Irina Alexandru: Lucrarile mele au fost mult mai apreciate și mi-au ieșit mult mai bine atunci când le faceam pentru mine, atunci când nu mă gandeam „aoleu, dar oare publicului o să îi placă?”

Irina Alexandru: Lucrarile mele au fost mult mai apreciate și mi-au ieșit mult mai bine atunci când le faceam pentru mine, atunci când nu mă gandeam „aoleu, dar oare publicului o să îi placă?”

Se documentează și se inspiră din istorie și mitologie, subiecte care o pasionează din copilărie. Lucrările tinerei artiste Irina Alexandru au în spate mituri sau legende. A terminat la Secția de Ceramică a UNARTE și unul dintre momentele importante din viața ei artistică de până acum a fost momentul licenței. Atunci spune că a simțit că este pe drumul cel bun și poate să exprime ce știe și ce simte prin artă.

"Întotdeauna am crezut că arta este o formă de exprimare și că artistul o folosește pentru a pune în evidență trăirile sale. Mai mult de atât, simt că artistul are puterea să transmită și mesaje publicului, fie că sunt ele de interes social sau cultural", spune Irina

Irina Alexandru s-a aflat printre cei 145 de artiști, arhitecți și designer români din noile generații, care și-au expus lucrările în cadrul DIPLOMA Show 2024. Vorbim în continuare cu ea despre creație, artă contemporană și lucrarea „Turnul”.

 

Din biografie

Numele meu este Irina Alexandru și am 25 de ani. Am terminat Universitatea Națională de Arte București, Facultatea de Arte Decorative și Design, Secția Ceramică, licență și master. M-am năcut în București și am copilărit între blocurile comuniste din Drumul Taberei. Am studiat la un liceu din cartier, profil filologic, bilingv engleză și după ce am luat Bacalaureatul am intrat într-o perioadă de blocaj pentru că nu îmi găsisem încă o vocație, așa că am luat pauză un an și am decis să mă concentrez pe mine și pe ceea ce îmi place și am descoperit ceramica.

Unul dintre cele mai importante momente din parcursul meu ca artist a fost licența. Atunci am simțit cu adevărat ca sunt pe drumul cel bun, că fac ceea ce îmi doresc și că am puterea să îmi exprim sentimentele și cunoștințele prin artă.

 

Când a început relația cu arta

Relația mea cu arta a început destul de târziu. Avem 19 ani atunci și simțeam o combinație de neliniște și calm nepăsător specific vârstei. Eram temătoare pentru că toți prietenii mei știau ce vor să studieze mai departe, unii chiar deja erau anul 1 de facultate, în timp ce eu eram într-o continuă căutare și pe ici colo mergeam la petreceri și citeam multă ficțiune pentru a mă distrage. Apoi l-am cunoscut pe actualul meu iubit, student UNArte Metal și mi-a zis să mă înscriu și eu pentru că e fun.

Zis și făcut, am învățat să desenez, am dat admiterea la ceramică pentru că m-a fascinat faptul că aș putea să creez artă efectiv cu mânile mele și m-am îndrăgostit pe loc de această specializare în momentul când am pus mâna pe lut. În momentul de față, ceramica nu este doar o pasiune pentru mine, ci o carieră.

 

Perspectiva ta asupra artei & asupra rolului artistului

Întotdeauna am crezut că arta este o formă de exprimare și că artistul o folosește pentru a pune în evidență trăirile sale. Mai mult de atât, simt că artistul are puterea să transmită și mesaje publicului, fie că sunt ele de interes social sau cultural. Asta îmi place foarte mult la artă, poate fi folosită să bucure spectatorul și/sau să îl informeze.

 

Amprenta ta artistică

Îmi place foarte mult să mă documentez și să mă inspir din istorie și mitologie, subiecte care m-au pasionat încă din copilărie. Aș putea spune că asta este amprenta mea. Lucrarile mele au în spate fie mituri, fie legende. Totuși Renașterea este mișcarea artistică ce mă copleșește întotdeauna prin frumusețea ei și chiar dacă arta contemporană are farmecul ei, pentru mine operele din acea perioadă reprezintă perfecțiunea.

 

Important pentru un creator la început de drum

Determinarea și pasiunea, poate un strop de talent. Dar cel mai important lucru este sprijinul celor din jur.

 

Tabieturi și rutine de creație

Lucrez oricând mă lovește inspirația ca să zic așa, dar și când îmi permite timpul. De obicei dacă mă apuc de un proiect nu mă opresc până când nu este gata. Simt liniște în suflet când lucrez, ca și cum timpul se oprește și sunt doar eu și materialul, devine o activitate terapeutică mai ales când sunt foarte fascinată de tema aleasă.

 

Cum ți-ai schimbat procesul de creație

Timpul de lucru s-a scurtat, în sensul ca acum cunosc foarte bine materialul și nu prea mai fac greșeli tehnice și pentru că nu mai am nevoie de atât de multe schițe și machete, mai ales dacă am deja lucrarea foarte bine structurată în minte.

 

Perioadele de blocaj

Dacă am perioade de blocaj prefer să mă concentrez pe altceva, să mă relaxez, să citesc, să ies să mă plimb, pentru a îmi elibera mintea. De obicei cele mai bune idei imi vin random.

 

Cât e de important ca oamenii să înțeleagă ce vrei să comunici în lucrările tale?

Cred că este destul de important ca oamenii să îți înțeleagă lucrarea, pentru că s-ar putea să se regăsească în tema alesă și să simtă că fac și ei parte cumva în micul tău univers creator. Totuși mi s-a părut că lucrările mele au fost mult mai apreciate și mi-au ieșit mult mai bine atunci când le faceam pentru mine, atunci când nu mă gandeam „aoleu, dar oare publicului o să îi placă?”.

 

 „Turnul”. Etape de creație

„Turnul” a pornit de la interesul meu față de istoria artele oculte. Am ales divinația prin tarot din multitudinea artelor oculte. Un pachet întreg de cărți de tarot are 78 de cărți, deci vă imaginați că au fost sute de schițe făcute la început și foarte multe ore de documentare. Am trecut prin foarte multe variante de forme, de design, de materiale, de culori și multe experimente până am ajuns la ce ați văzut expus la Diploma. Lucrarea consta în 77 de cărți de tarot din porțelan, cea de-a 78-a fiind din gresie (Turnul).

Am ales ca Turnul să fie piesa centrală pentru că este o carte foarte complexă din punct de vedere al simbolismului. Turnul ne prezintă colaps absolut și că trebuie să avem încredere în acest proces, chiar dacă pare nefast. Acest colaps ne va ajuta de fapt să ne reconstruim structurile vieții așa cum ne este benefic. Turnul reprezintă un rău necesar.

 

Ce ai simțit când ai ajuns la final cu acest proiect

M-am simțit foarte bucuroasă, împlinită și mândră când am terminat. De asemenea, sunt extrem de recunoscătoare prietenilor și familiei, care m-au susținut neîncetat în tot procesul.

 

Participarea la DIPLOMA Show 2024

Știam de Diploma de când am intrat la master și mi-am dorit să particip. Când am expus lucrarea în cadrul expoziției de final de master a fost foarte apreciată de mulți vizitatori și am zis că trebuie clar să mă inscriu pentru că îmi doream să o vadă cât mai multă lume.

 

Ce spun lucrările de la DIPLOMA Show despre noile generații de creatori

Spun că suntem o generație de tineri foarte muncitori și talentați și mă bucur că în societatea româneasca exista expoziții, cum este DIPLOMA, care ne pun în evidență, deși suntem la început de drum.

 

Comunitatea tinerilor creatori români

Pe noi cei tineri cred că ne unesc greul și lipsa. Într-o țară ca România unde din păcate arta este promovată mult prea puțin la nivel național este greu pentru noi sa găsim finanțări pentru ateliere și proiecte sau locuri de muncă în domenii ce au legătura cu arta.

 

Ce este frumusețea pentru tine

Frumusețea mereu am găsit-o în natură,  în istorie și în oameni. Chiar dacă frumusețea este subiectivă și cum se spune „stă în ochii privitorului”, cred ca frumusețea o găsim și în oamenii din această comunitate, fiind ceva ce trece de cadrul estetic. Mai mult de atât, mi se pare că această meserie de artist este cea mai frumoasă ocupație, pentru că ne dezvoltă pe foarte multe planuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related