Părerea Irenei Catan, Senior Copywriter Interactions, despre creativitatea AI-ului merită pusă în orice introducere, nițel contrapunct cu valul de entuziasm asupra noilor unelte ce vin să ne facă viața mai ușoară și mai wow. “E ca un asistent foarte dornic să-ți fie pe plac, dar care fură și minte foarte mult” :))
Altfel, ea își trage inspirație de oriunde poate - autobuz, viața prietenilor sau discuții cu copii despre porcul de prânz.
"O acțiune, oricât de mică, este tot o acțiune. Cel mai bun mod de a înceta să amânăm o activitate este să o spargem în bucăți mici și să o începem. Pentru că în momentul în care începem, avem toate șansele să o continuăm și să ducem totul la bun sfârșit", spune Irene.
Este fană Stephen King, care reușește chiar și la 77 de ani să scrie vreo 3 cărți pe an și dealuiește bine cu presiunea de a fi creativă sau de a pune un concept chiar și pe un tort aniversar. Printre obstacolele în calea creației se numără Criticile și Lipsa de timp. Scroll mai jos pentru viața creativă a Irenei.
Definiția personală a creativității
Să fii creativ înseamnă să fii ca un rechin: să-ți păstrezi mereu mintea în mișcare, ca să nu se sufoce și să moară.
Creativitatea înseamnă să fii deschis la tot ceea ce vezi în jur, să descoperi în permanență „de ce-uri” și „ce ar fi dacă-uri” și să inventezi mici lumi acolo unde mulți oameni văd doar un mare nimic.
Ce a intervenit odată cu experiența
Am descoperit cât de adaptabilă sunt la schimbare. Când am intrat eu în publicitate, aveam de făcut doar print, TV și radio. Acum apare ceva nou în fiecare an, la care trebuie să ne pricepem instant!
Tabieturi, shortcut-uri, rețete
Cel mai bun shortcut pentru mine e să mă apuc de treabă fără să mai stau pe gânduri. Deschid un document nou și pur și simplu încep.
Atunci când procrastinarea este mai puternică decât voința, apelez la metoda „Regula celor 5 minute” și îmi propun să lucrez pentru început doar atât, 5 minute.
O acțiune, oricât de mică, este tot o acțiune. Cel mai bun mod de a înceta să amânăm o activitate este să o spargem în bucăți mici și să o începem. Pentru că în momentul în care începem, avem toate șansele să o continuăm și să ducem totul la bun sfârșit.
Cum îți antrenezi creativitatea
Ieşind din zona de confort cât mai des. Citind. Desenând. Ascultând poveștile străinilor. Mergând la filme obscure. Stând cât mai mult la soare, printre flori și insecte neidentificate.
Altfel îți vin ideile într-o pădure despre care se spune că e bântuită, sau după o discuție cu administratorul blocului, ori într-un târg de vechituri, în căutarea următoarei vaze care ar putea să fie de fapt din epoca dinastiei Ming și să valoreze 500.000 Euro.
Important e să te joci mereu și să cauți în permanență ceva nou, ceva neobișnuit, ceva unic.
Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire
Inspirația e free. Trebuie doar să fii pe fază și să prinzi insight-urile care pot apărea din senin: filme, concerte, expoziții, festivaluri, călătorii, viața prietenilor, dialoguri din autobuz, certuri în supermarket.
Obstacole
În timp, te obișnuiești cu asta, dar niciodată 100%. „Dacă e o idee penibilă, dacă s-a mai făcut, dacă nu e bine, dacă nu e destul…”
Lipsa de timp – totul e mereu urgent. E dificil să creezi sub presiune constantă, pentru că adevărata creativitate are nevoie de timp, răbdare și spațiu.
Ce se întâmplă când ai momente de blocaj
Iau o pauză și schimb decorul. Poate ies la o plimbare, poate citesc o jumătate de oră. Important e să mă ridic de la birou și să mă concentrez pe altceva. Iar cititul este întotdeauna bun pentru imaginație. (BTW, studiile au demonstrat că a citi cinci minute pe zi e la fel de important pentru sănătatea ta ca a face 10.000 de pași și a consuma fructe și legume).
O discuție cu un copil este, de asemenea, un tool foarte bun de deblocare. Numai cu un copil poți să ai discuții absolut fantastice despre macarale, parașutiști și o specie neobișnuită de porc, porcul de prânz.
Cum influențează AI și Social Media creativitatea
Ce face AI nu e creativitate. Dar AI e aici, fie că ne convine sau nu. În acest moment, poți să-l folosești eventual ca un punct de plecare pentru idei sau inspirație. E ca un asistent foarte dornic să-ți fie pe plac, dar care fură și minte foarte mult. Nu poți să te bazezi deloc pe informațiile de la el. Iar vizual, tot ce faci cu el este strălucitor, mutant, fake și lipsit de suflet.
Creativitatea e pe buzele tuturor. Ce s-a pierdut, ce s-a câștigat
S-a câștigat volum, s-a pierdut profunzimea. Acum avem trenduri, algoritmi, s-au creat niște șabloane. Trebuie să acționezi în grabă să prinzi trendul, să fii mereu WOW și să produci nonstop, indiferent cât de superficial este.
Partea bună este că acum oricine poate să fie creativ. Există o diversitate incredibilă de perspective și de voci. Și chiar dacă uneori ți se pare că totul este o mare cacofonie, poți găsi ceva valoros, amuzant, insightful și inspirațional în fiecare zi.
Ai un role model?
Nu am. Deși, uneori, mă uit cu admirație în direcția lui Stephen King, care reușește chiar și la 77 de ani să scrie vreo 3 cărți pe an. Sunt puțini scriitori și creativi care reușesc să fie atât de disciplinați cu talentul lor. Până și George R. R. Martin îl invidiază pentru asta.
Presiunea de a fi nonstop creativă
Cu timpul, te obișnuiești și cu asta. Mai ales când creativitatea devine un stil de viață. Nici măcar un tort obișnuit pentru ziua unui prieten nu mai poți face. Trebuie să aibă un concept, un twist, să fie interesant și out of the box.
Tool-uri creative
Canva, Promo - pentru rarele momente în care mai intru și pe terenul art directorului.
Munca de creativ poate să fie însă destul de haotică, așa că un pic (mai multă) organizare prinde întotdeauna bine. Noi folosim pentru asta monday.com. E ca o tablă imensă, în care se potrivesc perfect toate bucățile din puzzle, și care-ți face viața mult mai simplă, clară și ordonată.