Codruț Baciu: Îi iau în calcul pe toți și votez cu cel mai puțin bubos

Codruț Baciu: Îi iau în calcul pe toți și votez cu cel mai puțin bubos

Cea mai importantă temă a acestei campanii a fost căutarea, identificarea, delimitarea, redefinirea "răului mai mic". Și pentru că încă nu s-au stabilit parametrii microscopului imaginar care ar putea să ajute în clarificarea acestei dileme, trecem la o nouă categorie, propusă de Codruț Baciu, Fondator Nerds & Words: "mai puțin buboșii". Vorbim cu Codruț despre campania pentru prezidențiale și numărăm arhetipurile și simbolurile aruncate în luptă. 

"Interesant că sunt cam toate la fel de data asta. Obsesia pentru tricolor și cruci. De fapt, toți au impresia că joacă la sigur, că nu dai greș cu astea, semn că au început să asculte de consultanți. Iar consultanții lucrează și ei cu materialul clientului", spune Codruț. 

Despre construcții de imagine și realitatea politică, mesaje și votul de anul acesta, povestește Codruț mai multe în rândurile de mai jos:

 

Ce te enervează cel mai tare la campania pentru președinție 

Că toți se încăpățânează să ne arate, în fiecare zi, cât de slabi sunt și necompatibili cu funcția.

 

Ce îți place

Jurnalismul independent care-i toacă pe teme importante.

 

Ce ți-a atras atenția

PSD-ul și consultanții au reușit să-i păstreze lui Ciolacu aura de băiat de gașcă, bonom, neenervant, care face cursuri de economie și engleză și nu-i e rușine s-o recunoască, ba chiar se laudă cu asta. Not bad. Previzibil, nu s-au putut abține și au comis-o cu Șoșoacă, pentru că ăsta e PSD-ul.

 

Cum se diferențiază campania din 2024 față de cele din alți ani

Toți au început să înțeleagă online-ul mai bine. Pe de altă parte, niciodată nu au fost candidați mai slab pregătiți, politic și intelectual, în ciclurile de alegeri de după revoluție.

 

Arhetipuri

Ciolacu e Omul de Rând. Stă la cutie, nu face zgomot, se bagă în poză doar la ce-i bun sau neutru. Vrea să treacă timpul cât mai repede și mai plictisitor, ca un episod din Friends.

Geoană se crede Eroul. Din păcate, e mai mult egoul. Vrea să ne salveze de politicieni, dar vorba lui Vosganian când îl bârfea pe Băse, ”ăsta nu e tot politician sau cum”?

Lasconi se vede Îngrijitor, dar mai întâi trebuie să joace rolul leoaicei. Singura femeie, singura care dă în toată lumea. Dacă n-ar fi avut problemele de imagine cu fiică-sa, ar fi mers și pe pilonul de Mamă, dar e riscant, că o ia lumea la mișto și n-are simțul umorului.

Ciucă n-are arhetip, pentru că trebuie să ai creier pentru asta. Ciucă e Sperietoarea din ”Vrăjitorul din Oz”, care își caută creierul și nu-l găsește. Păi boss, vezi că dai search ”creer”.

Simion se vrea Rebelul, pentru că în mintea lui e unic și vrea să salveze țara de străini și influențele de la Washington. Dacă-l pui să arate Washingtonul pe hartă, o să-ți răspundă ca orice șmecheraș de la mine din Voluntari: ”Imposibil, unde naiba se mai găsesc hărți, că ni le-au furat ugurii pe toate!”

 

Simboluri & imaginarul colectiv

Interesant că sunt cam toate la fel de data asta. Obsesia pentru tricolor și cruci. De fapt, toți au impresia că joacă la sigur, că nu dai greș cu astea, semn că au început să asculte de consultanți. Iar consultanții lucrează și ei cu materialul clientului. Și-așa Ciucă săracu era cu ”onoarea” în gură non-stop, și-acum i-au dat derivatul „onorabilitate”, de i-a luat o săptămână să-l învețe. Dacă campania asta ar dura 5 ani, pentru Ciucă ar fi un soi de alfabetizare, iar in dezbateri s-ar descurca chiar… onorabil.

 

Influența occidentală

La Geoană, se manifestă sub formă de bani, haha. Din ce am văzut, candidații se referă la contextul extern doar când sunt întrebați, niciodată ca pilon de campanie sau ca mesaj activ. Nobody cares. Ciolacu am văzut că mai face câte-o referire, e cel mai bine informat dintre puii ăștia fără cap. Nici Geoană nu marșează prea mult pe Ucraina, SUA, Israel, relații externe, pentru că ăsta îi este brandul deja, deci nu e nevoie - cine știe știe. Sunt toți captivi „nevoii românului de rând”, în sensul cel mai primitiv și insultător posibil.

 

Imagine, realitate, doctrina politică

E un talmeș balmeș sublim, din care nu se înțelege mare lucru.

Imaginea. E aia din ultimii ani pentru fiecare, nu asta din campanie. Câștigător Geoană, pentru nimeni nu știe ce dracu a făcut omul ăsta la NATO. Nu m-aș mira să aflăm că secretar la NATO însemna să dactilografieze și să facă cafele, ca secretarele alea din Mad Men.

Realitatea. Deși sunt un optimist care crede că România e pe drumul corect, avem un deficit bugetar care o să ne rupă cocoașa, iar pentru asta, PNL-PSD trebuie să plătească, în frunte cu preșcolarii candidați la Cotroceni. Aici, avantaj Lasconi, că are votul deja câștigat în orașul ei, Câmpulung cică s-a dezvoltat bine cu ea primar, iar în general, USR-ul a făcut mai mult bine decât restul, cât au fost la butoane.

Doctrină politică. Hai să sărim peste asta, că nu se pune problema de așa ceva.

 

Cum a evoluat politica românească, la nivel de strategie de campanie

Au dispărut dezbaterile, care limpezeau multe, inclusiv directii de campanie, abilități de comunicare, umor, viziune etc. Candidații nu mai au coaie nici pentru discuții cu jurnaliști, nici pentru dialog între ei. Nici chef.

Primul laș în stat, putoarea absolută, nesimțitul cu bale la gură și avioane private, păpușarul încercănat nu de muncă și de jet lag, băiatul ăsta despre care nu știm, de fapt, nici dacă măcar fizică știe, a făcut multe rele, dar poate cel mai grav este disprețul față de dialog, presă, cetățeni. 

 

Dacă această campanie ar avea un titlu de carte

”Lăsați-ne să ne pregătim pentru Conference League”.

 

De ce ții tu cont când votezi

Sunt un antreprenor de stânga. Îi iau în calcul pe toți și votez cu cel mai puțin bubos.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Nerds & Words

Nerds & Words este o agenție de conținut scris. A apărut la final de 2017, și-a făcut echipa în 2018, s-a împrietenit cu primii clienți mari în 2019. Și de-atunci tot crește. Suntem generația... vezi detalii »

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related