[Diploma Stories] Ștefan Lucuț: Noile generații nu se limitează la simpla creație de logo-uri. Sunt interesați de diverse discipline ale designului grafic

[Diploma Stories] Ștefan Lucuț: Noile generații nu se limitează la simpla creație de logo-uri. Sunt interesați de diverse discipline ale designului grafic

Frica de pagina albă care trebuie umplută cu idei nu dispare, indiferent de anii de experiență adunați. Dar calmul și tehnica ajută, crede Ștefan Lucuț, designer grafic stabilit în Berlin. Ștefan este dedicat mentoratului creativilor la început de drum, face parte din boardul creativ Diploma si a evaluat cele mai bune proiecte de diploma la categoria Design grafic.  DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute, are loc între 4 și 13 octombrie, în clădirea fostului restaurant CINA, unde 145 de artiști își prezintă viziunea. 

"Am observat o orientare puternică spre teme sociale, mai puțin axate pe branduri sau produse. Este o schimbare interesantă care reflectă cred, preocupările generației actuale", spune Ștefan.

Vorbim cu Ștefan Lucuț în continuare despre parcursul lui în design, temerile de început, schimbările de perspectivă care au venit odată cu experiența și noua generație de designeri care expune la Diploma Show. 

 

Etape importante în parcursul tău

Una dintre cele mai importante etape din cariera mea a început cu sprijinul profesoarei mele de desen din generală, Rita Bădulescu. Ea a văzut un potențial artistic pe care părinții mei poate nu l-ar fi conștientizat și le-a sugerat să mă înscrie la un liceu de artă. De acolo, totul a curs natural. În liceu, Rita Bădulescu a continuat să fie un mentor crucial pentru mine, în ceea ce privește orele de desen și culoare.

Momentul decisiv a venit la finalul liceului, când mi-a recomandat să renunț la arhitectură, deși secția pe care o urmam era arhitectura, și să mă concentrez pe grafică. Decizia asta mi-a schimbat complet traiectoria și a avut un impact profund asupra carierei mele.

 

Ce a adus experiența

Calmul, un element cheie. La început, eram mult mai agitat și, sincer, fără direcție. Dacă primeam o comandă, de exemplu pentru un logo, puteam să fac zeci de variante, fiecare dintre ele fiind o "lucrare de artă" în sine. Dar niciodată nu mă simțeam complet mulțumit. Așteptam răspunsul clientului cu emoții, iar uneori primeam un simplu "e ok" după zile de muncă intensă.

Experiența nu înseamnă doar să devii mai priceput la software sau să-ți perfecționezi abilitățile tehnice. Este vorba despre a învăța cum să comunici mai bine cu clienții, să gestionezi aspectele financiare și să înțelegi dinamica relațiilor inter-umane. Cu timpul, am învățat să ating rapid punctele din brief, însă adevărata plăcere vine din acel moment de creație pură, când te joci cu designul și reușești să surprinzi clientul, oferindu-i o perspectivă nouă, la care nu se aștepta.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra designului

Odată cu maturitatea profesională, am înțeles mai bine filozofia "Less is More" și cum aplicarea ei poate transforma un proiect. Rolul meu în comunitate s-a schimbat natural – am început să împărtășesc mai mult din experiențele mele și să ofer ghidare, fără să îmi propun neapărat acest lucru.

 

Începuturile în design

Îmi amintesc că lucram foarte mult. Și de multe ori, lucram fără un subiect clar. Dacă îmi venea o idee, o exploram fără să mă gândesc prea mult la context. Eram pur și simplu concentrat pe a crea, pe a învăța prin experimentare.

 

Așteptări & temeri

Așteptările mele erau destul de clare: să devin la fel de bun ca designerii care mă inspirau. Visam să lucrez cu branduri mari – Nike, Coca-Cola, MTV – și să particip la expoziții de prestigiu. Temerile, însă, sunt aceleași de la început și până acum: teama că nu voi avea suficient timp să realizez tot ceea ce îmi doresc și, bineînțeles, frica de pagina albă – acel moment inițial în care te confrunți cu un spațiu gol și trebuie să-l umpli cu creativitate.

 

Experiența la Diploma Show 2024

Am fost plăcut impresionat să văd că anul acesta calitatea lucrărilor a crescut semnificativ. Este un semn clar că generațiile viitoare de designeri au început să ridice standardele.

Ce m-a surprins a fost să văd lucrări editoriale de calitate, ceva mai rar întâlnit la evenimentele anterioare. Am văzut concepte bine gândite și execuții grafice foarte coerente.

Nivelul a fost clar mai ridicat. Este a treia ediție la care sunt în juriu, iar 2024 este, fără îndoială, cel mai bun an pe care l-am evaluat până acum.

 

Ce spun lucrările de la Diploma Show despre noile generații de creatori

Deși este un eșantion mic, pot spune că noile generații nu se limitează la simpla creație de logo-uri. Sunt interesați de diverse discipline ale designului grafic, lucru care pe mine personal mă încântă.

Am observat o orientare puternică spre teme sociale, mai puțin axate pe branduri sau produse. Este o schimbare interesantă care reflectă cred, preocupările generației actuale.

 

Un sfat pentru designerii la început de drum

The Streets – Going Through Hell.

 

Un sfat pentru tine, dacă te-ai putea întoarce în timp

Să renunț la ego mult mai repede.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related