordonatoare de proiecte la CNDB, despre IRIDESCENT – festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului.

Anul acesta, Centrul Național al Dansului București împlinește 20 de ani de existență.

 

Din biografie

Sunt Andreea Andrei, sunt de profesie teatroloagă și manageră culturală, cu o experiență de 10 ani ca și lucrătoare culturală. Am studiat Teatrologie (Jurnalism teatral) la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității „Babeș-Balyai” din Cluj-Napoca, și apoi am făcut un Masterat în Artele Spectacolului în cadrul Université Libre de Bruxelles, Belgia.

Din 2018 lucrez ca și consultantă artistică în cadrul Departamentului de Producție al Centrului Național al Dansului București. Sunt parte din echipa artistică a CNDB, alături de care stabilesc strategia artistică și programele CNDB. Tot aici, coordonez diverse proiecte culturale: Iridescent - Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului, Stagiunea de dans contemporan, diverse rezidențe artistice, turnee naționale și internaționale etc. Experiența mea profesională a început însă la Teatrul German de Stat Timișoara, unde am lucrat câțiva ani ca și consultantă artistică. Tot acolo, la Timișoara, am curatoriat și coordonat trei ediții ale Festivalului European de Teatru Eurothalia.

 

Misiunea creatorilor arte performative

Într-o lume în care există atât de puțin timp pentru reflecție, în care interacțiunile s-au mutat în mare parte în spațiul virtual, în care inegalitatea și războiul câștigă tot mai mult teritoriu, dansul contemporan adresează teme de actualitate, lucrează cu mijloace ale prezentului, propune o gândire reflexivă și senzorială, aduce oamenii împreună, ne face mai empatici, creează solidaritate, ne ajută să ne reconectăm cu corpurile noastre, și în general… ne face bine.

Cred că artiștii și artistele ar trebui, cu sensibilitate și simț critic, să reflecteze asupra dinamicilor societății contemporane, să provoace întrebări și moduri de gândire nefamiliare, să deranjeze conștiințele amorțite, să aibă curajul de a nu fi comozi, să riposteze în fața forțelor disciplinei și ale normalizării, să creeze spații de introspecție, să ofere voce comunităților marginalizate.

 

Noutăți în Festivalul IRIDESCENT

În ediția din 2024, avem un focus pe lucrări care explorează relația corpului cu tehnologia. Astfel, am inclus în program trei producții realizate în cadrul proiectului european „Mișcare, inteligență digitală și public interactiv” (MODINA), în care CNDB este partener, un proiect care își propune să extindă posibilitățile creative ale spectacolelor de dans contemporan și să sporească experiența publicului cu ajutorul tehnologiei digitale – cu accent pe explorarea inteligenței artificiale (AI) și a interacțiunii cu publicul, la fața locului și online. Este vorba despre Stage for Digital, Contagious, and Networked Bodies and Code++ de Jorge Guevara & Naoto Hieda, Temporal Spaces de Max Levy & Cosa Mentale și Collective Cadence de Simona Deaconescu & Grigore Burloiu. Un al patrulea spectacol care abordează aceeași temă este „Cyber-Body-Systems” de Daniela Brill, Cip Făcăeru, Raluca Ghiță, Andrei Raicu.  Tot anul acesta reușim să prezentăm și două lucrări produse într-un alt proiect european inițiat de CNDB, South-East European Dance Stations – SEEDS:  Transformability: Forever [partly musical] de Willy Prager și  Unstable Comrades de Igor Koruga, două spectacole în care performează studenții care au absolvit Academia de Dans și Performance CNDB.

 

Programul IRIDESCENT

Programul de anul acesta aduce publicului 13 spectacole de dans contemporan și performance (din România, Franța, Germania, Ungaria, Bulgaria, Serbia), cele mai multe fiind prezentate, în premieră, în România. În plus, festivalul include trei ateliere de dans contemporan dedicate dansatorilor și performerilor profesioniști (susținute de  Léa Vinette, Dorothée Munyaneza, respectiv de Patrick Kruse, Ivana Druzetic-Vogel și Christoph Vogel), trei tururi ghidate la Sala Omnia, o nouă ediție a evenimentului Idei pentru Planeta Pământ - un maraton de declarații, mesaje și idei, precum și a 11-a ediție a Premiilor CNDB, un eveniment anual, de recunoaștere a celor care au contribuit și au confirmat valoarea pe care dansul și cultura coregrafică contemporană o au în societate. Festivalul se va închide pe 27 noiembrie cu o nouă ediție a evenimentului Miercurea lejeră - Idei afirmate performativ (o platformă deschisă în care oricine poate testa, pe scenă, ideile pe care le are, cu condiția înscrierii prealabile), urmată de o petrecere marca Totally Spice (un DJ duo feminin care glisează între techno, euro-trance, pop gems, uk garage, hituri românești r’n’b uitate și un strop de reggaeton). Evenimentele vor avea loc la Centrul Național al Dansului București (sala Stere Popescu de pe Bv. Mărășești 80-82), dar și la Teatrul Odeon, la sala Pictură a Teatrului Național București și la CINETic.

 

Tema festivalului și firul care leagă toate lucrările

Nu avem o temă unică de festival, pentru că nu am vrut să forțăm încadrarea spectacolelor într-o singură temă, ci aducem conținuturi și formate diverse, explorăm concepte și subiecte relevante, firul roșu fiind că toate lucrările prezentate sunt legate de ceea ce ne afectează societățile și comunitățile acum: vorbim așadar despre poziția artei în economia globală de piață, despre identități fluide, despre memorie și moștenire, despre relația corpului cu îmbătrânirea, despre relația corpului cu tehnologia (și cu inteligența artificială) sau despre relația societății contemporane cu lumea naturală. Astfel festivalul este, așa cum îi spune numele, iridescent, iridescența fiind instrumentul nostru de navigație.

 

Exemple de teme expuse în spectacolele din festival

„BPM - Beats per Millenium” este o lucrare energică și vibrantă care ne vorbește despre scena evoluția scenei de clubbing în România din perspectiva practicilor sociale și culturale pe care le-a cunoscut în ultimele decenii. „Figuring age” abordează relația dintre corp și îmbătrânire și invită spectatorii la o reflecție asupra „ideologiilor” corpului de-a lungul generațiilor. „Collective Cadence” examinează dinamica complexă dintre dansurile în masă, identitatea individuală și sistemele de control. „Transformability: Forever [partly musical]” este un performance ce discută relația dintre societatea de consum contemporană, cu performativitatea sa din ce în ce mai accentuată, și dans, în contextul capitalismului și al economiei globale de piață. În „Terminal Beach”, cei șase dansatori performează lipsa noastră de cuvinte în fața vremurilor viitoare. În „Warp Renderings”, coregraful Sergiu Matis explorează modul în care imaginile estetizate ale peisajelor au distorsionat relația societății contemporane cu lumea naturală. „Toi, moi, Tituba…”  abordează problema memoriei și moștenirii, aducând un omagiu tuturor vocilor și corpurilor care au fost șterse, reduse la tăcere și rănite. „Unstable Comrades” explorează și reflectă asupra unor modalități noi de a combate capitalismul prin prisma identităților fluide. După cum se observă, toate lucrările selectate în Iridescent sunt creații valoroase și relevante pentru contextele artistice și socio-politice actuale, deoarece credem cu tărie că asta ar trebui să fie miza dansului contemporan.

 

Invitații speciali ai festivalului

Unul din invitații speciali este Sergiu Matis, un coregraf român care trăiește și lucrează în Berlin din 2008. Lucrările sale au fost prezentate în toată Europa, a condus de asemenea ateliere și activități educative în diverse instituții din întreaga lume. Practica sa de dans poate fi considerată o căutare neobosită prin arhive corporale și digitalizate, având o privire critică asupra a ceea ce a fost arhivat, iar performance-urile sale provoacă experiențe intense care fracturează ideile acceptate și abordează complexitățile vremurilor noastre. Ne bucurăm și că anul acesta am reușit să o avem invitată pe Dorothée Munyaneza (cu spectacolul „Toi, moi, Tituba…”), o artistă multidisciplinară care se inspiră din povești reale, reușind să capteze corpul, memoria și timpurile prezente. Stilul ei de a crea și a performa pe scenă este direct inspirat de ceea ce viața i-a oferit atât de intens. Cercetarea ei artistică se bazează pe diversitatea moștenirii sale culturale: a copilărit în Rwanda, a locuit apoi la Londra, Paris și Marseille. Un alt invitat special este Moritz Ostruschnjak, care vine pentru a doua oară în Festivalul Iridescent, anul acesta cu spectacolul „Terminal Beach”. Piesele sale au fost prezentate la numeroase festivaluri europene și au fost selectate de trei ori pentru Tanzplattform Deutschland.

 

Provocările în organizarea și producerea unui festival internațional de dans

Există două principale categorii de provocări: prima este legată de bugetul de producție care este întotdeauna prea mic, iar a doua este legată de lipsa unei infrastructuri adecvate.

Costurile unui festival de artele spectacolului sunt ridicate, organizarea unui astfel de eveniment implică numeroase aspecte logistice și artistice, fiecare venind cu cheltuieli semnificative. CNDB se luptă de ani de zile să primească de la Ministerul Culturii un buget suficient pentru întreaga activitate desfășurată și, deși în paralel a reușit să atragă fonduri din alte surse (fonduri de la AFCN, fonduri europene sau diverse finanțari de la institutele culturale), bugetul de producție este în continuare insuficient, ceea ce ne influențează bineînețeles și procesul de curatoriere a festivalului.

În ceea ce privește infrastructura, după cum probabil știți, după evacuarea, în primăvara anului 2011, din clădirea Teatrului Național București, în care CNDB deținea în administrare spații de peste 3000 m², CNDB a rămas singura instituție publică de artele spectacolului fără un sediu adecvat. Din 2013, CNDB închiriază un spațiu care nu răspunde nevoilor instituției, fiind mult subdimensionat, fără spații de depozitare, fără birouri și fără studiouri de dans, care să răspundă cererilor în creștere venite din partea profesioniștilor dansului. Abia în anul 2016, Centrului Național al Dansului i-a fost alocată în administrare Sala Omnia, pentru care s-a aprobat și un împrumut de 13,4 milioane de Euro –  atât pentru serviciile de proiectare, cât și pentru execuția lucrărilor de remodelare, consolidare și reconstrucție. Procesul birocratic este însă extrem de anevoios, drept urmare nici acum, în 2024, lucrările de reconstrucție nu au început. De aceea, pentru organizarea Festivalului Iridescent suntem nevoiți să încheiem parteneriate cu alte instituții de spectacol din București, deci depindem de disponibilitatea și deschiderea acestor spații, proces care este de cele mai multe ori extrem de anevoios, dar și costisitor.

Desigur, în ciuda dificultăților, satisfacțiile sunt numeroase și nimic nu se compară cu bucuria să vezi, după luni de zile de planificare și organizare, sălile pline de spectatori. Un festival creează comunitate, pentru că aduce împreună dansatori, coregrafi, profesioniști ai domeniului și publicuri diferite, creează spațiu de dezbatere și de întâlnire live, ceea ce este esențial în aceste vremuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related