Te-ai gândit vreodată să o iei de la zero atunci când te blochezi? Să spui stop și să faci să fie totul ca-n prima zi, atunci când era bine? Se pare că asta este formula câștigătoare pentru Dragoș Bocai, Managing Director Mediascope, atunci când creativitatea nu mai dă roade.
"Eu personal am o abordare creativă în orice situație, legat de orice subiect, am această abilitate să văd totul dintr-o perspectivă creativă și încerc să nu mă blochez niciodată. Creativitatea nu se antrenează ca să o crești, ea există în tine la un potențial maxim, trebuie doar să îți antrenezi curajul de a o exprima", spune Dragoș.
Își trage inspirația din călătorii și din tot felul de situații care-l scot din zona de confort. Încearcă să lucreze din medii creative și să se înconjoare de persoane care depun un efort să fie altfel. Printre domeniile creative ale ultimilor ani pentru el se numără cafenelele de specialitate, brutăriile sau evenimentele urbane.
Definiția personală a creativității
O persoană creativă este acea persoană care gândește atipic și generează idei și concepte care atrag și ies din tiparele normale. Creativitatea este ca o fântână, ca un izvor care este alimentat în permanență. Din punctul meu de vedere creativitatea este un al 6-lea simț. Este ceva ce există în tine și se manifestă 24/24 7/7, nu poate fi oprit, este efervescent și vrea să fie lăsat să se exprime în continuu. Pentru mine creativitatea este un dar de preț, este o trăsătură definitorie a unei persoane.
Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității
Am învățat să o las să iasă la suprafață. Există o oarecare tendință de autocenzură pentru că lucrurile interesante au și critici, însă creativitatea îți definește acțiunile și viziunea. Odată ce înțelegi asta, perspectivele ți se schimbă. În același timp am învățat să o apreciez, sunt înconjurat de oameni creativi și asta mă motivează.
De ce depinde creativitatea
Exista desigur lucruri care condiționează manifestarea creativității: plecând de la constrângerile impuse de proiect, de client, randamentul și efectul creativ pot să scadă. Zona sigură și drumul cunoscut sunt rutele care te fac să fii mai puțin creativ. Important este să găsești locul în care creativitatea să fie apreciată și dorită, atunci nu există limite.
Tabieturi, shortcut-uri, rețete
Da, tot timpul ascult muzică, îmi creez un mediu creativ, stau în medii care sunt creative, în București și nu numai, există deja o cultură pentru asta. În același timp creativitatea este invocată când ești în mediul potrivit, cu oameni similari, este o amplificare tacită.
Ce a adus experiența
Clar este mult mai ușor acum față de acum 10-15 ani. Informația este la 1 click distanță, avem o libertate de mișcare foarte mare și asta ajută enorm. Documentările se pot face mult mai ușor, în același timp experiența (anii, proiectele, situațiile gestionate) iți îmbogațesc bagajul de cunoștințe și în același timp ai informația care te ajută să ajungi rapid la soluții.
Cum îți antrenezi tu creativitatea
Păi este simplu, merg la „antrenament” în fiecare zi. Este ca la sportul de performanță. Eu personal am o abordare creativă în orice situație, legat de orice subiect, am această abilitate să văd totul dintr-o perspectivă creativă și încerc să nu mă blochez niciodată. Creativitatea nu se antrenează ca să o crești, ea există în tine la un potențial maxim, trebuie doar să îți antrenezi curajul de a o exprima.
Surse de inspirație
Așteptam această întrebare. Inspirația există peste tot dacă o cauți. Atunci când avem o perspectivă creativă în a vedea lucrurile din jurul nostru, inspirația ne înconjoară. Desigur, specific, urmăresc și eu persoane, brand-uri, târguri, activități și trend-uri care consider că sunt relevante, cu care rezonez și preiau lucruri care mă inspiră și îmi plac.
Călătoresc foarte mult și caut experiențe atipice, așa ies din zona de confort și de cele mai multe ori descopăr lucruri care mă inspiră și pe care le integrez în creativitatea personală. Merg la cât mai multe evenimente de profil și nu numai, orice eveniment în care creativitatea este cerută și se manifestă fără limite.
Surse de inspirație în online
Aici iarăși nu există limite, îmi place foarte mult să mă uit la filme în care există o scenografie foarte bună, filme în care calitatea actorilor și modul lor de interpretare face diferența, mă inspiră foarte mult și îmi încarcă bateriile de curaj creativ. Îmi place foarte mult să urmăresc ce fac agențiile și oamenii creativi care sunt un model pentru mine, urmăresc foarte mult și modul în care putem folosi tehnologia pentru a implementa creativitatea în proiectele noastre, este ceva ce mă interesează foarte mult.
Obstacolele creativității
Zona de confort, lipsa curajului, autoritatea care poate impune asta într-un proiect. Lucrurile impuse și execuționale. Viziunile limitate și încăpățânarea.
Ce se întâmplă când ai momente de blocaj
O prietenă bună m-a învățat o rețetă care funcționează tot timpul – întoarcerea la t 0, momentul când lucrurile funcționau. Deci asta este rețeta mea și o recomand cu încredere. Ai curajul să spui stop și să te întorci de unde ai pornit și era bine. Face parte din evoluția ta și te face mai puternic.
AI, Social Media și creativitatea
Eu le vad ca niște unelte pe care le putem folosi ca să ne manifestăm creativitatea. Este trend-ul momentului, tehnologia și aceste medii de comunicare și unelte există și vor mai rămâne cu noi mult timp de acum încolo, trebuie să acceptăm asta și să ne folosim de ele. Social media este mediul care a permis tuturor oamenilor să fie creativi, să devină actori în propriul lor film, unii o fac foarte bine. În lipsa acestui mediu poate nu ar fi descoperit că sunt creativi și talentați. Dacă o privim din acest unghi este un lucru minunat. Există și reversul medaliei desigur, tot timpul există un echilibru în Univers.
AI este ceva ce va accelera toate procesele, creativitatea cunoscută va fi stocată și replicată din ce în ce mai bine, însă această abilitate a omului, de a fi creativ, va ramane întotdeauna perfectă și capabilă de lucruri noi imposibil de replicat și anticipat de tehnologie.
Domeniile creative din ultimii ani
Dacă discutăm de România sunt bucuros că multe domenii au devenit creative, este o acțiune necesară și un avantaj competitiv. Să luăm niște exemple care tradițional erau destul de limitate și standard din acest punct de vedere: cultura cafenelelor de specialitate ca un loc de manifestare (chiar și creativă) a unei comunități locale, cultura evenimentelor urbane în marile orașe care sunt definite de activități creative deja, cultura brutăriilor artizanale și a business-urilor de alimentație publică locale.
Ai un role model?
Arhitectură – Frank Lloyd Wright
Scenografie / Film – Patrice Vermette
Muzică – Hans Zimmer
Fashion – Tom Ford
Agenție locală – Mc Cann
Agenție globală - Mc Cann
Tool-uri creative
Personal nu folosesc și nu cred în astfel de short cut-uri, cum spuneam inițial, credința mea este că te naști cu potențial maxim de creativitate și lucrezi doar să îl lași să iasă la suprafață. Tool-urile si device-urile pe care le folosim ne ajută să ne documentăm și să fim la curent cu informații și situații curente, asta ajută și este foarte util.