În această perioadă, în care ne conduce presiunea artificială a deadline-urilor și ai impresia că toată lumea fuge fără destinație, e important să luăm o pauză, să respirăm, să ne punem întrebări, crede artista Doriana Mărășoiu. Doriana a absolvit UAUIM în 2017 și a început să experimenteze designul grafic și ilustrația, în paralel cu practica arhitecturală. Din 2021, și-a continuat activitatea pe cont propriu în zona designului grafic, ca parte din proiecte editoriale, comerciale, expoziționale și de social media marketing.
"În ilustrație sunt profund preocupată de teme psihologice, sociale, autoreflecție și introspecție. Într-o lume pe care o simt adesea copleșitoare și cu un ritm prea rapid, îmi propun să creez lucrări care să invite spectatorii să facă o pauză, să își ia în considerare propriile emoții și experiențe și să își pună întrebări", spune Doriana.
Lucrările Dorianei pot fi văzute în cadrul unei expoziții Graphic Days. Organizat de Asociația Graphic Front & Atelierul de grafică, festivalul a ajuns la ediția a III-a și este structurat pe trei categorii de conținut, expoziții, workshop-uri și dezbateri. Expoziția poate fi vizitată începând cu miercuri 23, octombrie, între orele 15.00-18.00, iar vernisajul va fi pe 1 noiembrie, ora 18.00, în prezența celor două artiste, Doriana Mărășoiu și Ilona Polanski, care vine la București cu sprijinul Centrului Ceh.
Povestim cu Doriana în continuare despre participarea ei la festival, procesul de creație, temele care o preocupă în această perioadă.
Etape importante în parcursul tău
Am crezut mereu că voi avea un parcurs liniar, însă, uitându-mă în urmă, am acționat deseori împotriva confortului. Nu am știut devreme că voi da admiterea la arhitectură și cu atât mai puțin că voi ajunge să fac grafică. Să fiu sinceră, nici nu știam care sunt exemplele de bună practică în aceste profesii, pentru ele nu existau acasă. Provin dintr-un mediu în care lucrurile se făceau independent de reguli, deseori fără experți, specializări și instrucție. Cu atât mai puțin în ceea ce înseamnă spațiul public. Ordinea vizuală și alte noțiuni care mă interesează și cărora le dau multă importanță acum nu existau.
Când eram mică, eram foarte curioasă și studioasă. Alegerea de a porni pe drumul arhitecturii a venit ca un răspuns la iubirea mea pentru desen, exigențe financiare și interesul meu pentru mai multe materii dintre care îmi era greu să aleg, unele din sfera umanistă, altele din sfera științifico-tehnică. A fost un compromis bun, care în timp m-a ajutat să îmi păstrez creativitatea, dar și să mă disciplinez și să îmi structurez gândirea.
Am absolvit Facultatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu în 2017 și am lucrat în domeniu câțiva ani. Pe tot parcursul facultății însă, am experimentat mai multe arii vizuale, prin cursuri de fotografie, workshopuri de design de obiect sau voluntariat în cadrul unor asociații ca grafician. După ce am absolvit, am păstrat curiozitatea aceasta și mă bucur că am reușit să acționez conform intuiției atunci când am făcut următorul pas. Am lucrat, în paralel cu jobul de zi din arhitectură, proiecte de grafică și ilustrație și, deși mă epuizau, mă bucuram de fiecare dintre ele.
După primul an de pandemie, am luat o pauză de câteva luni în care am desenat și am urmat cursuri de grafică și art direction, pentru că mă atrăgea tot mai mult domeniul vizual și totodată pentru că, deși arhitectura mi-a oferit o bază bună, simțeam că am multe lacune. A fost o perioadă în care am simțit nevoia unei schimbări, prin a mă apropia mai mult de mine, de valorile mele și de a-mi da voie să experimentez cu ce îmi aducea reală plăcere. În vara lui 2021 am pornit pe cont propriu, inițial pendulând între proiecte de design interior, design grafic și ilustrație, urmând ca, în urmă cu doi ani, să mă concentrez mai ales pe ultimele două.
Ilustrații de Doriana Mărășoiu
Începuturile în domeniu
Când mi-am deschis propria firmă, am că sperat că voi găsi un mod eficient de a îmbina tot ce știu și îmi place să fac. Nu aveam multe așteptări legate de evoluția mea în domeniul vizual, însă am făcut ce era în controlul meu: să mă implic 100% în proiecte, să rezolv problemele clienților, să mă bucur de noile relații cu ei, să am încredere în colaboratori și să învăț continuu, indiferent că erau chestiuni administrative sau legate de procesul creativ.
Sindromul impostorului m-a urmărit în permanență în această perioadă, însă cred că tocmai acest lucru m-a determinat să învăț mai mult, să îmi păstrez curiozitatea, să fiu deschisă la sfaturi, să mă las inspirată și să încerc să absorb din experiențele și experimentele celor pe care îi admiram.
Temerile veneau din perfecționism, din faptul că nu voi ajunge să fac lucruri care să conteze, pentru mine și pentru ceilalți și din faptul că nu voi reuși să mă autosusțin financiar pe termen lung. Ele există încă, dar în timp am devenit mai blândă cu mine și am înteles că există soluții pentru (aproape) orice lucru.
Doriana Mărășoiu și ilustrațiile ei. Credit foto: Anca Rancea
Ce s-a schimbat fundamental (în relația ta cu arta)
Am fost mereu atrasă de artă la nivel intuitiv. Am ajuns însă în ultimii ani să îmi pot explica de ce anumite imagini mă atrag mai mult decât altele, înțelegând compoziția, cromatica, echilibrul, stilul. Simt că în ultimii ani am devenit din ce în ce mai deschisă către a experimenta arta și nu doar a o cataloga estetic: îmi place/ nu îmi place, mă atrage/ mă respinge. Încerc să îmi pun mai multe întrebări decât să vin cu răspunsuri și etichete.
Ilustrații de Doriana Mărășoiu
Ce a adus experiența
Ce a început ca un experiment parțial asumat a devenit în timp o mare responsabilitate. Simt din ce în ce mai mult că menirea mea este de a lăsa în urmă soluții vizuale corecte, eficiente și valide în timp în proiectele de grafică (branding, comunicare, marketing), precum și inspirație și emoție în ilustrațiile personale.
Doriana Mărășoiu. Credit foto: Anca Rancea
Temele care te preocupă
În ilustrație sunt profund preocupată de teme psihologice, sociale, autoreflecție și introspecție. Într-o lume pe care o simt adesea copleșitoare și cu un ritm prea rapid, îmi propun să creez lucrări care să invite spectatorii să facă o pauză, să își ia în considerare propriile emoții și experiențe și să își pună întrebări. Lăsând spațiu interpretării, sper să stimulez o conexiune mai profundă cu privitorul și să-l inspir să-și exploreze viața, gândurile și sentimentele într-un mod semnificativ, pentru a porni în propria călătorie de descoperire.
Ilustrații de Doriana Mărășoiu
Participarea la Graphic Days
Participarea la Graphic Days îmi permite să prezint o selecție organizată a lucrărilor mele personale și comandate din ultimii ani, reflectând cea mai autentică abordare a mea față de povestirea și redarea unor concepte prin imagini. Expoziția își are rădăcinile în utilizarea metaforelor vizuale, a spațiului negativ și a personajelor introspective, toate plasate în contexte arhitecturale sau naturale. Combinația de imagini creează spații imersive de contemplare, invitând vizitatorii să se implice personal în conceptele prezentate și oferindu-le accesul în lumea lor interioară.
Voi expune alături de o ilustratoare pe care o admir mult, Ilona Polanski, care are o abordare similară a conceptelor. Ilona este co-fondatoare a Asociației Cehe de Ilustratori, care prezintă scena actuală a ilustrației cehe și slovace sub formă de interviuri și articole și organizează ateliere educative. Stilurile noastre și felul nostru de a percepe lumea se completează în această expoziție și încurajează publicul să reflecteze asupra temelor psihologie și sociale pe care le abordăm.
Ilustrații de Doriana Mărășoiu
Comunitatea Graphic Days
Consider că designul grafic face parte din fiecare aspect al vieții noastre: spațiul urban, mass-media, domeniul editorial. Din punctul meu de vedere, Graphic Days reprezintă o platformă vitală pentru creativitate în România. Acest festival prezintă lucrări exemplare, servește drept model pentru tinerii designeri și încurajează oportunități de networking cruciale pentru creștere. Cu ateliere, expoziții, articole, discuții și proiecte captivante, educă comunitatea despre importanța culturii vizuale. Mi-aș dori mult să atragă public din diverse domenii, în scopul conștientizării și al educării. Deși România nu a fost întotdeauna un lider în design grafic, în special în spațiul public, începem să prețuim modul în care interacționăm vizual cu mediul nostru înconjurător. Conectarea artiștilor și a profesioniștilor poate îmbunătăți mediul, făcându-l mai organizat și mai atractiv din punct de vedere vizual.
A avea o expoziție în cadrul acestui festival îmi validează munca și mă inspiră să continui să creez. Îi sunt extrem de recunoscătoare lui Ciprian Isac, organizatorul festivalului, pentru încrederea acordată și pentru curatoria acestei expoziții. A fi parte a această mișcare este cu adevărat împlinitor.
Fricile & responsabilitățile unui creator în această perioadă
În această perioadă, graficienii se confruntă cu numeroase provocări și temeri. Presiunea de a crea lucrări care să rezoneze cu diverse audiențe poate fi descurajantă, mai ales atunci când abordăm probleme sensibile. Există responsabilitatea de a comunica atent, echilibrând expresia personală cu impactul social.
Designerii trebuie să navigheze pe linia fină dintre advocacy și neutralitate, asigurându-se că munca lor reflectă valori corecte, fiind și accesibilă totodată. În plus, evoluția rapidă a tehnologiei și saturația conținutului vizual pot duce la sentimente de inadecvare sau teama de a fi trecut cu vederea.
Consider că designerii au datoria de a promova conștientizarea, de a provoca gândirea și de a inspira schimbarea. Prin proiecte care încurajează dialogul și reflecția, putem contribui la o societate mai informată și mai empatică. Asumarea acestei responsabilități poate transforma provocările în oportunități de implicare și conexiune semnificativă.