Art Movements Foundation anunță câștigătorii celei de-a doua ediții a Premiului Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan. În competiție au participat 246 de artiști cu 546 lucrări înscrise.
Fundația Art Movements Foundation și partenerii săi acordă Premiul pentru Desen Contemporan 2024 printr-o mărturisire de credință în valorile artei în societate și din convingerea că aceasta aduce un enorm aport pozitiv și atât de necesar într-o lume tot mai defectuoasă.
Premierea va avea loc joi, 7 noiembrie 2024, la ora 19:00, odată cu vernisajul expoziției Contemporary Drawing in Romania 2024, în spațiul galeriei Scemtovici & Benowitz din strada Jean-Louis Calderon 34. Selecția lucrărilor ce vor fi expuse a fost realizată în urma punctajului acordat de juriu și cu ajutorul curatoarei și inițiatoarei acestui premiu împreună cu fundația Art Movements Foundation, Raluca Ilaria Demetrescu (ALERT Studio Artist-run Space, București).
Premiul I în valoare de 2500 euro este acordat lui Andrei Tudoran, pentru lucrarea “Not Faking Perfection” realizată în grafit și cărbune pe hârtie.
“Desenul „Not Faking Perfection” tematizează complexitatea corporalității, azi, în era post umană, post internet, post istorie, post adevăr, pornind de la ideea lui Foucault, care afirmă că cea mai puternică dintre utopii, prin care putem face să dispară trista topologie a corpului, este marele mit al sufletului. Parte a expoziției personale ”Faking Perfection”, lucrarea explorează corpul ca loc al proiecției și transformării, în contextul unei lumi aflate într-o reconfigurare profundă a valorilor și referințelor sociale. Expoziția problematizează transformările structurale majore care au loc odată cu globalizarea, pandemia și criza capitalismului global, investigând efectele acestora asupra identității și societății. Desenul este un portret al copilului nenăscut al artistului și este realizat în 2021. Portretul construit din jumătăți, simbolizează fuziunea dintre două identități: partea stângă reprezintă portretul soției sale, artista Ruxandra Tudoran, iar dreaptă este autoportretul artistului. Combinația de anatomii nu reflectă doar o contopire fizică, care să exprime interogații legate de sexul copilului, de ce nume va purta, ce ochi va avea. Ideea acestui desen e legată de felul în care identitatea este construită și transformată în raport cu realitatea socială, explorând tensiunea dintre corporalitatea concretă și proiecțiile utopice (...)” afirmă artistul.
Andrei Tudoran (n. 1987, Slatina) a absolvit cu licență, master și doctorat la Universitatea Națională de Arte București și a studiat la Academia de Arte Frumoase din Poznan, Polonia cu bursă Erasmus. Trăiește și lucrează în București, este lector universitar la secția Pictură, în cadrul UNARTE. Aproape exclusiv pictor figurativ, Andrei Tudoran este preocupat de procese ale memoriei și arhivei, de relația imaginii pictate cu iconografia digitală, de cultivarea unor logici ale melancoliei și paradoxului, de identitate și diferență.
PREMIUL AL II-LEA în valoare de 1500 euro se acordă artistei Marcela Rădulescu pentru “Fereastră”, lucrare realizată în tehnică mixtă: cărbune, pastel și creion pe hârtie.
Lucrarea face parte dintr-o serie în care artista descrie vizual spațiul în care locuiește și sentimentele pe care le încearcă, conștientizând faptul că peisajul din jur s-a schimbat și continuă să se schimbe periculos de mult pentru casă și condițiile de locuit. „FEREASTRA face legătura cu exteriorul, dar cu exteriorul MARE, deoarece cel proxim nu mai este al meu,” afirmă Marcela Rădulescu. Deși lucrarea reprezintă un interior aparent liniștit, se simte dorința de a transcende mundanul, aspirația către mai departe, către dincolo de zidurile clădirii și ale minții.
Marcela Rădulescu (n. 1942, Brașov) a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj, secția Grafică. Cu o activitate didactică bogată și numeroase distincții pe parcursul carierei artistice, universul creativ al artistei este arondat căminului, spațiului intim în general, tratate printr-un limbaj plastic delicat. Lucrările sale sunt strâns legate de ideea de structuri organizate și dezorganizate, semnificând opoziția dintre viața materială și cea spirituală. Opera sa se remarcă prin preferința pentru desen ca practică artistică și ca modalitate de expresie, prin ușurința cu care mixează tehnicile și prin refuzul claustrării în dogme stilistice, și curajul de a crea noi forme si semnificații posibile.
PREMIUL AL III-LEA în valoare de 1000 euro revine artistei Andrea Nagy pentru “Fantasmă”, creion și cărbune pe hârtie.
Andrea Nagy, „Fantasmă”, creion și cărbune pe hârtie, 2023
“Aglomerarea de semne specifică lucrărilor mele devine o aglomerare de trasee mărunte, compacte, care configurează imaginea și sunt identificabile ca elemente distincte doar printr-o privire în detaliu. M-am concentrat pe ansamblu, pe amplificarea spațiului, pe crearea unor trasee și nu pe definirea sau distingerea unor elemente individuale care ar concentra privirea pe fragmente. Suprapunerea de forme, liniile întretăiate, stratificările de semne de diferite intensități este similară cu modul în care memoria se suprapune în straturi de amintiri, uneori clare, alteori difuze,” a precizat artista.
Andrea Nagy (n. 1988, Târgu-Mureș) este artistă vizuală, lector univ. dr. în cadrul Universității Naționale de Arte din București. Este licențiată și absolventă de masterat (2013) la secția Pictură, doctor în Arte vizuale (2017) în cadrul aceleiași universități.
Lumea ideilor pe care Andreea Nagy o evocă stă la granița dintre memorie și imaginație, închegată fiind din structuri deopotrivă diafane și puternice. În compozițiile sale complexe, în cărbune sau în culori vibrante, figurativul și abstractul concurează perpetuu. Desenele sale se aglutinează din suprapuneri și estompări, cu reflexe de palimpsest.
PREMIUL COLECȚIONARULUI în valoare de 1000 euro este acordat de Mladen Bataniat artistei vizuale Monica Coman pentru “Chill”, lucrare realizată în creion colorat pe hârtie.
Potrivit artistei, “Chill” accentuează “tensiunea dintre familiar și neobișnuit, prin expunerea complexității subtile din cotidian”.
Monica Coman (n. 1989, Cluj-Napoca)
este absolventă a Departamentului de Grafică
al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca.
În prezent, activează ca lector universitar doctor și se implică activ în diverse proiecte artistice, educaționale și de cercetare. Lucrările sale sunt expuse atât în expoziții personale, cât și în numeroase expoziții colective naționale și internaționale.
Câștigătorii și finaliștii actualei ediții a competiției pentru Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan au fost desemnați, printr-un punctaj conferit prin vot secret, de un juriu independent, diferit de cel de anul trecut, cunoscător al scenei cultural-artistice românești: Magda Cârneci – critic de artă și scriitoare, redactoare șefă a Revistei ARTA, Anca Boeriu – artistă vizuală, lectoră UNARTE București, Adela Mara – istorică de artă și curatoare, Diana Serghiuță – artistă vizuală, laureata Premiului AMF pentru Desen Contemporan 2023, Olimpiu Bandalac – artist vizual și Mladen Bataniat – colecționar de artă.
Proiect cultural co-finanțat de Ministerul Culturii
Partener cultural: Uniunea Artiștilor Plastici din România
Parteneri academici: Universitatea de Vest Timișoara - Facultatea de Arte și Design, Universitatea din Oradea - Facultatea de Arte, Universitatea Națională de Arte “George Enescu” Iași - Facultatea de Arte Vizuale și Design
Partener principal: Scemtovici & Benowitz Gallery
Parteneri: ALERT Studio, ART-AN-TE, Aripa Arte
Parteneri media: Revista Arta, Agenția de Carte, BookHub, Curatorial, Empower Artists, IQads, Modernism, Propagarta, Radio România Cultural, Radio România Internațional, Zeppelin
Partener monitorizare: Klarmedia
Art Movements Foundation este o fundație culturală independentă care a luat ființă în 2022 în România cu scopul de a contribui la dezvoltarea mediului românesc de artă prin proiecte care creează conexiuni între artiști, colecționari și public, din dorința de a aduce valoare pentru toți operatorii culturali implicați, de la mediul academic și independent la galerii, muzee, instituții și publicul larg.