Ok, ok, cu totii uram topurile de genul asta. Insa asta conteaza mai putin, pentru ca oricum am de gand sa scriu articolul asta (si daca-l citesti acum, in mod evident l-am scris deja). Cateva precizari inainte: tot ceea ce voi spune acum se bazeaza pe experienta proprie, asta inseamna ca gradul de generalizare e potential redus asa ca se poate ca la voi sa functioneze altfel lucrurile, mult mai simplu - sau sa nu functioneze deloc. In plus, eu sunt copywriter, asa ca pasii astia se adreseaza, mai mult sau mai putin, celor care vor sa fie si ei tot copy. Sunt convins ca multe din chestiile de mai jos se aplica si pentru un aspirant la art-directorship, dar sa nu ziceti ca nu v-am spus.
1. Afla daca vrei sa lucrezi in domeniul asta, daca ai, cum s-ar spune, "chemare"
Desi pare a fi o chestie foarte simpla, nu e chiar asa. Astepti pauza de reclame si te uiti la ele mereu? Te certi cu cei de pe langa tine cand vor sa schimbe postul? Te gandesti deseori la cum ai face tu reclamele pe care le vezi? Nu te abtii sa nu discuti cu prietenii despre reclame? Sa zicem ca daca ai raspuns da la chestiile astea, probabil ca ti-ar placea sa lucrezi in advertising. Dar sa nu crezi ca nu o sa muncesti pe rupte si ca o sa stai s-o freci aiurea pe bani multi. A, si iti mai trebuie si un creier foarte puternic, ca sa nu te "arzi" ca filamentul de bec.
2. Citeste si scrie. Scrie si citeste. Repeta dupa nevoie
Nu e usor nici sa scrii, nici sa citesti, mai ales daca n-ai deja exercitiul asta format. Cumpara sau imprumuta toate cartile importante. Scrie ca sa-ti faci mana, nu conteaza cat de prost (ca doar nu o sa te-apuci acum sa si publici toate prostiile). Da-ti singur teme si scrie povestiri scurte (ideal ar fi sa scrii poeme, te ajuta la concizie & impresie artistica, dar asta e mult prea greu daca nu ai un background cultural serios). Fa-o zilnic. Tip: "Hey, Whipple, squeeze this!" e cruciala.
3. Lucreaza la un portofoliu
Stiu, stiu, cum sa-ti faci portofoliu daca n-ai lucrat in domeniu? Pai e foarte simplu - faci un portofoliu virtual: iti alegi marci si le faci campanii. Cateva sfaturi: incepe in forta, redu turatia, termina in forta. Nu-l face lung. Nu-l face prea scurt. Chiar daca habar n-ai sa lucrezi in Photoshop sau Corel, fa un tutorial de pe net si invata basics. Portofoliul trebuie sa fie vizual. Nimeni nu citeste 20 de pagini de text. N-au timp si n-au chef. E de inteles. Si, in plus, o idee bestiala e o idee bestiala indiferent de cat de prost e desenata.
4. Participa la toate initiativele legate de advertising
Cele care presupun creatia te ajuta sa exersezi, chiar daca nu castigi. Participa la toate concursurile online, participa la conferinte, participa la prezentari, seminarii si training-uri. Participa la Olimpiadele Comunicarii si la Impact (daca mai esti student). Incearca sa intri la McCann Creative Mentorship si la Leo Academy. Mergi la AdBreak. Inscrie-te pe Openad.net si pe TopCreatives.net. Fa-ti cont pe adsoftheworld.com si comunica. Inscrie-te pe Adgabber. Intelegi tu ideea.
5. Fa-ti un CV relevant pentru postul pe care-l cauti. Am zis relevant
Nimanui nu-i pasa ca ai lucrat la internet cafe-ul din colt. Ei vor sa vada ce background relevant pentru post ai si vor sa vada ce scoli ai terminat. Fii sincer in CV si scrisoarea de intentie, fii tu insuti. Fara bullshit-uri si "hobby-ul meu este sa ascult muzica". CV-ul + portofoliul te aduc la un interviu, daca ai noroc. Iar la interviu, inevitabil, vei primi un test (asta daca nu cumva esti genial, insa atunci oricum nu mai citesti articolul asta, esti deja la W+K, felicitari).
6. Fii pregatit sa muncesti
Inclusiv pana noaptea tarziu. Inclusiv in weekend. Oricum, daca esti cu adevarat pasionat, nu-ti pasa, o sa faci totul cu placere. Fii pregatit sa rezisti cu nervii. Sunt clienti si clienti... si trebuie sa rezisti oricaror cerinte fara sa-ti pierzi, sa zicem, linistea mentala.
7. Nu o lua mult prea in serios
Stiu ca pare contradictoriu, insa tot ceea ce produci trebuie sa se hraneasca din ceva. Daca nu mai ai viata si nu mai acumulezi experiente, daca nu traiesti, nici ceea ce vei produce nu va avea viata. Gaseste un echilibru intre toate. Ia o pauza din cand in cand, gandeste-te si la altceva.
8. Nu te astepta sa fii platit regeste inca de la inceput
Stiu ca asta e mitul, glamour + money + late night party = advertising, dar exista un motiv pentru care i se spune mit. Nu o sa castigi prost, dar nici nu o sa iei intr-o luna cat ia un fotbalist de rezerva de la steaua, rapid sau dinamo intr-o singura zi. In timp, desigur etc etc. Habar n-am, ca nici eu nu lucrez de asa mult timp.
9. Uita de prejudecati
Adica uita de generalizarile cele mai des intalnite. Clientul nu e naspa mereu, Accountii nu sunt niste nemernici care nu te inteleg, CD-ul nu e grabit si superficial, nu productia a stricat totul samd. Nu zic ca nu se intampla chestiile astea, dar abtine-te de a porni in advertising cu ele deja formate din auzite.
10. Teme-te de pre-testarea unor mock-up-uri prin focus-group
Cu asta poti sa pornesti. Daca o sa ajungi vreodata intr-o agentie si o sa participi la un pitch care conditioneaza castigarea contului de ceea ce va spune un focus group, teme-te, teme-te tare. Din malaxorul focus-group-urilor nu va iesi niciodata nimic peste mediocru. Focus-group-urile sunt foarte bune in preliminariile lucrului pe o campanie, pentru aflarea de insight-uri (daca ai noroc) despre consumator. Insa pune-le in fata un animatic si, daca e misto, creativ, inspiring, daca impinge granitele, daca depaseste limitele, asteapta-te sa-l sfasie cu ghearele lor mari. Asteapta-te sa-ti vezi ideea insangerata, dandu-si ultima suflare pe fundul unui cos de gunoi.
Cam astea ar fi chestiile pe care le am de spus pe subiectul asta. Nu e exhaustiv, nu e nici pe departe venit din partea vreunei autoritati in materie, sunt doar niste pixeli pe un ecran de monitor. Isi extrage fiecare ce vrea de aici.
Comentarii
Ia extrage-ti tu o punga din sertar si puneti-o pe cap daca tot esti vesnic.indignata; nu prea ne interesezi... Retarzi ca voi lucreaza in publicitate si ne intoxica fara jena cu "creatiile" lor impotente...
Gata! Mainile jos si inapoi la aprozar unde vi-e locul!
Eugen, bun articol.
Si m-ai cam prins la chestia cu fortatul de a o lua in serios. :)
Intrarea in advertising se face pe usa din... dos! Daca esti pregatit sa te murdaresti nitel iti urez succes. E chiar trendy!
Scrie in continuare. Merita! Ignora pasii... nu exista asa ceva! Pasiune, munca si putin noroc!